Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
Har försökt att få dom på jobbet att förstå att det är totalt omöjligt att gå ner i fettmassa sammtidigt som man bygger muskler. I och med att man måste ligga på ett kcal underskott för att gå ner och ett kcal överskott för att gå upp.
Men en av dom (som har pluggat näringslära) säger att man med rätt kost och träning faktiskt kan kombinera dessa två. Han har läst en artikel med bla Paulun och en massa bb som gör på detta viset. Har jag fel? Går det men att det är väldigt svårt eller har jag rätt i det jag säger att det är omöjligt?
Vet att det finns 100tals trådar om just detta ämne men får lov att fråga igen eftersom han var så bestämmd i sin sak, han har pluggat hälsokost och tränat väldigt mycket.
Tack och hoppas ni inte tycker att detta är en uttjatad fråga :)
Om jag har rätt få ni gärna bifoga eller länka till någon studie som visar just detta.
Han sa även att kroppen var mer komplex än att man kunde förlita sej på kcal ut vs kcal in. Han kände tex flera "soffpotatisar" som bara åt och åt och åt och aldrig tränade, men dom gick aldrig upp i vikt.
Det enkla svaret blir att "en massa bb" uppnår ökad muskelmassa samtidigt som minskad fettmassa pga helt andra saker än enbart kosthållning + träning.
Rent teoretiskt borde det kunna gå någorlunda bra speciellt vid ett par exempel; nybörjare, feta personer och vid sk muskelminnes-effekten vi diskuterat lite i en annan tråd (efter uppehåll pga tex skada).
Att det i de flesta andra fall sedan skulle kräva någon form av optimalt kosthåll samtidigt som optimal träning är en annan sak och egentligen bara att glömma som jag ser det.
Det man kan göra är väl att man aldrig bulkar upp sig över tex 10-12% fett, då kan man nog uppleva det som att man om inte annat håller sin fettmängd samtidigt som man bygger muskler.
Senast redigerat av Tobbeno (2008-05-14 19:30)
Visst kan det gå, men troligtvis inte i längden. Dessutom kan man nog inte förvänta sig några större resultat.
Din kompis kan prova bygga ett tegelhus genom att kasta bort teglet, så får han se hur stort det blir. :)
Okey, tackar. Allt detta är jag med på :) Problemet är att han läst en massa artiklar där allt detta du säger motsägs och att det finns en massa olika teorier om detta. Så, finns det någon studie som visar detta?
Tack för svar i alla fall! Han skulle förövrigt ta med några artiklar, med bla Paulun, och visa mej. Ska lägga upp dom då!
Det ska, i teorin, vara möjligt. Att i praktiken genomföra den direkt analt optionanerade träning och kost som krävs tror jag däremot inte många orkar i mer än kanske nån vecka, max. Och även då snackar vi inte om några stora fettförluster eller muskelvinster. Detta gäller ju då inte de vanliga undantagen; väldigt feta människor, nybörjare, unga människor, folk med sjuka gener, folk som kommer tillbaka från långa uppehåll samt (och detta är det viktigaste när vi tänker BB's) folk som inte kan hålla fingrarna borta från farbror Lenins medicinskåp. Dessutom finns det en anledning till att BB's är feta offseason och deffade enbart vid tävlingar, och det är inte att de bygger muskelmassa på underskott, snarare tvärtom:P
Angående delen om att kroppen är mer komplex än kcal ut vs kcal in så har han totalt fel. De mängder kalorier som går in i kroppen kommer att användas, på ett eller annat sätt, förutom en nästan försumbar mängd som inte tas upp av kroppen. Soffpotatisar som äter jättemkt och inte går upp i vikt är ett ganska välkänt fenomen, som lika gärna skulle kunna döpas till mig själv då jag trots låg aktivitetsnivå aldrig gick upp i vikt och åt jättemycket. När jag sedan efter några år började räkna kcal insåg jag hur lite jag verkligen åt, och jag tror det är något som skulle gälla de allra flesta av dessa soffpotatisar. Resten lider vväl av oupptäckt hyperthyreos eller nån matsmältningssjukdom, typ:P
Jag kan vidareutveckla frågan:
Om man äter hela sitt dagliga intag direkt efter sina träningspass och iom det hamnar på 500kcal underskott, kan man bygga muskler då?
Svaret är som vi så många gånger sätt "nej", eftersom man över en dag inte får en positiv kvävebalans sett över en dag netto. Dock tycker jag det verkar konstigt och är också inne på just den biten att kroppen är mera komplex än kcal in mot kcal ut (inte i viktregleringssyfte, men i muskelbyggande syfte). Men det är självklart att resultaten helt klart blir bättre vid överskott, ALLTID.
saken är den att om det skulle gå, då skulle väl alla, speciellt dom största proffsen inom BB göra det, eller hur? men även nuvarande mr olympia, cutler, säger att han förlorar flera kilo muskelmassa när han deffar ner sig. det korta svaret är nej, det går inte. då skulle alla redan göra det.
Nej det där stämmer inte zartok. Jag tror att det går, men det är inte alls lika effektivt som en bulk, alltså gör ingen det. Sen går det bara till en viss nivå dessutom och om man följer ett strikt schema.
Keep_On_Pumpin skrev:
kroppen är mera komplex än kcal in mot kcal ut
Jaha?
På vilket sätt motsäger din teori kcal in - kcal ut NÅGONSTANS?
I Svea I skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
kroppen är mera komplex än kcal in mot kcal ut
Jaha?
På vilket sätt motsäger din teori kcal in - kcal ut NÅGONSTANS?
Du verkar ha missat det jag skrev. Dock tycker jag det verkar konstigt och är också inne på just den biten att kroppen är mera komplex än kcal in mot kcal ut (inte i viktregleringssyfte, men i muskelbyggande syfte).
Vad jag då syftar på är att kcal in mot kcal ut naturligtvis gäller 100% angående viktreglering, men att det inte måste gälla 100% i muskelbyggande syfte. Dvs det går att bygga muskler utan ett kcal överskott netto sett över en dag, alltså i de nämda specialfallen.
Keep_On_Pumpin skrev:
Nej det där stämmer inte zartok. Jag tror att det går, men det är inte alls lika effektivt som en bulk, alltså gör ingen det. Sen går det bara till en viss nivå dessutom och om man följer ett strikt schema.
som skrivet, skulle det gå, hur kommer det sig då att dom största, bästa och mest seriösa i hela världen inte kan göra det? dom om några har ju även alla hjälpmedel dom vill också, både legala och illegala och huserar som dom vill hela dagarna. dom kan träna 24/7 om det så skulle behövas. därav min tro på att det verkligen inte går, iaf inte när man kommit en liten bit på vägen i träningen.
zartok skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
som skrivet, skulle det gå, hur kommer det sig då att dom största, bästa och mest seriösa i hela världen inte kan göra det?
Snälla läs vad jag skriver. "Jag tror att det går, men det är inte alls lika effektivt som en bulk, alltså gör ingen det."
ok, men då ställer vi en annan fråga istället.
om det går att gå upp i muskelmassa samtidigt som man kan gå ner i fett, hur kommer det sig då att proffsen, åter igen, förlorar muskelmassa när dom egentligen kan både stå still eller tom öka i muskelmassa. dom vill konstant ha så mycket muskler som det bara går. går det så borde dom använda sig av metoden, tror du inte det? jag är säker på att dom hade gjort det iaf.
gå ner i muskelmassa vs. stå still i muskelmassa vs. gå upp i muskelmassa samtidigt som man går ner i fett. ekvationen är lätt för proffsen och för alla andra också misstänker jag. man minskar inte i muskelmassa för att man är slapp. kvävebalans handlar det ju också om.
Alltså mina axlar har faktiskt blivit både starkare och större efter att jag började deffa. Kan tillägg att jag är stenhård med post workoutkosten och att jag tidigare övertränade axlar helt sjukt mycket. Kör just nu på IF och kan inte säga att muskelmassan minskat överhuvudtaget, över axlarna är det som sagt snarare tvärtom. Tror alltså att man faktiskt kan göra ett och annat med bra näringstiming...
Kul med lite diskussion :)
Det han ville få det till var att man förbränner fett under tex et gympass och sedan äter protein som är muskelbevarande och sammtidigt ligger på kcal underskott så går det. Men det borde ju kvitta vad man stoppar i sej, om man ser det till att man vill gå upp eller ner i vikt? I praktiken kan man väll äta sej tjock på gurka, eller? Det blir en jävla massa gurka för att hamna på kcal överskott. Naturligtvis förstår jag att det inte är hållbart i teorin/längden. Men ni fattar min poäng va?
En till fråga. (nu använder jag enkel mattematik, inga exakta siffror, bara för att göra det enkelt) Säg att min basalaenergiförbrukning (heter så va? :) ligger på 2k kcal om dagen och ett gympass på det ger 1k kcal. Dom 3k kcal som man då förbränner är det bara det kroppen behöver för att leva, eller är byggandet av muskler medräknat? Eller är det dom 500kcal som man ska ha som överskott som används för att bygga? Kanske konstigt formulerat men hoppas ni förstår.
Senast redigerat av Pelleplutt (2008-05-14 23:47)
Han kan verkligen inte hålla på och generalisera sådär. Be honom förklara det på högre nivå om han nu har värsta utbildningen.
Ja du kan äta dig tjock på vad som helt, det är kcal in mot kcal ut som gäller.
Du ska isåfall ligga på 3500kcal. =)
Keep_On_Pumpin skrev:
Vad jag då syftar på är att kcal in mot kcal ut naturligtvis gäller 100% angående viktreglering, men att det inte måste gälla 100% i muskelbyggande syfte..
Korrekt.
Men du måste förstå att energibalansen avgör just det; ENERGIBALANSEN; varken FETTBALANSEN eller PROTEINSYNTESEN. Det är tre helt skilda mekanismer. Eller förresten, energibalansen påverkar de andra båda i högsta grad, men det är ändå tre olika saker.
jag höjer varningens finger (tråkig som jag är) för att generalisera med hur mycket som förbränns under passet. om du har ett axelpass och ett benpass, vad borde logiskt bränna mer energi?
sen så kan man även tänka på hur länge det tar att träna dessa också. jag ligger och snuffar på 2 timmar gymtid ibland, men igår blev det runt 70 minuter. dessa två går heller inte att jämnföra och säga att dom drar lika mycket energi, om det är samma intensitet och sådant. att öka sin förbränning med 1000 kalorier på en timme tex, då ska du göra mycket. och intensivt. och ha en hög förbränning.
Vid en närmare eftertanke tror jag man borde definiera hur långa tidsintervaller vi snackar då vi pratar om att bygga och deffa "samtidigt". Är mätperioden t.ex. två månader kan man mycket väl ha byggt muskler samtidigt som man gått ner i totalvikt. Menar man med "samtidigt" en given punkt i tiden är svaret ett entydigt nej, då man inte kan vara på överskott och underskott samtidigt. Tror alltså att det är möjligt att bygga och deffa samtidigt t.ex. genom periodisk fasta om du har ett bra överskott post workout och ett välavvägt underskott på vilodagarna..
I Svea I skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
Vad jag då syftar på är att kcal in mot kcal ut naturligtvis gäller 100% angående viktreglering, men att det inte måste gälla 100% i muskelbyggande syfte..
Korrekt.
Men du måste förstå att energibalansen avgör just det; ENERGIBALANSEN; varken FETTBALANSEN eller PROTEINSYNTESEN. Det är tre helt skilda mekanismer. Eller förresten, energibalansen påverkar de andra båda i högsta grad, men det är ändå tre olika saker.
Ja, men jag har svårt med att generalisera det hela just över ett dygn. Jag kan ju ligga på överskott direkt efter passet dvs ha en positiv kvävebalans i muskelcellerna, då kommer jag alltså pga den förhöjda ps bygga muskler under den tiden. Om jag sedan på min vilodag ligger på ett litet underskott vägrar jag förstå hur kroppen just väljer att ta bort det som den nyss byggt upp.
En annan aspekt är också att man genom mediciner kan fiffla lite så att överskottet inte behövs, utan att man genom träning tvingar de viktiga sekvenserna att koderas. Av denna anledning borde man också kunna vara genetiskt anlagd till att ha lättare för att bygga på underskott.
zartok skrev:
jag höjer varningens finger (tråkig som jag är) för att generalisera med hur mycket som förbränns under passet. om du har ett axelpass och ett benpass, vad borde logiskt bränna mer energi?
sen så kan man även tänka på hur länge det tar att träna dessa också. jag ligger och snuffar på 2 timmar gymtid ibland, men igår blev det runt 70 minuter. dessa två går heller inte att jämnföra och säga att dom drar lika mycket energi, om det är samma intensitet och sådant. att öka sin förbränning med 1000 kalorier på en timme tex, då ska du göra mycket. och intensivt. och ha en hög förbränning.
Jag tror han bara sa något och är medveten om att 1000kcal är mkt för ett pass. Om den basala energiförbrukningen är 2000kcal så innebär det den energiförbrukning han gör av sig av att praktist taget ligga och sova. I detta fall kan inte bara träningspasset räknas in extra utan all annan aktivitet under dagen. Men eftersom han la på en så extrem mängd kcal till just träningspasset antar jag att han la till stora delar av hela dagens förbrukning skedd genom någon slags aktivitet.
Ja det går att bygga muskelmassa och bränna fett samtidigt men det är som sagt inte lika effektivt som bulk eller deff för sig. Man måste lägga upp träningen och maten på ett speciellt sätt. Morgonpromenader å så vidare. Så ja, det går att bygga muskelmassa samtidigt som man deffar. Jag är för trött för att skriva hur och vad man ska göra men du har ju fått ditt svar.
tackar för svaren :)
Warrior, nja jag har inte riktigt fått svar. Jag vill veta hur! Alla säger att det inte går, med vissa undatag. Förklara gärna hur man går till väga sen när du får ork. Dels vill jag veta hur man lägger upp träning och kost och dels så vill jag ha lite vetenskaplig fakta om du har :)
tack iaf!
Pelleplutt skrev:
tackar för svaren :)
Warrior, nja jag har inte riktigt fått svar. Jag vill veta hur! Alla säger att det inte går, med vissa undatag. Förklara gärna hur man går till väga sen när du får ork. Dels vill jag veta hur man lägger upp träning och kost och dels så vill jag ha lite vetenskaplig fakta om du har :)
tack iaf!
Johanw och keep on pumping har svarat bra. Läs deras inlägg så förstår du.
Keep_On_Pumpin skrev:
Jag kan ju ligga på överskott direkt efter passet dvs ha en positiv kvävebalans i muskelcellerna, då kommer jag alltså pga den förhöjda ps bygga muskler under den tiden. Om jag sedan på min vilodag ligger på ett litet underskott vägrar jag förstå hur kroppen just väljer att ta bort det som den nyss byggt upp.
johanw skrev:
Vid en närmare eftertanke tror jag man borde definiera hur långa tidsintervaller vi snackar då vi pratar om att bygga och deffa "samtidigt". Är mätperioden t.ex. två månader kan man mycket väl ha byggt muskler samtidigt som man gått ner i totalvikt. Menar man med "samtidigt" en given punkt i tiden är svaret ett entydigt nej, då man inte kan vara på överskott och underskott samtidigt. Tror alltså att det är möjligt att bygga och deffa samtidigt t.ex. genom periodisk fasta om du har ett bra överskott post workout och ett välavvägt underskott på vilodagarna..