Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Position vid knäböj

Registrerad: 2003-11-14

Undrar lite över hur man står vid knäböj. För balansen och för att komma djupare ner står jag lite bredare än axelbrett med fötterna och dessutom pekar fötterna i vinkel utåt. Är detta sämre än att stå strikt axelbrett med fötterna framåt? Vilka effekter blir skillnaden?
Tack!

Från: Karlstad
Registrerad: 2006-09-17

Stå som du gör nu men tänk på att knäna ska peka åt samma hål som fötterna, alltså utåt i ditt fall.

joo, knäna pekar samma. men funderar ändå på vad skillnaden är mellan hur man står. I bakhuvudet vill jag komma till raka ben, det känns bättre, men stelhet sätter stopp än så länge.

Registrerad: 2006-02-05

Ur muskelbyggarsynpunkt spelar bredden i sig ingen roll men utförandet i övrigt kan påverkas. I ditt fall tillåter det djupare böj vilket är att föredra. Justera bredden efter hur böjandet funkar, den får bli vad den blir.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Du träffa rolika delar av benmusklerna genom att vinkla fötterna, samma sak i benspark

OK, tack!
T-Rex, finns det nån info om hur olika delar får arbeta under "raka/sneda" böj? För min del känns det aningen "snedbelastat" när jag står brett och utåt. Därav att jag kommer jobba mot rakare.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

För att lyfta maximalt tungt vikter utan utrustning brukar det rekommenderas att man står så naturligt som möjligt, dvs i en position som känns bekväm. Angående vad som träffar var så ju smalare du står ju mer tar det på "utsidan" av låret, och ju mer du sedan breddar stansen ju mer skiftar fokus mot insidan. Saken är dock den att det är inga jättestora skillnader och du kommer knappast bli snedbyggd av att hålla en normal stans som känns bra för dig:)

Okej, det låter bra. För tyngre vikter och stabiliteten tycker jag kommer betydligt bättre med lite bredare! Bara att kötta på då!
Tackar för svar!

Tänkte jag skulle gardera för just de här myterna men okej då. Knät är en gångjärnsled och endast hur djup böj du utför har reell betydelse. Det tar inte mer eller mindre på utsida lår om du ändrar bredden.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jo, därför att en del av dessa muskler fäster i höftbenet om jag inte minns min anatomi fel. Vi talar alltså inte endast om quadsen.

Från: Löddeköpinge
Registrerad: 2004-09-20

Arf Pingvin skrev:

Tänkte jag skulle gardera för just de här myterna men okej då. Knät är en gångjärnsled och endast hur djup böj du utför har reell betydelse. Det tar inte mer eller mindre på utsida lår om du ändrar bredden.

En spiralled....

Aj! Den sved :)

Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Det är snarare så att du tvingas använda adduktorerna (inåtförarna) vid bredare stans. Många olympiska lyftare använder bredare stans för att även pressa vikten uppåt med hjälp av adduktorerna, precis som att lära sig använda bukpress samt ryggmuskulatur vid bänkpress är det ett teknikknep för att lyfta mer vikt. Ett exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=3Y8yKSJbpFI

Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Arf Pingvin skrev:

Aj! Den sved :)

Spiralled, Kondylärled = Modifierad gångjärnsled (den tillåter viss in/ut -rotation när den är flexerad)

Tror Arne bara ville spöka med dig. ;)

Registrerad: 2008-04-20

Hur är det med marklyft? Med smal fotställningen kommer jag inte speciellt djupt, antar att jag är stel någonstans, vilket gör det svårt ett hålla ryggen rak i början av lyftet. Någon nackdel med att stå lite bredare under marklyft? Testade det senast och det kändes bättre i ryggen men lite underligt i knäna.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB