Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 … 40  

Spice försök till ett proffsliv

Registrerad: 2008-03-24

ok. jag ska nog lägga på mig mer massa tror jag. det behöver jag. Och sedan mkt intervallträning så blir det nog bra. :) jag ska skriva ner schemat jag tänkt här.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Ironwoman skrev:

Jag röstar också nej till deff, men av andra skäl. Deffar ökar skaderisken och din målsättning är ju att bli bra på tennis, då krävs mycket träning i "unga" år. Dessutom försämras återhäntningen om man får för lite energi att återuppbygga musklerna efter träning.

Vi ska nog omvända henne ska du se, ge mig några månader så kommer hon satsa på antingen AF/BF eller SL/OL ;)

måndag: axlar, triceps, HIIT
tisdag: biceps, ben (rehab)
onsdag: bålstabilitet+ snabbhetsträning
torsdag: rygg, ben (styrkepass)
fredag: bålstabilitet+ löpning HIIT
lördag: vila
söndag: snabbhetsträning

Utgår från något sådant här? Men det känns sådär för vill få in mkt intervalls och benträning. Förutom detta ca 2-4h tennis varje dag utom lördagar.

Lajne skrev:

Ironwoman skrev:

Jag röstar också nej till deff, men av andra skäl. Deffar ökar skaderisken och din målsättning är ju att bli bra på tennis, då krävs mycket träning i "unga" år. Dessutom försämras återhäntningen om man får för lite energi att återuppbygga musklerna efter träning.

Vi ska nog omvända henne ska du se, ge mig några månader så kommer hon satsa på antingen AF/BF eller SL/OL ;)

vad är det?

haha, never ever babe. ! Tennis is the shit!

Webbsida

AF=Athletic Fitness
BF=Body Fitness
SL=StyrkeLyft
OL=Olympisk (tyngd)Lyftning

Lajne skrev:

AF=Athletic Fitness
BF=Body Fitness
SL=StyrkeLyft
OL=Olympisk (tyngd)Lyftning

XD haha!! den dagen den sorgen

är det ett bra schema?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Är det verkligen bra att lägga på dig muskelmassa om du ska spela tennis? Då vill man väl både vara smidig och ha bra tryck/explosivitet i kroppen? Ju mer muskelmassa = desto tyngre kropp. Vilket i sig oftast brukar innebära att man blir osmidigare.

Webbsida

Juste, schemat. Hade jag tränat för tennis hade jag nog kört något helkroppsliknande med mycket OL-övningar i, och inte styrka sådär jätteofta utan snarare mer annan, grenspecifik träning:)

Registrerad: 2007-10-24

spicegirl_17 skrev:

Utgår från något sådant här? Men det känns sådär för vill få in mkt intervalls och benträning. Förutom detta ca 2-4h tennis varje dag utom lördagar.

Varför vill du få in benträning och på vilket sätt? I tennisträningen (den grenspecifika) borde du ju få in den biten? Att kunna ta 120 pannor i knäböj betyder ju inte att du klarar av ruscher och de stop och accelerationer som en tennismatch kräver bätte, eller?
Jag skulle satsa på två-tre rejäla styrkepass överkropp med komplexa övningar samt två rena intervallpass löpning och ett mer uthållighetsmässigt löppass, förutom tennisen. Löpintervallerna iform av kort-korta intervaller av typen 15-15 alt. 70-20, backlöpning eller liknande explosiva intervaller.

Vilken typ av snabbhetsträning hade du tänkt?
Bålstabilitet kan du väl köra efter ett tennispass?

Senast redigerat av jeppo99 (2008-05-14 18:22)

jeppo99 skrev:

spicegirl_17 skrev:

Varför vill du få in benträning och på vilket sätt? I tennisträningen (den grenspecifika) borde du ju få in den biten? Att kunna ta 120 pannor i knäböj betyder ju inte att du klarar av ruscher och de stop och accelerationer som en tennismatch kräver bätte, eller?
Jag skulle satsa på två-tre rejäla styrkepass överkropp med komplexa övningar samt två rena intervallpass löpning och ett mer uthållighetsmässigt löppass, förutom tennisen. Löpintervallerna iform av kort-korta intervaller av typen 15-15 alt. 70-20, backlöpning eller liknande explosiva intervaller.

Vilken typ av snabbhetsträning hade du tänkt?
Bålstabilitet kan du väl köra efter ett tennispass?

Jag vill få in benträning pga av att jag vill få upp mer styrka i dem, mer power. Jag hade inte tänkt lägga på mig massa (även om jag skrev det, det är inte bra o andra sidan tar tillbaka det) Däremot explosiviteten vill jag få upp som jag hade innan skadan. Jag har inte riktigt samma styrka i benen som jag hade så där vill jag bli bättre. Nej målet är inte att ta 120 kg och öka så utan att komma upp till den vikten jag hade för ett ca ett halvår sedan.

Jag kommer köra åtminstone 1 intervalls pass som är följande:

40 sek arbete - 20 sek vila x 20 , vila 2.30 min
20 sek arbete- 10 sek vila  x20, vila 2.30
10 sek arbete, 5 sek vila x 10 .

Den har jag kört några ggr då det var en kompis som rekommendera den och den är riktigt bra!!
ok, så då ska jag köra överkroppspass 2 ggr i veckan?
Snabbhetsträning i form av fotarbete med (stege) olika starter, upphopp m.m.
Ja, bålen går bra efter tennispasset

Det är väl bra?

Registrerad: 2007-10-24

spicegirl_17 skrev:

Den har jag kört några ggr då det var en kompis som rekommendera den och den är riktigt bra!!

Låter som ett bra och hårt intervallpass anpassat till din idrott! Läste att norska idrottsfysiologer rekommenderar 4st 4:or rejält tungt för att öka just styrkan utan att bygga massa för tex. konditionsidrottare. Jag inser att du måste köra styrka för axlar, armar för tennisen men måste du köra biceps och triceps splittat tänkte du kunde köra axlar, biceps, triceps, rygg i gym två pass sen bålstabilitet efter tennisen, då blir det ändå 9 pass i veckan mot ditt förslag på 12 pass. Jag vet ju inte om du kör på heltid, eller pluggar men om du siktar på att bli proffs så är du antagligen rätt ung. Tänk på att kroppen behöver återhämtning och psyket behöver annat än bara träning....

Lycka till

Registrerad: 2006-10-02

SpiceChica: Jag spelade mycket badminton när jag var ung och märkte att jag inte pallade hela turneringar för att jag fick så mycket mjölksyra i benen. Då fick jag rådet att börja med knäböj och utfall. Och det hjälpte något grymt!! Sen kudne jag spela hela dagar utan att få någon träningsvärk efter, eller mjölksyra udner riktigt tuffa matcher. Vet inte om du har det problemet. Men bara ett litet tips. =)
Och sen behöver du inte vara rädd för att du ska bygga massa. Det är något som ingen tjej behöver vara rädd för. Den lilla massa du kommer att få kommer att kompenseras av en större ökning i styrka och uthållighet. Den kommer dessutom kompenseras av att din bf% kommer att bli mindre. Det blir lite som att kasta av sig den extra ryggsäcken och ersätta med samma vikt, fast i styrketillförande muskler. =)

jeppo99 skrev:

spicegirl_17 skrev:

Låter som ett bra och hårt intervallpass anpassat till din idrott! Läste att norska idrottsfysiologer rekommenderar 4st 4:or rejält tungt för att öka just styrkan utan att bygga massa för tex. konditionsidrottare. Jag inser att du måste köra styrka för axlar, armar för tennisen men måste du köra biceps och triceps splittat tänkte du kunde köra axlar, biceps, triceps, rygg i gym två pass sen bålstabilitet efter tennisen, då blir det ändå 9 pass i veckan mot ditt förslag på 12 pass. Jag vet ju inte om du kör på heltid, eller pluggar men om du siktar på att bli proffs så är du antagligen rätt ung. Tänk på att kroppen behöver återhämtning och psyket behöver annat än bara träning....

Lycka till

Jag läser på distans och jag tränar ca 25timmar/veckan så det blir en hel del. Så du menar att jag ska köra axlar+triceps+biceps + rygg i ETT PASS? Bålstabilitet kör jag efter träning på onsdagar + fredagar. Jag är 17 år.

Sigyn skrev:

SpiceChica: Jag spelade mycket badminton när jag var ung och märkte att jag inte pallade hela turneringar för att jag fick så mycket mjölksyra i benen. Då fick jag rådet att börja med knäböj och utfall. Och det hjälpte något grymt!! Sen kudne jag spela hela dagar utan att få någon träningsvärk efter, eller mjölksyra udner riktigt tuffa matcher. Vet inte om du har det problemet. Men bara ett litet tips. =)
Och sen behöver du inte vara rädd för att du ska bygga massa. Det är något som ingen tjej behöver vara rädd för. Den lilla massa du kommer att få kommer att kompenseras av en större ökning i styrka och uthållighet. Den kommer dessutom kompenseras av att din bf% kommer att bli mindre. Det blir lite som att kasta av sig den extra ryggsäcken och ersätta med samma vikt, fast i styrketillförande muskler. =)

Ok, nej jag har inte något sådant problem alls, just pga av att jag har kört mkt hård fys redan i ung ålder. Jag har alltid haft en väldigt bra grund att stå på och jag har vunnit många matcher på att jag är starkare+uthålligare än mina motståndare. Angående massa är jag absolut inte rädd för tvärtom :P .

spicegirl_17 skrev:

Angående massa är jag absolut inte rädd för tvärtom :P .

spicegirl_17 skrev:

Jag hade inte tänkt lägga på mig massa (även om jag skrev det, det är inte bra o andra sidan tar tillbaka det)

Då får jag verkligen inte ihop de här två uttalandena? =)

Då är du som de tjejer som piskade mig i tävlingar, för jag var så grymt otränad ;)

Sigyn skrev:

spicegirl_17 skrev:

Angående massa är jag absolut inte rädd för tvärtom :P .

spicegirl_17 skrev:

Jag hade inte tänkt lägga på mig massa (även om jag skrev det, det är inte bra o andra sidan tar tillbaka det)

Då får jag verkligen inte ihop de här två uttalandena? =)

Då är du som de tjejer som piskade mig i tävlingar, för jag var så grymt otränad ;)

Jag ska förklara. Jag är inte rädd för att lägga på mig massa. Det kanske skulle vara bra. MEN sedan skrev jag att jag inte ska enligt planerna att lägga på mig massa för jag inte vill bli tung tydligen. Men OM jag skulle lägga på mig mer styrka OCH mer massa så är det ok. Förstår du hur jag menar? :)

Japp, Och så tror jag det kommer att bli. Du kommer, proportionerligt sett, bli starkare kontra din vikt. =)

torsdag 15 maj

Idag var första träningspasset på exakt en vecka då jag varit sjuk. Började i gymmet cykla 20 min

•groddhopp framåt maxhopp : 6*3
• rörlighet med pinne
• utfall med 10kg  5*5
• tåhävningar 10*4

Tennisträning ute, väldigt kallt. Men det gick bra och träffen stämnde hyffsat. Var lite seg i benen efter hoppen då jag inte kört hopp på nästan 1 år. Vi körde mycket poäng och fokuserade på framförallt att komma igång i fötterna och höja marginalerna. Det gick ändå ganska bra. Betyg = 6/10

Sen var det tillbaka in i gymmet för ett tricepspass + nerjogg+ stretch

• bänkpress 45kg 4*4
• dips 5*4
• dips på bänk + 10kg i knät. 6*3

kändes ganska lätt men dipsen var tungt. Hela dagen var ändå ett bra komma-igång pass. Som ni ser har jag avikit lite från schemat. Kände att jag inte borde springa HIIT idag. Dessutom är det tunering i helgen så det var bättre med detta pass. Får se om det blir någon löpning ikväll. Tror det bli imorgon.

Jag har inte ätit bra idag. Jag borde ha åkt hem tidigare från klubben med blev kvar där och väntade på Janne. Vi skulle prata.

frukost: Havregrynsgröt 1,5dl med mjölk+ linfrön. Macka med leverpastej och saltgurka
Mellanmål: 1 banan + 2L vatten. 1 äpple.

Lunch: pasta med korv. ( som jag ska äta nu)

Sammfattning: träningspassen godkända. Har mkt och tänka på annat. Mycket skit i huvudet. På en skala mår jag ca 5/10 ( då 10 är riktigt bra =) )

/spice

Sigyn skrev:

Japp, Och så tror jag det kommer att bli. Du kommer, proportionerligt sett, bli starkare kontra din vikt. =)

Yes :-D

Fredag 15 maj:

Idag har jag en sådan träningsvärk i benen efter hoppen! Varje steg jag tog kändes. I magen har jag träningsvärk efter ny övning som jag körde för att öka rörligheten i överkroppen. Jag har dessutom träningsvärk i triceps+bröstmusklerna! :P

Men jag spelade väldigt bra måste jag säga. Hade möte idag med mina tränare och allt gick bra! Känns mycket bättre nu när jag vet vad de tycker också.

Spelade idag 2 timmar tennis ute. Stelt i början men jag kom igång efter ett tag och de kändes bra! Bättre än de gjort på länge! :) Gick på bollen och var offensiv.

Har inte ätit sådär jättebra idag heller, måste bli bättre!

Frukost:
• 1,5dl gröt med linfrön+ mjölk, 1 glas apelsin ljuice

Mellanmål
• Yoggi, 2 bananer

Ska gå och äta något nu. Men har varit i klubben länge och vill inte käka typ pannkakor där eller lik så jag köpte en yoggi på ica. Skulle ha kommit hem för 2h sedan men blev fördröjd.

Imorgon bär det iväg till tävling. Ska bli roligt!

/ spice

Från: Stockholm
Registrerad: 2008-05-05

Lycka till på tävlingen spice! Jag håller tummarna :)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Go Spice! lycka till! :D

tackar! Jag har ingen speldag idag för jag är framflyttad! så jag har just tränat och ska träna igen! Det finns dator på tävlingen :)

har just kört lite groddhopp, stege och lite annat så jag är fit for fight =)

/ spicechica

Sidor: 1 2 3 4 5 … 40  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB