Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Endag skrev:
Vad har ni för märke? Vi skulle ha Craft. Helt ärligt är jag skeptisk till att vi får dem i tid. Det ska provas, beställas, tryckas, levereras... Första tävlingen för min del är om fyra veckor.
Trishortsen är från De soto triathlon, överdelarna är nåt (för mig) okänt märke.
Summering träning v.19
Måndag: Löpning distans 11,03 km
Tisdag: Styrketräning 55 min
Onsdag: Löpning snabbdistans 5 km (+uppvärmning, nedjogg)
Torsdag: -
Fredag: -
Lördag: Kungsholmen halvmarathon, 1:51:58. Placering 54 av 154.
Söndag: -
Träningsdagar: 4
Träningspass: 4
Total träningtid: ca 4:45
Simning: 0 km
Cykel: 0 km
Löpning: 42,11 km
Kommentarer: Sämsta totalvolymen på länge (låååångt under soffpotatisgränsen), men god kvalitet på de pass som väl genomfördes med PB både på 5 km och halvmaradistans!
Oops! Har visst helt missat att sammanfatta träningen för april månad. Ska fixa det inom kort.
Sammanställning träning april 2008
Tränad tid: 27:47
Antal träningsdagar: 20
Antal träningspass: 25
Vilodagar: 10
Veckosnitt: 6:29
Löpning 892 min, 156,85 km /11 pass
Styrketräning 430 min /8
Simning 195 min, 5 km /3
Cykling (racer) 150 min, 55,07 km /3
Totalt 2008
Simning: 58,2 km
Cykling 2008: 21:50
- Spinning: 19:10
- Racer: 55,07 km
- Motionscykel: 0:10
Löpning: 323,02 km
Kommentarer: Märks det att jag fokuserat på löpning? :D
Nä, seriöst. Att springa ett marathon på en vecka är INTE under soffpotatisgränsen. Efter året efter min första IM så tog jag inte ett enda löpsteg på 10 år. Det kan eventuellt kallas att vara under soffpotatisgränsen!
Säger den som nu kallas träningsfreak!
steph skrev:
Nä, seriöst. Att springa ett marathon på en vecka är INTE under soffpotatisgränsen. Efter året efter min första IM så tog jag inte ett enda löpsteg på 10 år. Det kan eventuellt kallas att vara under soffpotatisgränsen!
Säger den som nu kallas träningsfreak!
Haha, det är något av ett internskämt bland ett gäng konditionsnördar där ett antal "skamgränser" beträffande träningsvolym florerar. Löpvolymen var dock över skamgränsen, som råkar gå vid 40 km/vecka :D
Det intressanta är hur gränserna förflyttas. Jag menar, för några år sen var jag nöjd när jag lyckades jogga 5 km utan att behöva stanna. Nu tycker jag att 5 km knappt är värt besväret att snöra på sig skorna för.
Jag förstår, men du kanske halkar in på min skräckträning idag - den var kort.
Men faktum är nog att jag klarat de flesta av mina maror utan att mer än nån enstaka vecka gått över soffpotatisgränsen! Så den verkar nog ligga mellan marathonare o IMen. Inför triathlon tränade jag 30 löpkilometer per vecka...
080513
Löpning - distans (asfalt)
Sträcka: 7,04 km
Tid: 0:39:39
Min/km: 5:38
HR: 154/167
Lite stel och småseg, annars helt ok. Bara sådär 26 bpm lägre snittpuls än i lördags :D
Har kollat lite tider på folk jag känner till som sprungit Kungsholmen i helgen och inser att din tid är ännu bättre än jag tyckte då jag såg den först. Så mer beröm alltså.
Endag skrev:
Har kollat lite tider på folk jag känner till som sprungit Kungsholmen i helgen och inser att din tid är ännu bättre än jag tyckte då jag såg den först. Så mer beröm alltså.
Tack igen då :) Sprang folk långsammare än vanligt, eller vad?
machine gun skrev:
Tack igen då :) Sprang folk långsammare än vanligt, eller vad?
Det beror på vad man menar med vanligt, men helt klart sprang de jag känner långsammare än vad de kan göra sen till sommaren. Å andra sidan är det ju ingen som toppar formen till det här loppet, utan de flesta ser det som en tävlingsträning inför Sthm marathon. Men din tid står ju sig riktigt bra resultatmässigt.
machine gun skrev:
steph skrev:
Säger den som nu kallas träningsfreak!Haha, det är något av ett internskämt bland ett gäng konditionsnördar där ett antal "skamgränser" beträffande träningsvolym florerar. Löpvolymen var dock över skamgränsen, som råkar gå vid 40 km/vecka :D
Det intressanta är hur gränserna förflyttas. Jag menar, för några år sen var jag nöjd när jag lyckades jogga 5 km utan att behöva stanna. Nu tycker jag att 5 km knappt är värt besväret att snöra på sig skorna för.
Jag försöker att ignorera tid och distans när det gäller att ha minigränser. Försöker köra mer på känsla, det är lätt att bli övertränad och dyl. om man hetsar sig med att springa en viss km/tid per vecka.
Tryman skrev:
machine gun skrev:
steph skrev:
Säger den som nu kallas träningsfreak!Haha, det är något av ett internskämt bland ett gäng konditionsnördar där ett antal "skamgränser" beträffande träningsvolym florerar. Löpvolymen var dock över skamgränsen, som råkar gå vid 40 km/vecka :D
Det intressanta är hur gränserna förflyttas. Jag menar, för några år sen var jag nöjd när jag lyckades jogga 5 km utan att behöva stanna. Nu tycker jag att 5 km knappt är värt besväret att snöra på sig skorna för.Jag försöker att ignorera tid och distans när det gäller att ha minigränser. Försöker köra mer på känsla, det är lätt att bli övertränad och dyl. om man hetsar sig med att springa en viss km/tid per vecka.
Jo, jag satte som mål att jag ska bli vältränad innan jag blir 30, när jag var i de yngre tonåren. Då hade jag absolut tyckt att jag var vältränad nu. Jag gick inte ens ur lägenheten för att heja under Kalmar för att jag ansåg de så vältränade att de inte behövde hejas på och kunde inte alls relatera till dem. Fast kanske kan jag börja anse mig vältränad snart...
Vissa anser att skamgränsen på halvmaran är 1,22 och milen på 35, det är ändå en normal person...
Endag skrev:
Det beror på vad man menar med vanligt, men helt klart sprang de jag känner långsammare än vad de kan göra sen till sommaren. Å andra sidan är det ju ingen som toppar formen till det här loppet, utan de flesta ser det som en tävlingsträning inför Sthm marathon. Men din tid står ju sig riktigt bra resultatmässigt.
54 av 154 i damklassen. Övre halvan av resultatlistan iaf. Jag räknar iofs också med att springa snabbare till sensommaren ;)
Tryman skrev:
Jag försöker att ignorera tid och distans när det gäller att ha minigränser. Försöker köra mer på känsla, det är lätt att bli övertränad och dyl. om man hetsar sig med att springa en viss km/tid per vecka.
Det är som sagt mest ett internskämt och inget jag rättar mig efter. I samma kategori ligger nämligen även milen sub 40 som skamgräns, så hur jag än gör lär jag isf få skämmas resten av livet ;)
080514
Styrketräning ca 1:05
Uppvärmning som tidigare 15-20 min
Latsdrag
35 kg: 8, 7, 5
Splitsquats i smith
stång+10 kg: 10/ben
stång+20 kg: 5, 5, 5/ben
Riktigt dålig smith, ännu en påminnelse om att dessa maskiner är fullkomligt värdelösa!
Armhävningar (mot smithstång nivå 4)
KV: 8, 5
Negativa dragon flags (böjda ben)
KV: 7, 6
Skruvpressar
7 kg: 10
9 kg: 7, 6, 6
SLRDL
KV: 20 /ben
Tryndrag (enarms)
7,5 kg: 4x8/sida microset
Woodchoppers
7,5 kg: 4x8/sida microset
Lateral rotation (rotatorcuff, sittande)
3 kg: 4x8/sida microset
Handledsextension
3 kg: 4x8/sida microset
Saxon side bends
5 kg: 24
A1. Bicepscurl (aktiv supination)
9 kg: 10, 10
A2. Hantelpress
10 kg: 10, 9
Körde lite det som föll mig in och gick lite efter vad som var ledigt osv. Avslutade med lite bicepscurl och hantelpressar inför beach 2010.
Beach 2010? :D det är ett tag till dess dock. Men man ska börja i tid :)
NybZ skrev:
Haha, var mest en sarkastisk kommentar som syftar på alla bröst- och bicepsgymmare som alltid dyker upp på gymmet såhär års :D
machine gun skrev:
NybZ skrev:
Haha, var mest en sarkastisk kommentar som syftar på alla bröst- och bicepsgymmare som alltid dyker upp på gymmet såhär års :D
Du menar dom som gör att årskortet blir billigare men inte tar så mycket plats mer än i januari och maj?
Tryman skrev:
machine gun skrev:
NybZ skrev:
Du menar dom som gör att årskortet blir billigare men inte tar så mycket plats mer än i januari och maj?
:-) Vi kanske borde vara mer tacksamma för dom!
Kalle Löpare skrev:
Tryman skrev:
machine gun skrev:
Haha, var mest en sarkastisk kommentar som syftar på alla bröst- och bicepsgymmare som alltid dyker upp på gymmet såhär års :DDu menar dom som gör att årskortet blir billigare men inte tar så mycket plats mer än i januari och maj?
:-) Vi kanske borde vara mer tacksamma för dom!
Dessutom ger dem underhålling, bli vältränad på 2-3 veckor=)
Vassraggarna menar ni?
Du vann utmaningen. Grattis igen! Jag gjorde halv-maran på 2:06:10. Men jag gissade ju bättre i alla fall!
Föreslår att vi nördar nu tar marathon som nästa utmaning. Tycker att deadline kunde vara sista maj. Är det ok?
steph skrev:
Du vann utmaningen. Grattis igen! Jag gjorde halv-maran på 2:06:10. Men jag gissade ju bättre i alla fall!
Föreslår att vi nördar nu tar marathon som nästa utmaning. Tycker att deadline kunde vara sista maj. Är det ok?
It's a deal!
080516
Löpning - intervaller (asfalt)
Uppvärmning 4,49 km, 5:44/km, HR 154/170
5x1000 m, ståvila ca 90 sek, HR 173/181
Mellantider
4:15
4:20
4:24
Snittempo: 4:18
Maxtempo: 3:41(!)
Nedjogg 1,3 km, 6:04/km, HR 157/162
Såhär kul har jag på fredagkvällarna. Joggade först bort till löparbanan, men man har tydligen fotbollsmatcher även på fredagkvällar, så det fick bli asfaltsintervaller istället och det gick ju uppenbarligen bra det med! La in tre korta ruscher/koordinationslopp på 50-100 m i slutet av uppvärmningen för att få upp pulsen och förbereda kroppen lite. Körde samma sträcka fram och tillbaka totalt 5 ggr och det var lite mer uppför på intervall nr 2+3, vilket syns på tiderna. Passerade ett strosande par tre ggr och de kollade minst sagt undrande på mig tredje gången jag ångade förbi :D Jag tror faktiskt aldrig någonsin att jag sprungit såhär fort ett helt pass förut - och kolla pulsen! Ståvila is the shit när man vill springa fort.
Ståvila ftw när man kör intervaller. Man har svårt att stå still tycker jag. Benen är som spagetti :D
Bra passs för övrigt. 1000 meters intervaller är bra träning!
NybZ skrev:
Ståvila ftw när man kör intervaller. Man har svårt att stå still tycker jag. Benen är som spagetti :D
Bra passs för övrigt. 1000 meters intervaller är bra träning!
Ja, jag måste säga åt mig själv att stå still, annars börjar jag gå omkring per automatik :D
Tack. Bra, men jobbigt!