Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
ja, det kan ju vara kul att skriva upp det här också. dock så vet jag inte om användarena här inne är styrkelyftare eller vad ni nu tränar, men jag kör kroppsbyggning, så ha det i åtanke när ni ser schemat.
jag kör en femsplit i veckan, där jag delar upp kroppen såhär:
axlar, traps, vader
armar, mage
ben, vader, korsrygg
pecs, mage
rygg, korsrygg.
axlarna kör jag enligt följande:
först en sex - sju set med omvänd pecdec, det kör jag alltid.
ca fem set med hantellyft åt sidan, varieras med cabel eller i maskin, dock väldigt sällan i maskinen.
sex set med pressar ovanför huvudet, där övningen helst körs i smith eller möjligen i en gammeldags maskin.
traps får sig vanliga shrugs.
vader är vadpressar, sittande eller ståendes.
armarna får först en hammercurlövning, oftast med hantlar i en sex set.
efter det sittande cabeldrag från övre trissan eller en annan "obekväm" övning. fem set.
avslutningsvis så blir det en fem set i en concentrationscurlliknande övning. cabel, hantel eller maskin.
tricepsen får i regel en blandning mellan smalbänk, pull eller pushdowns, omvänt grepp, hantelextentions eller skullcrushers. seten som vanligt.
benen börjar jag med utspark, ett par set för att värma upp.
efter det kör jag benpressar, en sju set.
utfall, fem set.
benböj sex set.
lårcurl fem set
raka marklyft fem set
benspark sex set
i regel inte alla på en gång, utan jag kör mellan fyra och fem sådana övningar.
ang pecsen så kör jag alltid sex set lutande bänk eller hantelpressar, följt av lutande av den andra. efter det kör jag lite krabba i cablecross, ca fem set och sedan en pecdec eller flyes med hantlar.
ryggen kör jag på med två övningar lodrätta, två vertikala samt marklyft. oftast sker dessa i maskiner med olika handtag, så det är inte så spännande läsning direkt =D
i regel så är det rumänska marklyft framför vanliga dessutom.
ja, det var väl det tror jag.
kom gärna med någon synpunkt ^^
En klar förbättring skulle ju vara att köra axlar (pressövningar) och rygg med fria vikter.
många skulle säga det, men axlarna kan jag inte köra med hantlar tex pga en handledsskada jag fått för drygt 1 och ½ år sedan och fria vikter för rygg är övningar som hantelrodd samt jake's rodd om jag tänker rätt nu? jakes rodd kör jag ibland, men hantelroddarna slutade jag med då dom inte hade nog tunga hantlar på mitt gamla gym.
enligt ett sk "dopingavtal" mellan olika gym i umeå så skulle man inte köpa mer än 45 kilos hantlar, pga att dom som använder såna hantlar tydligen är dopade i för hog utsträckning. dock så finner jag det konstigt att stället av alla, nordens största träningsanläggning IKSU inte har gått med. eller dom är med, men ändå har dom runt 58'or.
jag simulerar den fria rörelsen väldigt mycket med cabelövningar istället, och det fungerar ganska bra för mig. "dra igång en skoter"-övningen tex =D
Sporthallen har 50Kg som topp :) Det fanns 56Kg, men de var privatägda och ägeren tog hem dom :(
där hör man, från en umebo också =)
visst finns det ett ställe på teg som har närmare 70 också? jag skulle nog inte sätta min fot där med tanke på att det finns för mycket dopade killar där, trivs med stora iksu med massvis av hantlar, vikter, stänger, maskiner ect.
eller... är sporthallen större än iksus styrkeområde möjligen? större är alltid bättre =D
Inte större, men med tanke på att det inte trängs 4000000000000000000000000000000 studenter kring allt så känns det större. Sporthallen är enligt mig Umeås bästa gym(testat Tenton Mb, USM, IKSU och Tegsgymmet). Kom och provträna en gång. Kostar 50kr.
vet du, jag får kanske göra det lite längre fram. först så ska ju kortet på iksu gå att säga upp. jag har faktist också kört på tenton mb när jag bodde där uppe, och det var väl sådär. utifall det blir att flytta nu igen snart så vet jag ju iaf vart jag ska undersöka om ett bra gym. man vill ju ha fördelen att det inte ska ta längre än en 20 min att cykla till sitt andra hem också ^^
tack så mycket för tipset!
just ja. vad heter stället officiellt? tänkte kolla upp det på hitta.se. har inte bott sådär vansinnigt länge i umeå.
Gammliahallen.
ah, då vet jag vart det är, har vänner som håller till där ^^
tack för tipset, jag ska undersöka stället närmare i framtiden.
indeed så har jag ett nytt upplägg idag. kört i ett par veckor, och har faktist ökat i vikt till 31.5 kiloshantlarna i hammercurles ^^ ser ut som följer:
axlar, triceps, traps, vader
ben, biceps, vader, korsrygg
pecs, triceps, mage
rygg, biceps, korsrygg.
det som hänt är med andra ord att jag numera tränar biceps och triceps vartannat pass, dock inte med några 20 set som tidigare, utan snarare runt hälften. jag har märkt resultat på kort tid, även om jag fått endel biverkningar, såsom krampande biceps efter träning om jag testar att flexa dom. mer magnesium ska troligtvis lösa det hela misstänker jag.
jag har slagit till på stort och redan gjort ett nytt program uppdelat i tre dagar, som ska köras enligt 3-1 principen.
dag ett: bröst, axlar och taps. mage jämna veckor, korsrygg udda. vader jämna.
dag två: rygg och hamstrings. korsrygg jämna, mage och vader udda.
dag tre: biceps, triceps och quads. mage och vader jämna veckor, korsrygg udda.
och sen en dag vila.
funderingar på något eller synpunkter?
tänker någon att det är för tätt med rygg och biceps så kan jag på förhand skriva att jag är en av dom få som är otroligt bra på att kunna koppla ur biceps under ryggpass, det märker man när man har grov träningsvärk i bicepparna, för dom som undrar hur man ska märka av det. en rekomendation för att lära sig teknik skulle jag nog tom skriva att det är.
Träningsvärk är å andra sidan inget kvitto på att du slaktat muskeln. Dvs: bara för att du inte har träningsvärk så betyder inte det att du inte kan vara trött i muskeln.
Angående programet så visst lär det funka, men du får vara observant på återhämtning och resultat - ffa nu när du deffar. Att ligga på 6 pass i veckan under deff med relativt hög volym lär gå åt helvete - så du får träna hårt men smart.
Det jag är skeptisk till är att splitta upp hamstrings och quadriceps. Det går väl hyffsat om man kör fikonövningar med päronvikter; men ska du riva av ett tungt böjpass så är det ingen höjdare att hamsen gråter av trötthet.
träningsvärken är som du skriver inte ett kvitto för att muskeln är slaktad, den använder jag som hjälpmedel för jag kan lära mig att koppla ur muskelgrupper när jag tränar, så att exempelvis bara ryggen blir tränad.
jag är medveten om det också, och idag blev det tex 14 set bröst och 7 set axlar, vilket är en mycket mindre dos än jag är van vid. jag går ner, dels för att jag ska ner i vikt och dels för att jag är lite slut efter dessa pass ^^
det här är jag smärtsamt medveten om, och har bollat problemet fram och tillbaka. dock så vill min träningskompis ha ett rent armpass tillbaka, så jag försöker göra det bästa av situationen så att skriva. genom att köra frontböjningar istället så isolerar jag mer framsidan, vilket lär hjälpa, samtidigt som jag kommer att träna benpressarna längre ner på stödet, även det för att koppla bort hamsen. dock så är det onekligen så att dom kommer att få smaka på en del stryk och är man helt för öm så lär det vara möjligt att ta en vilodag eller skippa en muskelgrupp i schemat. allt enligt den gyllende regeln att man hela tiden ska lyssna på kroppen när man tränar.
egentligen så är det här mer av ett bulkschema, men jag har en liten plan i det hela också, som involverar muskelminnet, som det finns en söt liten tråd om att skriva.
tackar för kommentarerna.
Men alltså, om du kör 14 set bröst och ungefär samma mängd på nästa pass så blir det nästan 30 set bröst i veckan. Det ÄR för mycket när man dietar. Istället för att du kanske kör 8-10 set tungt och hårt, så kommer dina 30 set inte alls ge något mer - snarare tvärt om. Du måste träna smart som sagt när du dietar, annars bränner du bara ut dig. Det ger liksom inget att mata högvolym när det inte finns energi och byggstenar till det - det är snarare kontraproduktivt.
när jag skriver in 14 set så räknar jag in mina uppvärmningsset, därav att det är många färre axelset, tillsammans med att man blir lite slut på det hela. 2 set bänk är direkt uppvärmning, ett set lutande hantelpressar och ett flyesset. summan av kardemumman blir där vart du rekomenderar, dvs 8-10 set. så så vilse är jag inte. men jag skriver alltid ner uppvärmningsset också, även fast dom inte tar så mycket. lägger man sig och värmer på 50 i bänk och gör en 20 reps utan att det känns så räknas det ju som uppvärmning, och det gissar jag att du inte har med i din rekomendation på mellan 8 och 10 va?
Ok. Nej jag snackar alltid arbetsset när jag skriver ut setangivelser i program eller liknande.
jag förstog nästan det. annars så hade det blivit väldigt lite träning helt plötsligt. vi är på samma sida fast vi skriver olika saker med andra ord ^^