Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Ang vila

Registrerad: 2008-04-29

Hej, har en fråga ang vila, jag förstår att vilan varierar från person till person, men jag undrar om det är jätteviktigt att sova 9 timmar per dygnt. Altså, om man tar det lugnt på dagen efter träningen, så borde väll musklerna vila ungefär lika mycket som när man sover?

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Som du sa, det är väldigt individuellt. Många kanske sover 8h, själv klarar jag mig bra på runt 7h. Har många hårt tränande vänner som sover 5-6h per natt och de klarar sig utmärkt på det så känn efter vad du själv behöver och följ det.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

att sova är mycket bra, men att vila ger också positiva delar. om man anstränger sig lite mindre, eller softar mer så klarar man sig säkerligen bättre på mindre sömn rent muskulärt. däremots så börjar ju hormonerna att åka bergodalbana om man sover konstigt, för kort, för länge eller oregelbundet, och det är svårt att hindra.

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Sömn är viktigt, de 2 första timmarna viktigast. Jag sover sällan mer än 5-6 timmar per natt och lever ett normalt liv ändå + att träningen går framåt. Troligen hade det varit bättre att sova 7-8 timmar, men vad ska man göra...

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

är dom första timmarna dom viktigaste? jag trodde att det var sömnen under tiden som man sover i REM som räknades, och dom går väl i vågor?

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

zartok skrev:

är dom första timmarna dom viktigaste? jag trodde att det var sömnen under tiden som man sover i REM som räknades, och dom går väl i vågor?

Är kroppen inställd på för litet sömn hamnar man snabbt efter insomnandet i djupsömn (som är den viktigaste).

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB