Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Bästa pollenmedicin!?

Registrerad: 2003-11-07

Vilken receptfri pollenmedicin tycker ni fungerar bäst?
Clarityn är den enda jag känner till.

Jag är precis på väg att köpa en, och väljer helst den mest effektiva :-)

Senast redigerat av cali (2008-05-15 10:23)

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

Har inte pollenallergi, men som sagt min mor och mina kompisar har pollenallergi dom använder clarityn och det försvinner helt så:D

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Den billigaste är väl Loradatin ratiopharm. Är ju samma verkningsubstans som Clarityn, så den borde ju inte ge någon skillnad. Funkar finfint på min köld-allergi och får storpack på flera hundra tabletter utskrivet själv, så den kan jag väl rekommendera (har inte haft några biverkningar trots långvarigt bruk menar jag).

Kommer ihåg att det fanns någon Allergimedicin som hette något i stil med "Teldanex" förut, men när jag sökte på Fass nu hittade jag inget så den kanske har försvunnit..

Pollenallergi har jag mer eller mindre blivit av med verkar det som efter min ögonoperation.
Lite småsnuvig har jag varit nu, men inte det minsta kli i ögonen märkligt nog! =)
Någon som har en förklaring på det?? (Min egen teori är att de starka kortisondropparna jag fortfarande droppar i ögonen tar död på det mesta och därmed uteblir besvären..)

Senast redigerat av Tobbeno (2008-05-15 14:19)

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Att tänka på är att Clarityn kostar ungeäfr 10ggr så mycket som generika. Och det är som sagt precis samma verksamma substanser i dem.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Gå och testa vad det är för typ av pollen som påverkar dig istället för att försöka pinjata-slå ihjäl allergin.

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Alltidxx skrev:

Gå och testa vad det är för typ av pollen som påverkar dig istället för att försöka pinjata-slå ihjäl allergin.

Har aldrig hört talas om något annat än anti-histaminer som behandling oavsett vad det är för allergi ändå.

Loradatin är väl det som är intressant i fallet, alternativet är att man helt enkelt frågar efter en anti-histamin eller en pollenmedicin på apoteket, så lär de vara ganska hjälpsamma med vad som är att föredra.

Känns lite overkill att gå till läkare bara för att man är lite snuvig på våren som de flesta andra liksom.

Är det däremot snack om ordentliga besvär och astma är det ju en annan sak, men jag fick intrycket att det inte riktigt var det vi snackade om här.. right?

EDIT: Att jag själv fick gå till en himla massa doktorer under ett antal år innan det kunde fastställas att jag hade köld-urticaria (köldallergi) är en annan sak. Men då var det ju liksom inte snack om lite kli i ögon och nysningar på våren heller.

Senast redigerat av Tobbeno (2008-05-15 18:35)

Registrerad: 2006-04-27

Clarityn Funkar inte alls för mig iaf :(

Registrerad: 2004-02-01

för snuvan - flutide nas(z?)al nässpray. Mot ögonklåda - ögondroppar finns i liten flaska. Men har du linser så säg det på apoteket, då finns samma ögondroppar fast utan konserveringsmedel eller vad det är som kan missfärga linserna. De kommer i engångsgörpackningar man har i kylen funkar fint.
MVH

Kom på nu, clarityn är ju den vanligaste medicinen men till er som använder den o känner er hängiga under pollen perioder o tar clarityn, byt medicin. Min ''pollendåsighet'' verkar ha orsakats av clarityn

Senast redigerat av Seppo.H (2008-05-16 01:52)

Registrerad: 2005-04-28

Aerius funkar bäst enligt mig och Nasonex som nässpray.

Från: Gymmet
Registrerad: 2007-01-26
Webbsida

Jag tar Cetrizin Merck NM 10 mg varje dag under pollensäsongen. Ögondroppar tar jag Lomudal 20 mg/ml. Det hjälper mig nästan 100%.

Edit: Jag har besvär av björkpollen. Ett tips är att besöka en mottagning och ta reda på vad du besväras av och på så sätt få den medicin som passar dig bäst utskriven.

Senast redigerat av Wille005 (2008-05-16 14:28)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB