Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Reps och set

Registrerad: 2006-03-31

Vad är bäst i reps och set ur ett idrottperspektiv. Spelar själv bandy och undrar vad jag ska köra för reps och set.

Från: Lund

5*5 eller 3*3... Beror litet grand på hur mycket tid till gym du har.

Varför? Är det inte bättre att köra många reps med låg vikt för att utvecklas?, det där bygger ju bara volym och det är inte det första jag är ute efter.

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-08-10

Variation brukar vara det bästa. Bestäm vilken reps volym du vill ligga på per muskel.
Ex 40 reps per muskel kan vara 4x10, 5x8, 8x5 och liknande.
Om du kör samma muskel två gånger i veckan kan du ena passet köra 4x10 och det andra passet 5x8.
Alla växer av olika saker, så det är också upp till dig att känna efter vilket reps antal som passar dig.

Fhoob skrev:

Varför? Är det inte bättre att köra många reps med låg vikt för att utvecklas?, det där bygger ju bara volym och det är inte det första jag är ute efter.

Att bygga volym tar tid. Kräver bra balans mellan sömn & kost.
Så att vara rädd för att bli för stor är inget man bör vara.

Fhoob skrev:

Nja. 5*5 är en perfekt kompromiss för styrka, volym och explosivitet som man har nytta av i de flesta idrotter.

ripper500 skrev:

Fhoob skrev:

Jag tror inte att hans huvudmål är att bygga volym när han säger 'idrottsperspektiv'.

Gustav N skrev:

ripper500 skrev:

Fhoob skrev:

Jag tror inte att hans huvudmål är att bygga volym när han säger 'idrottsperspektiv'.

Det var ju precis det jag menade. Man blir inte stor över en natt och därför kan han träna på precis som vanligt utan att vara rädd för att bygga volym då det handlar om så många andra saker runt om kring.

Det var ju precis det jag menade. Man blir inte stor över en natt och därför kan han träna på precis som vanligt utan att vara rädd för att bygga volym då det handlar om så många andra saker runt om kring.

Ok. Vad är 4x10, 5x8, 8x5 bra för om man inte har som primärt syfte att bygga volym? Waste of time typ. Särskilt om man tränar innebandy 4-5 gånger i veckan och inte har lika mycket tid som vanliga motionärer, varför jag rekommenderade 3*3 alt. 5*5.

Gustav N skrev:

Ok. Vad är 4x10, 5x8, 8x5 bra för om man inte har som primärt syfte att bygga volym? Waste of time typ. Särskilt om man tränar innebandy 4-5 gånger i veckan och inte har lika mycket tid som vanliga motionärer, varför jag rekommenderade 3*3 alt. 5*5.

Det var ett exempel!

Känns väldigt drygt med 5 set. Just nu kör jag 3x8 på ungefär varje övning jag kör.

Registrerad: 2006-02-05

3x8 är klassisk volymbyggarupplägg. Vad är du ute efter egentligen? '

(Högreps är inte bra för nånting)

Arf Pingvin skrev:

jag är ute efter styrka,explosivitet men ändå måste jag orka en hel match så jag måste ju ha uthållighet också.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Fhoob skrev:

Arf Pingvin skrev:

jag är ute efter styrka,explosivitet men ändå måste jag orka en hel match så jag måste ju ha uthållighet också.

Då ska du göra som Gustav sa (3x3, 5x5 t.ex.). Det kombinerat med konditionsträning så klart.

Registrerad: 2008-04-22

Fint att ni ger killen en massa "tips" utan att gå igenom detaljerna. 3x3 hur ofta? 3x3 av hur många RM? Finns många missar.

Frank Tommy skrev:

Fint att ni ger killen en massa "tips" utan att gå igenom detaljerna. 3x3 hur ofta? 3x3 av hur många RM? Finns många missar.

Det var ju det jag sade (det beror litet grand på hur mycket tid till gym du har). Ska man träna det ofta skulle jag säga mellan 80-90 % av 1RM, om bara någon enstaka gång i veckan 90 %+.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB