Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Mjölk, varför inte?

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

Cybercowboy skrev:

Sjoblad skrev:

Det är vad dom har sagt i radion iallafall och sånt, men finns inget man kan tro på

Det du tänker på är kanske akrylamid-hypen som var för några år sen? Det visade sig att man var tvungen att äta typ 100 påsar chips dagligen för att komma upp i de mängder som var skadliga.

har ingen aning men man hör så mycke om att allt är skadligt, jag anser äter man en bred kost s å är det nyttigt

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Englund skrev:

Man kan inte få cancer av chips, potatis, ris, pasta eller det du räknar upp. Däremot ökar t.ex. chips risken att få cancer med 0,jättelite procent vilket är helt obetydligt egentligen.

Många bäckar små... Det är så den senaste forskningen visar. Jag såg en dokmumentärfilm från BBC om det, jag vet dock inte hur trolig den ska klassas (den verkade rätt amatörmässig). Saken är att varje livsmedel innebär just en riskfaktor om man konsumerar det för mycket. Om man sedan "missbrukar" många livsmedel: mjölk, chips, godis (vad vet jag?) så ökar inte risken såpass lite längre.

Jag är själv en mjölkmissbrukare :(

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Äter man superstrik och jättenyttigt och passar sig för dessa varnade livsmedel, kan man ge sig fan på att man åker dit på cancer ändå.

Webbsida

Degpekka skrev:

Äter man superstrik och jättenyttigt och passar sig för dessa varnade livsmedel, kan man ge sig fan på att man åker dit på cancer ändå.

Självklart kan man få cancer fast man gör det du säger. Men genom att utsätta kroppen för vissa saker så ökar ju helt klart riskerna, det kan man inte frånse. Men det är just i sådana lägen, när man har gjort allt för att undvika en sjukdom och sen ändå får den, som allt känns fruktansvärt orättvist.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Är den ökade risken för prostatacancer värd ett liv utan mjölk, t.ex.? För min del skulle ett liv utan mjölk innebära ett rent jävla helvete, då havredrinken skulle få ersättas med idiotiska mängder ris, pasta, potatis, etc. Och jag dör hellre i cancer när jag är 40 än käkar 5000kcal basmat om dagen, helt ärligt.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Har ingen i den här tråden hört talas om uttrycket "lagom är bäst"?

Webbsida

Cybercowboy skrev:

Var det inte du som blev helt grinig när jag försökte säga till dig att lagom är bäst, istället för less is more?:P

Webbsida

Jo, men där är det återigen enast EN sak, nämligen mjölk. Det jag ville få fram är att om man alltid tänker så, så gäller verkligen sägandet "många bäckar små...".

Sen tror jag att det är din ungdom som talar nu Lajne, men alla tänker vi olika iof. Men när du sedan ligger på din dödsbädd och måste lämna hustru och barn eftersom du i din ungdom så fruktansvärt gärna ville bänka 200kg, så tror jag du kommer ångra dig?

Lajne skrev:

Cybercowboy skrev:

Var det inte du som blev helt grinig när jag försökte säga till dig att lagom är bäst, istället för less is more?:P

Möjligt. Beror på vad det handlade om.

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Sen tror jag att det är din ungdom som talar nu Lajne, men alla tänker vi olika iof. Men när du sedan ligger på din dödsbädd och måste lämna hustru och barn eftersom du i din ungdom så fruktansvärt gärna ville bänka 200kg, så tror jag du kommer ångra dig?

Det är givetvis en möjlighet. Men även utan träning hade jag behövt dra i mig ~4000 kcal/dag för att hålla vikten, vilket är nog så plågsamt också det.
Dessutom är det lite av en loose-loose situation i det här fallet; om jag skiter i träningen kan jag garantera att det också är något jag ångrar. Jag borde trots allt ha berättat för dig hur dåligt jag mår när jag är passiv:)

Webbsida

Jodå men snart kommer ju AoC så då kan du ju skippa träningen ;)

Jag håller med om att lagom alltid är bäst, vanligt sunt förnuft hjälper långa vägar. Tyvärr konsumerar jag alldeles för mycket mjölk.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

Cybercowboy skrev:

ok, för att övergå till extrem OT edition så jag har en fråga som är så gott som totalt irrelevant i sammanhanget.
har ni hört talas om att det bara är det svenska språket som har ordet lagom? någon som vet om det stämmer? har alltid undrat.

i den riktiga disskutionen så kan man ju gå fram och tillbaka och allt ska värderas av det man äter. det finns nackdelar med allt tror jag. att styrketräna är ingen only fördelsida.

själv så har jag lyckats med det svåra att skära ner mjölken från mellan 3 och 5 (!) liter om dagen till försök på under litern. visst saknar man mjölken, men det är inte värt att dricka så mycket om man blir utsatt för den farligaste formen av cancer, prostatacancer. visst är det den vanligaste cancerrelaterade dödsorsaken bland män och kanske bland mänsligheten?

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

man blir fet av mjölk.

ZEE skrev:

man blir fet av mjölk.

Du dricker mycket mjölk alltså?

Webbsida

Zartok: Jo lagom finns vad jag vet bara i Sverige. Den vanligaste dödsorsaken är väl hjärt och kärlsjukdomar? Är det inte det ingvar oldsberg säger på tv? xD

ZEE: Nej =P

Webbsida

ZEE skrev:

man blir fet av mjölk.

Nej, mjölk kan inte lagras som fett.

KoP: Och hjärt/kärlsjukdomar är cancerrelaterade hur då?:P

Webbsida

Lajne skrev:

KoP: Och hjärt/kärlsjukdomar är cancerrelaterade hur då?:P

Oj jag läste inte zartoks post noga =P

Webbsida

Eftersom jag såg att det hela var uppe i en tråd i kolo just nu kan ni ju få läsa info från lite mer kunniga källor än mina och cybers gissningar:
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthre … ht=mj%F6lk
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthre … ht=mj%F6lk

Senast redigerat av Lajne (2008-05-13 13:57)

Från: Jönköping
Registrerad: 2007-10-08
Webbsida

zartok skrev:

Cybercowboy skrev:

ok, för att övergå till extrem OT edition så jag har en fråga som är så gott som totalt irrelevant i sammanhanget.
har ni hört talas om att det bara är det svenska språket som har ordet lagom? någon som vet om det stämmer? har alltid undrat.

I Bosnien använder man uttrycket 'taman' vilket skulle om du frågar mig betyda lagom/tillräckligt, någon annan kanske har bättre koll.

Lite OT men aja.. sryy.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB