Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 6 7 8 9 10 … 13  

Ljuvligts träning 2008!

Från: trollhättan
Registrerad: 2006-11-08

ja det finns många duktiga här :) jag ahr lärt mig jätte mkt!  men man får dock inte glömma att anpassa träningen efter en själv och vad som passar mig och vad jag tycker är roligt. Allt är ju så individuellt, men det är verkligen bra att få råd och tips, lite push när det behövs och nya ideer så man provar nya saker :)
jaså, detsamma får jag säga då ;)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Jag tycker inte att du ska köra så mycket som 12 reps i vissa övningar, men du ska ändå välja en vikt som är relativt lätt nu när du ska lära dig övningarna. Om du inte kan tekniken och börjar bli trött på t.ex. 9:e repetitionen, så kan du ge dig fan på att de 3 resterande repetitionernakommer kommer se ut som skit ut och öka skaderisken. I övrigt så är det ett vettigt programförslag av Lajne. Ta det försiktigt i början bara, men du ska ändå inte vara rädd för att ta i. Träna smart mao.

Registrerad: 2008-03-30

Cybercowboy skrev:

Jag tycker inte att du ska köra så mycket som 12 reps i vissa övningar, men du ska ändå välja en vikt som är relativt lätt nu när du ska lära dig övningarna. Om du inte kan tekniken och börjar bli trött på t.ex. 9:e repetitionen, så kan du ge dig fan på att de 3 resterande repetitionernakommer kommer se ut som skit ut och öka skaderisken. I övrigt så är det ett vettigt programförslag av Lajne. Ta det försiktigt i början bara, men du ska ändå inte vara rädd för att ta i. Träna smart mao.

Okej ska pröva första delen idag som jag fick, men får ta det lugnt och testa och se hur det går.  Men brukar ju annars köra 8x3 men ska kanske 10x3 istället?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Ja, juste, glömde faktiskt skriva det. Just i marklyft, men tillviss del även i knäböj, kan det vara klokt att inte gå för högt i repetitioner. Speciellt i marken skulle jag aldrig drömma om att gå över ungefär 5 reps. Risken är annars att man precis osm cyber skriver börjar bli trött och tappar tekniken, och sen är diskbråcket där några månader senare typ.

Senast redigerat av Lajne (2008-05-14 12:30)

Ljuvligt skrev:

Cybercowboy skrev:

Okej ska pröva första delen idag som jag fick, men får ta det lugnt och testa och se hur det går.  Men brukar ju annars köra 8x3 men ska kanske 10x3 istället?

Inte så jättestor skillnad mellan dem två. Jag brukar oftast köra 4x8 (FYI så skriver man set x reps och inte tvärt om:) ) de gånger jag kör 8-reppare. Men jaja, kör som du vill är budskapet.

Update: körde precis mitt nya pass då och gick dit och kände mig lite som en idiot=), men min kompis var skit pep och tyckte att det skulle bli skit kul vilket smittade av sig på mig. För att få en ganska bra bild av de flesta övningarna som jag inte kunde spelade jag in alla de bilderna/filmerna, som fanns bakom de länkarna som Lajne så snällt skrivit till mig på, på mobilen så att jag hade dem att kolla på. sen tog jag den övningsboken som fanns på gymmet med och tänkte att dessa två kombinerat måste lösa mina problem om jag nu ställdes inför några. Vilket jag självklart gjorde. det svåraste var alla de övningar som jag aldrig gjort(inte ens liknande) som marklyften och råkade av misstag även pröva på benböjen. Vet inte hur det ska se ut eller kännas och är som jag skrivt tidigare lite rädd om ryggen så vågade mig inte på så mycket vikt där. Jag och min kompis stod en bra stund och tjattrade och kände oss lite lost, men då det inte var så mycket folk på gymmet testade vi och det kändes ganska bra. Resterande övningar gick super och 4 av dem har jag gjort, men på lite lättare sätt så vikter som innan varit självklara blev nu skitjobbiga rent ut sagt. Men det är ju bara bra, för jobbigt ska det va! Var ganska kul och en del killar framförallt kollade lite extra på oss och någon kom till och med fram och snackade (intalar mig att han var imponerad). Men måste säga att det känns mycket bättra nu efter än vad det gjorde innan. Trodde aldrig att dessa få övningarna skulle göra mig i närheten lika trött som mitt tidigare schema gjorde. Och det stämde till viss del, men det har bara med det faktum att jag inte fått in tekniken för grymt jobbigt var det. Så tackar för hjälpen. Ska köra detta, men vågar mig inte än på allt själv och ska tvinga med min kompis tre ggr i veckan sen blir det tre konditionspass och en vilodag. Men en fråga när man kör knäböj och liknade kan man köra det vid en sådan maskin (namn?:S) som är fast så att man inte kan vingla fram och tillbaka, vilket jag gjorde när jag prövade det idag. Iaf här kommer övningarna med vikter:

Marklyft: 3X5 (rätt nu cybercowboy;)?) stången (20 kilo) + 5 kilo på varje sida. Kan dock öka här, men är lite rädd för att göra fel.
Bänkpress: stången + 2.5 på varje 2x8 och 1x8 med + 5 kilo på varje
Sittande hantelpress: (har aldrig gått ner så djupt så det var mycket jobbigare, orkade knappt) 3x8 10 kilo
Chins/Latsdrag: (prövade chinsen, men vi fick inte ihop det så det blev det senare) 3x8 16,5 kilo
Lårcurl: 3x8 och 45 kilo
vadpress: 3x8 och 60 kilo (ökade)
Mage: Körde 2x12 på den nya maskinen men det gav inget så jag körde 50 styckna hägande benlyft.

Såhär såg det ut idag, men imon blir det iaf konditon. Ska minst förbränna 1000 kcal, men ska satsa på en 1500 kcal. Har dock ont i min vänstra "höjdhopparmuskel" vilket enligt far kan bero på cyklingen (felbelastning eller senknarr), känns precis som växtvärk. Men det har man ju i båda benen och jag ska ju ha växt klart vid en ålder på 19,5 (eller ja bredden kan ju fortfarande växa;)) så det är inte troligt. Men lite zon på det och jag ska vara fit for fight imon!

Webbsida

Bäst att inte köra böj i smith; dels är det en del av själva övningen just att behålla balansen, vilket gör träningen mer applicerbar på det verkliga livet, och dels är det faktiskt mkt större chans att man lägger sig till med en skadlig teknik i smithböj än i fria. Den där maskinen som är fast så att man inte kan vingla fram och tillbaka heter f.ö. smithmaskin:)

No worries, ta det lugnt i början. Det tar tid att lära sig nya övningar ordentligt.

När du kör marklyft förresten: la du på små 5 kilos-vikter eller har ni såna plastvikter som väger 5kg? Om du har små skivor så hamnar stången lite för långt ner än den ska göra vid ett normalt marklyft nämligen.

Och angående knäböj så kör man den fritt och inte i maskin - annars är det inte knäböj.

Det här kommer bli fett bra tror jag. Meat it!

Lajne skrev:

Bäst att inte köra böj i smith; dels är det en del av själva övningen just att behålla balansen, vilket gör träningen mer applicerbar på det verkliga livet, och dels är det faktiskt mkt större chans att man lägger sig till med en skadlig teknik i smithböj än i fria. Den där maskinen som är fast så att man inte kan vingla fram och tillbaka heter f.ö. smithmaskin:)

smithböj, smithböj *repeterar om och om igen*;). Aha okej, nä men då får jag vingla på då!

Cybercowboy skrev:

No worries, ta det lugnt i början. Det tar tid att lära sig nya övningar ordentligt.

När du kör marklyft förresten: la du på små 5 kilos-vikter eller har ni såna plastvikter som väger 5kg? Om du har små skivor så hamnar stången lite för långt ner än den ska göra vid ett normalt marklyft nämligen.

Och angående knäböj så kör man den fritt och inte i maskin - annars är det inte knäböj.

Det här kommer bli fett bra tror jag. Meat it!

Em.. em..*funderar*, var nog gjorda i plast tror jag. Ja, för det kändes hel skumt när man var där "nere", visste inte om jag skulle ställa den när eller om jag skulle lyfta upp den direkt igen (gjorde det sista). Jag hoppas detta kommer gå bra=D

Men var de stora eller lite mindre? =)

http://www.ymcaofhannibal.org/images/Weights.jpg

Helst ska de vara lika stora som de inre skivorna, annars hamnar stången för lågt som sagt.

Edit: Å jösses!!! Apa inte efter killen på bilden genom att lägga vikter under fötterna förresten!

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-05-14 21:45)

Webbsida

Ställ ner stången mellan varje lyft. På det sättet får du öva starten mer, vilket ger ett roligare resultat när du maxar. Dessutom ger det dig en chans att ta nytt grepp om du skulle börja slinta:)

Det var inte så stora, var små röda liiite större en de ytterst. Får då leta upp större. Men ska nog pröva 10 kilo och de var så stora, vågade som sagt inte nu. Förresten jag slår i knäna på vägen upp, ska man de?? No, sir! Will not do like him=)

Lajne skrev:

Ställ ner stången mellan varje lyft. På det sättet får du öva starten mer, vilket ger ett roligare resultat när du maxar. Dessutom ger det dig en chans att ta nytt grepp om du skulle börja slinta:)

Okej, låter bara så jävligt.. men som sagt att det kändes skumt beror då på att det var för små tygnder. Ska pröva igen på söndag så det blir pass 1 igen, pass 2 på fredag.

Webbsida

Första gången jag marklyfte tog jag en bredare stans med fötterna riktade en aning utåt för att slippa slå i stången med knäna. Det har funkat bra sen dess, även om cyber klagar på att han inte förstår min lyftstil alls. Så här ser det iaf ut, även om det är lite skakigt pga att det är ett maxlyft så ser man iaf fotbredden tydligt:) http://www.youtube.com/watch?v=50kuUheWwf8

Lajne skrev:

Första gången jag marklyfte tog jag en bredare stans med fötterna riktade en aning utåt för att slippa slå i stången med knäna. Det har funkat bra sen dess, även om cyber klagar på att han inte förstår min lyftstil alls. Så här ser det iaf ut, även om det är lite skakigt pga att det är ett maxlyft så ser man iaf fotbredden tydligt:) http://www.youtube.com/watch?v=50kuUheWwf8

Hehe=D! Men sluta va så stark då, jag känner mig så fjollig hela tiden. Speciellt på bänkpressen med två små fjolliga 2.5 or i mini storlek. Stor lycka att få öka till 5 kilo idag=D. Men okej ska pröva bredare då, så kanske det fungerar bättre. Tack en engång för hjälpen=). vad hade jag gjort utan er;)

Du behöver inte tacka.

Vi skickar en faktura...

Cybercowboy skrev:

Du behöver inte tacka.

Vi skickar en faktura...

HahaXD, då får ni betalt i bullar eller kladdkakemuffins=P(jag vet att du vill ha). hörde, snarare läste, att sådant pågick här (mutor iform av bullar)

Senast redigerat av Ljuvligt (2008-05-14 22:23)

Webbsida

Att: Linus
Malmö Atletklubb
Västra Hindbyvägen 18
214 58 Malmö

Det är bara att skicka:)

Registrerad: 2006-10-02

Jag vill också bli mutad =( Helst med kladdkakemuffins. Vad är det för något?
Kan man göra det på proteinpulver?

Sigyn skrev:

Jag vill också bli mutad =( Helst med kladdkakemuffins. Vad är det för något?
Kan man göra det på proteinpulver?

Haha ja, nästa gång jag får ett av mina bakryck (dock sällsynta=/) ska jag baka till dig, Lajne och cybercowboy=). Vågar dock inte nu för då riskerar jag min egna säkerhet;). Kladdkakemuffins är guds gåva till mänskligheten. Men dock har jag en lite extra sak som gör dem ännu godare.. en marabouruta i varje muffins. BLIR SÅ GOTT=D! Ska se om jag hittar receptet på internet, men har inte en susning om ifall man kan göra det på proteinpulver. Men man borde kanske pröva det.
Edit: var inte så svårt att hitta dem: http://www.recepten.se/recept/kladdmuffins.html
Edit 2: Kanske ska tillägga en varning, att de är beroendeframkallade;D

Senast redigerat av Ljuvligt (2008-05-15 10:15)

OMG!!!1! Måste ha! Nu blev jag jättesugen på att ta min cheat-eat-day idag =( Du kan ju baka iaf. Jag kan inte ens koka ris. Alltid för lite vatten och för mycket salt. Helt oätbart. =) Jag har testat baka kladdkaka en gång. men jag hade inget mjöl, så det fick bli grovt lant-mjöl. Och sen missade jag att det var msk inte tsk mde kakao. Så det blev en liten grov blekfis till kladdkaka...

Sigyn skrev:

OMG!!!1! Måste ha! Nu blev jag jättesugen på att ta min cheat-eat-day idag =( Du kan ju baka iaf. Jag kan inte ens koka ris. Alltid för lite vatten och för mycket salt. Helt oätbart. =) Jag har testat baka kladdkaka en gång. men jag hade inget mjöl, så det fick bli grovt lant-mjöl. Och sen missade jag att det var msk inte tsk mde kakao. Så det blev en liten grov blekfis till kladdkaka...

Haha, ja det kan jag tro. Viktigt med kakaon ju;). Nä men jag lyckas sådär varannan gång, så måste alltid provsmaka innan jag bjuder folk. Men dessa är grymt enkla att göra. Har ju alltid varit ett kakmonster förälskad i choklad så har en massa recept på kakor som man kan döda för, hojt om du vill ha fler tips=D.

Nja, det är inte riktigt tips jag behöver, som någon som kan baka ;) Men ett fik som serverade kakor bakade på proteinpulver vore något. =) Men några sådana känner jag inte till. Du ska inte öppna ett? *hint hint*
Om inte annat så kunde vi kanske tjäna massa pengar på om jag kodade ihop en web-sida för att beställa bullogram och kakogram. Du bakar, jag kodar? =)

Sigyn skrev:

Nja, det är inte riktigt tips jag behöver, som någon som kan baka ;) Men ett fik som serverade kakor bakade på proteinpulver vore något. =) Men några sådana känner jag inte till. Du ska inte öppna ett? *hint hint*
Om inte annat så kunde vi kanske tjäna massa pengar på om jag kodade ihop en web-sida för att beställa bullogram och kakogram. Du bakar, jag kodar? =)

Haha, vilken affärside. Här kan vi nog tjäna pengar=D! Får bara försöka fixa in proteinet på något sätt då. Men it´s a deal;)

Sidor: 1 … 6 7 8 9 10 … 13  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB