Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Motionsträning för nybörjare

Registrerad: 2008-05-14

Hej.

Ålder: 19
Längd: 181
Vikt: ~83-84

Jag har spenderat de senaste 5-6 åren framför datorn, och knappt rört mig mer än mellan skolan och hem. Det har blivit extremt mycket godis, chips, läsk osv de senaste åren och under de senaste månaderna har jag ätit något onyttigt varje dag. Förra veckan beslutade jag dock att det får räcka.

Har slutat äta onyttigt, förutom en gång i veckan och då inte till någon överdrift. Dessutom har jag börjat gå till skolan (~30+ min) varje dag. Den här veckan köpte jag ett par spring-skor och cyklade iväg till ett skogsområde där det finns lite motionsspår osv i närheten. Dock gick det inte riktigt som jag tänkt mig, orkade bara springa (jogga) i ca 1 minut. Den största anledning var nog att jag fick otroligt ont i smalbenen. Googlade lite och frågade morsan, och det verkar som det är benhinnorna? Är det något som går över om jag bara fortsätter träna?

Mitt mål är att bränna fett och få bättre kondition helt enkelt. Styrketräning är inget jag funderar på, har ett par hantlar hemma jag kanske kommer köra lite olika övningar med, men utöver det har jag inga planer just nu. Har sökt lite på internet efter träningsprogram för nybörjare, men jag hittar inget bra. Någon som har några tips?

Tack på förhand!

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Det är nog inte benhinnorna. Utan av döma från din bakgrund så är du inte van vid löpmomentet. Du får ont i smalben, vader, hälsenor osv ganska lätt då. Jag har haft samma problem när man börjat träna igen. Du kommer vänja dig vid det och dina muskler också. Att du har nya skor är också en faktor som kan spela in. Nya skor medför ofta lite problem innan man sprungit in dom. Såsom smärtor i vader och benhinnor.
Om du pronerar är det viktigt att du har rätt sorts skor, kolla upp om du gör det. Har du inte stöd för din pronering medföljer smärtor i fötter, vader och ben.
Men består problemen kan det vara bra att kolla upp det hos läkare.

mitt tips till dig som nybörjare:
Börja med att köra fartlekar. Dvs, gå 5 min jogga 2 min osv. Och låt det ta din tid i början.
Variera joggningen med gång och löpning. Börja med mest gång öka successivt med löpning i passet.
Ex: Gå 10 min, spring 2 min. Fortsätt med gång ytterligare 10 min. Jogga lätt 5 min och så håller du på så.

Viktigt är att du stretchar dina muskler efter varje pass. Vader och lår mest. Men även förebyggande övningar mot tex löparknä osv.
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8234 <-- stretchings övningar. Läs och se glad ut.

Lycka till med träningen!

Tackar, får ta och prova det där när imorrn. Mitt schema som jag tänkt är att räkna min 30minx2 promenad till och från skolan som min dagliga motion, förutom Onsdagar, Fredagar och Söndagar. Dom dagarna hade jag tänkt köra även efter skolan, och då lite hårdare och prova det du skrev ovan. Lördag tänkte jag att jag tar en vanlig promenad i raskt tempo på 1 timme.

Räcker detta tro?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

det är bra för en nybörjade. en gyllende regel är att man absolut inte ska dra från noll till 100 direkt. kör det där i ett par veckor och se hur det känns. öka träningsdosen tills du är på en nivå som du är nöjd med, och håll dig där.

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Det är absolut bra för en nybörjare. Hoppas du hittar din nivå på din träning. Gör gärna en träningsdagbok här på forumet med så vi kan följa din väg framåt. :)
Lycka till!

Har kört 3 gånger nu, senast idag. Största problemet är inte konditionen, det är att jag får så ont i nere i smalbenen. Det börjar med att det gör ont när jag går snabbt, sen när jag springer gör det ganska ont, men ju längre jag kommer desto mer sprider sig smärtan neråt, till slut gör det mest ont ovanför fotleden och neråt. Det känns mest när jag precis slutat jogga, det är då det kommer. Sen när jag gått lugnt ett tag börjar det avta. Det är inget som sitter kvar sen när jag kommer hem, utan det försvinner ganska snabbt.

I alla fall. Jag funderar på att koppla på lite styrketräning. Har ingen större lust att besöka ett gym. Har ett par hantlar hemma och en stång i dörren (som har suttit där ett antal år utan att bli använd..). Är det en bra idé att investera i en skivstång, eller klarar jag mig med bara hantlar och stången i dörren?

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB