Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

LCHF

Registrerad: 2008-03-30

Vad säger ni om Low Carb High Fat- metoden? Har varit tveksam, men sprang in i en sida där det bara radade upp en massa bra saker som de fått ut av den metoden. Ytterst få negativa synpunkter fanns det där.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag säger att det är ingenting för hårt tränande individer, vi behöver våra carbs för att prestera:)

Lajne skrev:

Jag säger att det är ingenting för hårt tränande individer, vi behöver våra carbs för att prestera:)

Nä det är klart. Men låter onekeligen ganska gott=D! Är inget jag vill/eller ska testa, men det låter så skumt bara.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Low car high protein brukar jag köra på så länge det går bra på gymmet, minskar styrkan så uppar jag kolisarna en notch :D High fat låter inte så bra däremot...

Senast redigerat av T-Rex (2008-05-15 11:06)

Registrerad: 2003-11-07

Jävla junk. Ny trend-diet.

Fungerar säkert bra för någon med diabetes eller liknande sjukdomstillstånd. Men en frisk indivd, knappast. Man får ju inte ens äta frukt eller vissa grönsaker. Hur kan man utesluta något sådant och samtidigt kunna säga att det är bra!?
Sen om man baserar sin kost på fett så blir risken för undernäring överhängande, eftersom man snabbt får i sig sitt dagliga energibehov och blir mätt på fettet innan man har fått i sig sitt behov av mikronutrienter.
Junk, jag blir bara arg jag tänker på det...
Annika Dahlqvist har en blogg som hon skriver på, jag har varit inne där och sågat hennes kost, och hon har inte haft något att sätta emot, osedvanligt okunnig läkare måste jag säga...

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Är man diabetiker eller något annat mumbojumbo så kanske det är bra.

Sök på Annika Dahlquist på nätet om du vill ha information från en rabiat kärringjävel som skriver/propagerar mycket om/för ämnet.

cali skrev:

Jävla junk. Ny trend-diet.

Fungerar säkert bra för någon med diabetes eller liknande sjukdomstillstånd. Men en frisk indivd, knappast. Man får ju inte ens äta frukt eller vissa grönsaker. Hur kan man utesluta något sådant och samtidigt kunna säga att det är bra!?
Sen om man baserar sin kost på fett så blir risken för undernäring överhängande, eftersom man snabbt får i sig sitt dagliga energibehov och blir mätt på fettet innan man har fått i sig sitt behov av mikronutrienter.
Junk, jag blir bara arg jag tänker på det...
Annika Dahlqvist har en blogg som hon skriver på, jag har varit inne där och sågat hennes kost, och hon har inte haft något att sätta emot, osedvanligt okunnig läkare måste jag säga...

Men borde inte allt fett korka igen kärlen? Fast måste säga att det var ganska sjukt mycket de gått ner, fast troligen var de ganska överviktiga också.=/

Cybercowboy skrev:

Är man diabetiker eller något annat mumbojumbo så kanske det är bra.

Sök på Annika Dahlquist på nätet om du vill ha information från en rabiat kärringjävel som skriver/propagerar mycket om/för ämnet.

HahaXD. Har stött på hennes sida ett par gånger, men har svårt för det och jag tror bara att jag blivit tjock/tjockare av den metoden. AND I NEED my potato <3.

Webbsida

Cali: om jag inte missminner mig är animaliska produkter väldigt rika på samtliga mikronutrienter, undantaget vitamin c. Nu är mitt minne luddigt, men jag har dessutom för mig att det finns något i kött osm kan agera istället för vitamin c, eller om det var små mängder av själva vitaminen, vilket gör att man kan undvika akut brist även utan supplementation. Finns bland annat ett väldokumenterat fall under en belägring av brittiska soldater där officerarna utöver den vanliga kosten som soldaterna också åt även slaktade hästarna och åt för sig själva, och de var även de enda som inte drabbades av skjörbjugg.
Men du får gärna rätta mig om jag har fel; jag kanske tänker på en betydligt mer proteinbaserad kost (kött/fisk/fågel och lite mejeriprodukter) än vad LCHF föreslår i vilket fall?

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Alltså varför går alla så hårt åt low carb-dieter? Att minska på kolisarna så länge man bara äter typ 50g protte om dagen och sedan fyller resten av energibehovet med fett är kanske inte så smart, men ser man till att käka friskt med protein och inte höja fettintaget funkar low- carb faktiskt utmärkt för många, inklusive för mig.

Jag kör själv diet på ungefär samma sätt som T-Rex och höjer proteinintaget och drar ner kraftigt på kolisarna. Vilodagar får jag i mig runt 40g (från gröt, ris eller potatis) kolhydrater och tränar jag landar jag på ca. 70g. För mig räcker det utmärkt för att prestera bra på mina tre helkroppspass per vecka på ca. 20-24 set/pass. Är övertygad om att de flesta klarar sig bra på väldigt lite kolisar, förutsatt att de timar sina kolhydrater bra och inte kör högvolymsträning.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

johanw skrev:

Alltså varför går alla så hårt åt low carb-dieter? Att minska på kolisarna så länge man bara äter typ 50g protte om dagen och sedan fyller resten av energibehovet med fett är kanske inte så smart, men ser man till att käka friskt med protein och inte höja fettintaget funkar low- carb faktiskt utmärkt för många, inklusive för mig.

Jag kör själv diet på ungefär samma sätt som T-Rex och höjer proteinintaget och drar ner kraftigt på kolisarna. Vilodagar får jag i mig runt 40g (från gröt, ris eller potatis) kolhydrater och tränar jag landar jag på ca. 70g. För mig räcker det utmärkt för att prestera bra på mina tre helkroppspass per vecka på ca. 20-24 set/pass. Är övertygad om att de flesta klarar sig bra på väldigt lite kolisar, förutsatt att de timar sina kolhydrater bra och inte kör högvolymsträning.

Det är det väl ingen som gör? Low-carb är inte samma som no-carb. Jag kör själv med kolhydratcykling/low-carb men det är långt ifrån metoder som Atkins förhåller sig t.ex.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

kortfattat så gör low carb metoder att du äter mindre energi och därigenom blir smalare. kolhydrater är den grupp energi som är lättast att överdosera helt enkelt. överdoserar man fett så blir man inte lika fet som med direkta kolhydrater.

Registrerad: 2007-03-03

zartok skrev:

. överdoserar man fett så blir man inte lika fet som med direkta kolhydrater.

Jo.

Registrerad: 2007-08-20

Jag mår bättre ju mindre jag äter av kolhydrater som; pasta, bröd, potatis, ris och godis.
Blir stabilt pigg hela dagarna och tappar fett utan ansträngning(aldrig hungrig). Synd bara att det är så billigt, gott och lätt att äta dessa kolhydrater. Även svårt att bli av med sockerberoende. Man blir abstinent.

Frukt, nötter, grönsaker, fisk och kyckling är det jag försöker fokusera på. Tyvärr är det dyrt om man behöver äta mycket.

Är övertygad om att ganska många hade mått mycket bättre om de trappade ner på rafinerade kolhydrater.

Mvh
/Dr.Demento

Senast redigerat av Dr.Demento (2008-05-15 21:20)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

njaej, det vill jag nog inte påstå. äter man fett så har det en förmåga att göra så att kroppen även gör sig av med fett lättare. sedan så tar omvandligen av fett till energi energi av kroppen vilket gör att kaloriutvinningen är sämre. det är lite som med proteiner som ska bli energi. där blir det dessutom över ett proteinskelett, hurvida det blir det av fett vet jag dock inte.

men kolhydrater har levern lättare att lägga ut i energidepåer.

Vill bara fortsätta visa att jag är okunnig, men kom att börja diskutera med en LCHF- frälst som propsar på att man inte alls behöver kolhydrater. Stämmer det?

Senast redigerat av Ljuvligt (2008-05-15 21:58)

Webbsida

Om man nu definierar behöver som i livsnödvändigt så är det helt riktigt att man inte behöver dem. Men försök prestera ett par helkroppspass efter varandra med heltomma glykogenlager så förstår du vad jag menar:)

Edit: Dessutom innehåller sådana saker som är väldigt bra att få i sig som frukt och grönsaker en del kolhydrater förutom alla mikronutrienter. Visserligen behöver man inte kolhydraterna där i sig, men det är ju väldigt synd att utesluta något så pass hälsosamt ur sin kost bara för något så trångsynt som att man inte "behöver" kolhydrater.

Senast redigerat av Lajne (2008-05-15 22:01)

Lajne skrev:

Om man nu definierar behöver som i livsnödvändigt så är det helt riktigt att man inte behöver dem. Men försök prestera ett par helkroppspass efter varandra med heltomma glykogenlager så förstår du vad jag menar:)

Jo, jag vet ju själv hur jag blir utan kolhydrater.. men hon skrev såhär

Men muskler behöver inte kolhydrater. Muskler behöver energi.
När man är i ketos är det många som presterar bättre vid träning..

Och ang. fettet: här får du en länk till prof. Ulf Ravnskogs publikation om kolesterolmyterna...
www.ravnskov.nu/svmyte4.htm

Webbsida

Då kan hon få förklara för mig hur kroppen ska få energi till anaerobt arbete genom fettoxidation, som är ungefär 10ggr långsammare än att använda glykogen. Eller för den delen hur arm/axelmuskulaturen som inte ens kan använda fett som energi ska göra (den fixar visserligen det genom att bryta ner protein och omvandla det till glykogen om man inte får i sig några kolhydrater, men det är också en omväg som inte är lika effektiv som att få i sig rena kolhydrater, för att inte tala om att den extra proteinnedbrytningen är onödig ur mer än en aspekt). Såvida man nu inte är inuit förstås.
Nej, det finns möjligen folk som kan prestera bättre på träning när de är i ketos i extrema uthållighetsidrotter. Allt annat känns som ren verklighetsförvrängning; jag har faktiskt personligen testat att inte käka kolhydrater på ~5 dagar. Det passet finns fortfarande kvar i folkminne som "mardrömspasset"; låt oss bara säga att just den dagen var min farmor förmodligen starkare än mig också stannar vi där, ok?^^ Dessutom har jag diskuterat det här lite kort med Ironwoman här på forumet som faktiskt tar sig igenom ett triathlon (4km simning, 18mil cykling, 4mil löpning i följd efter varandra) och även enligt henne är det något osm är orimligt att överleva på enbart fettförbränning. Inte ens Jonas Colting, som är den ivrigaste förespråkaren för att använda enbart fett som energi som jag har sett inom elitidrottskretsar, kör en ren ketodiet.
Nej. De enda jag nånsin har hört förespråka att man kan klara sig på endast fett som energikälla vid hård träning har aldrig nånsin tränat på nån högre nivå själva. Eller så är de eskimåer. Efter flera tusen år av att leva utan kolhydrater har eskimåer lite bättre fettförbränning än oss andra:P

Senast redigerat av Lajne (2008-05-15 22:11)

Haha, tack för det svaret=D! Du kan då allt;).

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB