Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Gainers, träning, insulin och diabetes
Väldigt många verkar väldigt upprörda, förvirrade etc rörande denna fråga, så jag tänkte ta mig tiden att skriva ner en något sånär lättfattlig amatör-förklaring av det hela. Alltså en text av en amatör för amatörer; om det står något fel här får forumets utbildade personligheter leta upp mig och döda mig. Eller bara rätta mig, det är deras val.
Insulin
Insulin är ett hormon som har som främsta uppgift att reglera mängden glukos i blodet. Detta gör insulinet genom att aktivera något som kallas glut-4 i fett och muskelcellerna, vilket får dessa celler att ta till sig glukos och aminosyror från blodet. När glukosmängden i blodet går upp, reglerar kroppen upp mängden insulin och när glukosmängden går ner reglerar kroppen ner mängden insulin. Detta skapar även följdeffekter som ökat/minskat utsläpp av glukos i blodet från levern, men det är inte viktigt just nu. Fett behöver, till skillnad från aminosyror och glukos, inget insulin för att lagras in i fettcellerna och skapar därför heller inget insulinpåslag.
Ju snabbare aminosyrorna och glukosen från något man äter eller dricker går ut i blodet, ju mer glukos kommer det att vara där innan kroppen hinner reglera upp insulinet för att motverka och ju högre kommer insulintoppen behöva vara för att reglera ner blodsockernivån igen. Detta innebär att man under korta glukosspikar (som t.ex. efter intag av en gainer) kommer få en överreaktion av insulin då glukoset i blodet tar slut långt innan insulinet gör det. Detta "onödiga" insulin kan om det upprepas tillräckligt ofta göra att cellerna slutar reagera på insulin, de blir så kallat insulinresistenta, och tillräckligt långt gånget kallas detta för diabetes typ II.
Gainers och träning
När man tränar styrketräning använder musklerna glukos som bränsle, och aminosyrorna i musklerna bryts ner av ansträngningen. Detta gör att musklerna av sig själva aktiverar glut-4 för att snabbt suga upp nytt glukos och nya aminosyror från blodet för att reparera sig själva. Detta sänker naturligtvis mängen glukos och aminosyror i blodet, något som pareras genom ett ökat utsläpp av dessa från levern (jag vet att vissa aminosyror lagras i levern, tror dock inte det är alla så jag är osäker på hur långt man kan kompensera på den fronten). Detta gör ju i sin tur att insulinnivåerna också går ner då det knappast finns något behov av att ytterligare tömma blodet på glukos. I vilket fall, så när man då tar en gainer efter träning och det snabba proteinet + de snabba kolhydraterna strömmar ut i blodet kommer de direkt att sugas upp av musklerna utan att orsaka något stort insulinpåslag, då inget insulin behövs för att aktivera glut-4 där som ju redan är aktiverat. Den stora vinsten med detta är att fettcellernas upptag alltså inte blir aktiverat och alla kolhydrater och allt protein du får i dig efter träningen går direkt till musklerna.
Gainers och diabetes
Det precis beskrivna förhållandet gör naturligtvis att det inte finns någon diabetesrisk vid ett intag av gainer i samband med träning, då inget större insulinpåslag förekommer. Om du däremot tar en gainer utan att samtidigt antingen precis ha tränat eller vara på väg att börja träna inom typ 5-10 minuter, kommer du orsaka en glukosspik av typen jag nämnde under "insulin", med alla de konsekvenser det innebär på lång sikt. Detta går naturligtvis delvis att kompensera genom att t.ex. äta stora mängder fett i samband med att du dricker gainern, vilket slöar ner dess upptag och därmed inte skapar samma spik av blodglukos, men på det stora hela känns det i sådana fall betydligt lättare att bara göra så som man ska göra och inte dricka gainer annat än i samband med träning.
Sedan ska man ju inte vara överdrivet oroad heller; en gainer som mellanmål en dag i månaden eller whatever kommer knappast att göra dig till diabetiker, och även om en dags underskott i månaden knappast kommer sabba din bulk heller väljer jag ändå hellre en gainer till mellanmål än att behöva hamna på underskott. Men det är ju en riskbedömning var och en får göra för sig och det ska inte ses som någon rekommendation från min sida. Jag säger bara att ni inte ska få nån sorts insulinskräck, allt för många verkar gå omkring och tro att en måltid snabba kolhydrater kan innebära en snabb, plågsam död;)
Diabetes
Här vill jag bara länka till ett av StunE's inlägg som beskriver sjukdomen och dess symptom i stort, det var mycket bra skrivet av honom och förtjänar att stå med här: http://www.halso.info/forum/p-366534.html#p366534
Vill också säga att diabetes är till stor del ärftligt, så om du vet med dig att många av släktens gamlingar är tvungna att sätta insulinsprutor i buken varje dag så kanske du ska vara mer försiktig än andra. Såvida dina gamla släktingar inte är proffessionella BB's i veteranklassen som insulindopar sig vill säga.
Slutligen vill jag återigen påpeka att om något är faktamässigt fel så rätt mig gärna:)
//Lajne
Senast redigerat av Lajne (2008-04-29 21:16)
Bra skrivet.
Förutom ... du kanske tänker på GLUT-4? Inte 6.
I Svea I skrev:
Bra skrivet.
Förutom ... du kanske tänker på GLUT-4? Inte 6.
Stod och tvekade mellan dessa båda siffror, och du har säkert rätt så jag editerar:)
Intressant, om jag har fattat poängen rätt så är det inte farligare att använda sig av gainers i lagom mängd och direkt efter träningen? Har själv diabetes i släkten, vill verkligen inte ha med skiten att göra.
Bra skrivet, men jag har en fråga.
Vad händer om jag dricker min gainer och sedan står preachercurlar i en timme. Kommer mina biceps suga åt sig hela gainern (nej det fattar jag själv att den inte gör)? Borde man som första övning ha en övning som aktiverar hela kroppen? Detta lär vara en marginell fråga, men ändå intressant.
Sen undrar jag om det finns några kurvor som beskriver hela händelseförloppet där man kan följa insulinnivåerna vid en individ som druckit en gainer och tränar och en som druckit en gainer men inte tränar.
Finns inga sådana kurvor vad jag vet, jag har iaf inte sett några. Gå in på kolo och gör en tråd så kanske Grub ger dig några om du har tur:P Och nej, preachercurlar man en timme kommer biceps onekligen inte suga åt sig 3-400kcal socker^^ Över huvud taget borde ett helkroppspass vara absolut bäst även ur denna synpunkten (eller kanske ännu hellre ett renodlat "underkroppspass"). Men värt att komma ihåg är att även om biceps inte suger åt sig allt det du dricker så kommer du ändå ha skapat en perfekt antikatabolitet som gör att dina biceps växer optimalt. Vem bryr sig om lite diabetes så länge biceps blir några gram större, right?:P
Att ha en helkroppsövning som första övning tror jag dock definitivt inte är nödvändigt; som jag sade till dig på msn så är det ju inte en spruta med glukoslösning vi skjuter in i blodet, det tar lite tid för det att komma ut och det kommer ju inte allt på en gång. Jag tror att man kan räkna med åtminstone 30-40 min innan allting har gått ut i blodet (givetvis lite beroende på hur mycket man drar i sig), vilket är cp-snabbt om du betänker hur lång tid det tar för samma mängd glukos och protein från "vanlig mat" att göra samma sak:)
socker under passet lär vara mycket bra för att hindra muskelnedbrytning, Får man då ett insulin påslag om man dricker gainer efter?
Är det bara den muskeln man aktiverar som tar upp sockret utan insulin? eller blir det en signal till alla muskler fast man kör biceps curl? Om inte borde man ta gainern efter hur stor muskel man har kört är, Och hur många muskler man aktiverat
Senast redigerat av konstigapellefant (2008-05-02 13:09)
konstigapellefant skrev:
socker under passet lär vara mycket bra för att hindra muskelnedbrytning, Får man då ett insulin påslag om man dricker gainer efter?
Glut-4 aktiveras mig veterligen bara i de muskler som tränas.
Är det bara den muskeln man aktiverar som tar upp sockret utan insulin? eller blir det en signal till alla muskler fast man kör biceps curl? Om inte borde man ta gainern efter hur stor muskel man har kört är, Och hur många muskler man aktiverat
Som sagt, bara den du tränar. Gainern du tar efter borde du egentligen alltid blanda så att den innehåller ca 1-1,2g kolhydrat/kg kroppsvikt och vassle motsvarande ca en fjärdedel av det, det är vad som är optimalt i sammanhanget för att förhindra muskelnedbrytning. Tar du EAA istället för vassle följer du givetvis doseringen för EAA som står på burken. Att minska mängden för att motsvara hur mycket man har tränat tror jag inte på, då man sällan gör av med speciellt mycket kcal under ett styrketräningspass. Det blir helt enkelt för lite man kan hälla i sig då.
Lajne skrev:
Gainern du tar efter borde du egentligen alltid blanda så att den innehåller ca 1-1,2g kolhydrat/kg kroppsvikt och vassle motsvarande ca en fjärdedel av det, det är vad som är optimalt i sammanhanget för att förhindra muskelnedbrytning.
Råkade snubbla över följande studie när jag surfade en sväng på pubmed;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1760 … d_RVDocSum
Whole body protein breakdown, synthesis, and oxidation rates, as well as whole body protein balance, did not differ between experiments.
Vilket jag finner intressant då;
Plasma insulin responses were significantly greater in PRO + HCHO compared with PRO + LCHO and PRO (18.4 +/- 2.9 vs. 3.7 +/- 0.5 and 1.5 +/- 0.2 U.6 h(-1) x l(-1), respectively, P < 0.001).
Konstigt att inte proteinnedbrytningen minskade med mer kolhydrat eftersom mer insulin utsöndrades.
Edit: Även intressant att proteinoxidationen inte skiljde något mellan experimenten då det är allmänt känt att kolhydrat tillsammans med protein minskar mängden oxiderat protein.
Senast redigerat av Englund (2008-05-10 18:00)
Har inte hunnit läsa förrän nu, men du har rätt i att det är väldigt intressant. Det har ju hänt att vetenskapen har haft fel och ändrat sig förr, frågan är om detta är en enskild studie som har fått fel resultat pga nån oförutsedd faktor eller om den har fler bakom sig alternativt kommer få fler bakom sig? Det som dessutom gör mig lite irriterad är att de inte fick i sig några kolhydrater för träning, detta sägs ju även det vara (om än marginellt) antikatabolt, och jag hade velat se nån form av resultat även på detta.
Englund skrev:
Konstigt att inte proteinnedbrytningen minskade med mer kolhydrat eftersom mer insulin utsöndrades.
Sa inte jag det till dig för ett par månader sen?