Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Dags att börja bänka. Realistiska kortsiktiga mål?

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Okej, jag har undvikit konventionell bänk för att mitt bröst tendera växa mycket lättare än resten av kroppen. Har aldrig prioriterat brösten och helt enkelt nöjt mig hantelpressar. Eftersom jag gått från disco till mer och mer basövningsbetonad träning ser jag mig dock tvungen börja bänk som en karl. Lägger alltid upp kortsiktiga mål, så nu behöver jag lite hjälp. Frågan är alltså vad som är en realistisk bänkvikt med beaktande av att jag just nu (eller rättare sagt före deffen) fixar

Hantelpress 8 reps på 28kg PB på 8*30kg
Militärpress (strikta utan pushpress) 7 reps på 42,5kg
Dips (djupa) 15+

Vet såklart att det är omöjligt att säga exakt hur mycket jag kan sikta på på korst sikt (alltså då grundtekniken satt sig), men vore tacksam om ni orkade spekulera lite. Kan också rent allmänt vara kul att se på vad ni utgående från er egen träning skulle förvänta er för bänkresultat givet ovanstående stats....
Tack på förhand...

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Nej! Jag skrev helt fel här förr. Den vikt jag gör en viss mängd rep på i hantelpress ska jag gånger 2+20kg kunna göra samma mängd reps på i bänkpress. Så var det. Så i ditt fall en 8a på 76kg:P

Senast redigerat av Lajne (2008-05-14 21:45)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Jag kör alltid hantelpressar efter bänkpress, så jag kan inte utan vidare utgå ifrån min erfarenhet... Men börjar jag med hantelpressar gör jag väl ca 8-10 reps på 40 kg, skulle jag tro, eftersom jag kör på 36 kg efter bänk (då jag redan är utpumpad). I bänk tar jag ca 100 x 10 en bra dag. Jag maxar 135 kg. Du kanske kan dra några slutsatser utifrån det...

Registrerad: 2008-04-09

Hmm enligt mig så är bänkpress väldigt mycket teknik och utförande så i början kommer säkert det vara väldigt avgörande för vart ditt mål bör ligga.

Men om jag skulle ha tekniken avklarad och dina stats så skulle jag gissa på runt 75-80 kg.

Webbsida

Stickus skrev:

Hmm enligt mig så är bänkpress väldigt mycket teknik och utförande så i början kommer säkert det vara väldigt avgörande för vart ditt mål bör ligga.

Men om jag skulle ha tekniken avklarad och dina stats så skulle jag gissa på runt 75-80 kg.

Maxa 75-80 kg eller reppa?

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

johanw skrev:

Stickus skrev:

Maxa 75-80 kg eller reppa?

enligt Lajne så skulle det innebära reppa - vilket jag också anser vara rimligt.

jag tycker du får bäst underlag för vad du kan ha som mål om du går ner till gymet och maxar i dagsläget. lägg på 5-10 kg (kanske mer, beroende på din nuvarande teknik), och där har du ett mål :)

Webbsida

Hm. Jag har bänkat en eller två gånger tidigare i mitt liv, så...

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

johanw skrev:

Hm. Jag har bänkat en eller två gånger tidigare i mitt liv, så...

...så ? du måste ju börja nånstans! :P

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB