Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Kommentera mitt löp schema.

Registrerad: 2008-05-06

Kommentera mitt nya löp schema. (tro inte att jag inte styrketränar mellan varven också för det gör jag).
Mitt mål är att få synligare muskler, bli snabbare, få bättre kondition och tappa kroppsfett.

Mån: Lågintensiv nivå: 60-70% av maxpuls i 1 timme.
Tis: Vila!!´
Ons: Konditions träning: 80-90% av maxpuls i 30-45 minter
Tor: Lågintensiv nivå: 60-70% av maxpuls i 1 timme
Fre: Vila!!
Lör: Konditions träning: 80-90% av maxpuls i 30-45 minter
Sön: Konditions träning: 80-90% av maxpuls i 30-45 minter

Så... vad tycker ni :P

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Hmm. Konditionsträning är när man springer långt och länge. Dvs det du kallar lågintensivträning kallar jag konditionsträning.
När du ligger på 80-90% av max är det snarare snabbdistans eller intervaller. När man kör det ska man ha en bra grund att köra på.

Skulle sätta tre stycken konditionspass på 1 timme istället för två. Sen köra 1 intervall av ngt slag (1 km intervaller/backe) och en snabbdistans 30-45 min.

Lycka till!

NybZ skrev:

Hmm. Konditionsträning är när man springer långt och länge. Dvs det du kallar lågintensivträning kallar jag konditionsträning.
När du ligger på 80-90% av max är det snarare snabbdistans eller intervaller. När man kör det ska man ha en bra grund att köra på.

Skulle sätta tre stycken konditionspass på 1 timme istället för två. Sen köra 1 intervall av ngt slag (1 km intervaller/backe) och en snabbdistans 30-45 min.

Lycka till!

1 fråga där bara. Hur kan man få kondition när man springer så där sakta, de e ju inte ens jobbigt.

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Sundarenius skrev:

NybZ skrev:

Lycka till!

1 fråga där bara. Hur kan man få kondition när man springer så där sakta, de e ju inte ens jobbigt.

Just det som är meningen. Du bygger upp kroppen under en lång tid genom konditionsträning (vanligtvis på vintern). Man kör långa lågintensiva pass som inte är så speciellt jobbigt.  Visst, det kan du med göra jobbigt om du vill. Spring väldigt långa pass (20 km+) så lovar jag att det med blir jobbigt. Detta ger dig kondition.
Vill du ha snabbhet, styrka och explosivitet ska du träna intervaller eller snabbdistans. Oftast tränar man det under perioder när man har mycket tävlingar osv för att få upp snabbheten.

Men har du en bra grundkondition kan du gå ner till ett distanspass i veckan och bara köra snabbdistans och intervaller resten av veckan. Men bara om du har en riktigt bra grund.

Registrerad: 2006-08-28

Håller med Nybz, men anser att han glömde en fråga.

Hur ser din bakgrund av löpning ut?
Ditt schema innebär 4-5 mil löpning i veckan om du nu enbart tränar löpning, det är så mycket att du behöver ha löptränat lite innan.

Ja. jag har löptränat "ganska" mycket förut. typ 4km 2ggr i veckan

Registrerad: 2006-08-28

Sundarenius skrev:

Ja. jag har löptränat "ganska" mycket förut. typ 4km 2ggr i veckan

Det är alldeles för lite för att börja med det löpschemat. För det blir ju en fem-sexdubbling av mängden!

Grundregeln är att inte öka med mer än 10% / vecka. Med en tidigare löpmängd på 8 km kan man öka lite snabbare. Tex veckomängd på 10, 13, 15, 18, 20, därefter 2 km/vecka.
Sedan komplettera upp med annan konditionsträning om du vill träna mer.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB