Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Räcker min träning?

Registrerad: 2008-05-13

Hallå på er!

Jag är en kille på 22 år, 196 cm lång och väger runt 105 kg.
För ca 1 vecka sedan bestämde jag mig för att få bort den lilla kulan på magen och har satt en målvikt på ca 95 kg.

Min träning just nu består av 1 timmes promenad på morgonen innan frukost. Efter jobb vid 17-18 tiden blir det ytterligare en timmes träning där jag varierar mellan promenad, simning eller fotboll.

Mina måltider är enligt följande:

Frukost: En skål med Kellogs Allbran.
Lunch: En tallrik dagens på en lunchrestaurang
Middag: Efter träning brukar det bli ett paket nudlar som ibland kombineras med en liten kycklingfile och lite frukt (mycket p.g.a att jag varken har lust eller ork att ställa mig och laga mat på kvällarna).

Utöver dessa måltider blir det någon sorts frukt om jag känner mig hungrig.

Min fråga är helt enkelt om jag gör hyfsat rätt för att försöka gå ner i vikt?
Finns där några specifika saker jag borde ändra på direkt?
Hade även varit lite trevligt men något tips om vad man kan äta på kvällarna som är enkelt och nyttigt?

Jag är tacksam för alla svar jag får.

MVH

/Fredrik

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Allting handlar om att göra av mer än vad du tar in. Om du inte tränat något innan och börjar gå och röra dig via annan aktivitet och håller kolla på din kost så bör du klara av det.

Jag tackar för svaret.

Blev lite förvånad idag när jag läste på nudelpaketet.

Där står att 100g nudlar innehåller 450 kcal.

När jag använde mig av http://www.caloriesperhour.com fick jag fram att på 1 timmes gång i 5km/h brände 350 kcal.

Hur kan detta stämma? Då måste jag gå över 1 timme för att förbränna bort det lilla nudelpaketet jag har ätit?

Är jag fel på det?

Tacksam för svar.

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Skippa nudlarna. Dyrt, näringsfattigt och kaloririkt.

Webbsida

Nej du är inte fel på det. Pasta innehåller väldigt mycket kalorier. Mycket energi, förklarar nog varför elitidrottare äter pasta innan tävling osv. :)

Okej. Då skippar jag nudlarna i framtiden.

Hur är det med min frukost då? Kellogs Allbran? Är det också en Kalori-bomb eller det är bra att få i sig fibrerna?

Har ni något bra tips vad man kan äta på kvällen när man kommer hem efter 1 timmes träning? Vad är det mest kalorisnåla man kan äta som ändå smakar hyfsat gott?

Tackar för era svar.

Webbsida

TOmater är kalorisnålt. Och gott. :D

Hehe jo, men det blir man inte mätt på?

Är det alltså sallad som gäller? Det finns väll inga kalorier i sallad eller?

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Du ska inte satsa på det mest kalorifattiga (energifattiga) alternativen, framförallt inte efter träning. Leta istället efter kalorisnåla men näringsrika livsmedel.

Lax, torsk, grönsaker, rotfrukter, baljväxter, bönor, nötter, kyckling, potatis, kvarg/keso/kesella m.m m.m

Senast redigerat av Herr Oberst (2008-05-14 19:38)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB