Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5  

Sötningsmedel!

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Jaha intressant! Men kan man 100% utgå ifrån att tex aspartam beter sig just om ett protein i mataboliseringssyfte? Eller är aspartam ett protein tom? =P

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag trodde att aspartamen betedde sig som en kolhydrat. den höjer ju insulinet i kroppen. ny förklaring om vad som händer?

Webbsida

zartok skrev:

jag trodde att aspartamen betedde sig som en kolhydrat. den höjer ju insulinet i kroppen. ny förklaring om vad som händer?

Proteiner höjer också insulinet.

Registrerad: 2006-08-28

Aspartam
http://www.modeling.unibas.ch/OcA/img/Aspartam.png

Fenylalanin
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/L-phenylalanine-skeletal.png/180px-L-phenylalanine-skeletal.png

Aspargin - är också med, men brukar inte nämnas (icke essentiell aminosyra, så den finns med i bakgrunden)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Asparagine.png

Så aspartam är i princip en dipeptid

Senast redigerat av Ironwoman (2008-05-13 11:50)

Keep_On_Pumpin skrev:

zartok skrev:

Proteiner höjer också insulinet.

och aspartam höjer inte insulinet, det bara ger söt smak. Varför vet jag inte för jag hoppade inte på den doktorandtjänsten.

Webbsida

Ironwoman: Vad är det du vill förmedla med dina bilder? Visst finns det likheter, men en minimal förändring kan innebära en helt annan karaktär utåt.

Om aspartam beter sig som ett protein, men inte höjer insulinet, då beter det ju sig i ett avseende inte som ett protein? =P

misstänker att min källa för aspartam och insulinhöjningar varit felaktig. som folk märker så är jag inte insatt i sötningsmedel alls. dock så minns jag att jag hört att aspartam ökar sötsuget, och att det hade med en insulinhöjning att göra.

Keep_On_Pumpin skrev:

Ironwoman: Vad är det du vill förmedla med dina bilder? Visst finns det likheter, men en minimal förändring kan innebära en helt annan karaktär utåt.

Om aspartam beter sig som ett protein, men inte höjer insulinet, då beter det ju sig i ett avseende inte som ett protein? =P

Det jag ville förmedla var att det var en dipeptid av fenylalaning och aspargin, vanlig bindning mellan aminosyror.

Jag har inte funderat på den frågan.

Från: Göteborg
Registrerad: 2005-01-16
Webbsida

Englund skrev:

Ironwoman skrev:

mycket överdrivet stora mängder finns risker, bl.a. lite ökad frekvens av cancer, men inte vid normalt användade, alltså i storleksordningen flera dl sötningsmedel/dag

Om jag inte minns fel så visades det i en studie på möss att det inte alls behövdes stora mängder aspartam för att risken för cancer skulle öka markant.

Visst risken kanske dubblas, eller tredubblas, and so on, men det innebär inte för det att risken är hög, inte om risken är extremt liten från början.

Registrerad: 2007-03-03

Ironwoman skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Det jag ville förmedla var att det var en dipeptid av fenylalaning och aspargin, vanlig bindning mellan aminosyror.

Källa på att aspartam inte ger insulinfrisättning?

Vi utgår ifrån att ALLT aminosyrebaserat ger insulinfrisättning.

Registrerad: 2003-11-04

Känns som man inte kan undvika sötningsmedel. Finns i många kryddor, många sockerprodukter (cola light osv), t.o.m i min proteindrink och i salladsdressingen!

Så visst blir det lite varje dag..

I Svea I skrev:

Ironwoman skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Källa på att aspartam inte ger insulinfrisättning?

Vi utgår ifrån att ALLT aminosyrebaserat ger insulinfrisättning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost … stcount=10

Edit:
bara för att aspartam inte frisätter insulin hindrar det inte andra sötningsmedel från att göra det

Senast redigerat av Ironwoman (2008-05-15 07:59)

Skit. Vad ni än säger så frisätter aspartam insulin eftersom aspartam består av AMINOSYROR!

EDIT: Har inte tillgång till pubmed el. dyl. just nu men jag kan skaffa fram referenser.

Senast redigerat av I Svea I (2008-05-15 13:32)

I Svea I skrev:

Skit. Vad ni än säger så frisätter aspartam insulin eftersom aspartam består av AMINOSYROR!

EDIT: Har inte tillgång till pubmed el. dyl. just nu men jag kan skaffa fram referenser.

Inte tillgång?

Finns ju på nätet http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

Registrerad: 2005-01-16
Webbsida

talade nyss med en dietist. Sötningsmedel iaf aspartam frisätter enl henne INTE insulin på det sättet som tex socker gör. Aspartam innehåller bara 2 av de ca 20 aminosyror. jag hoppas verkligen hon har rätt, klarar mig inte utan lightcola eller cola zero.. nåt gott måste man fan ha... :S

Registrerad: 2004-10-08

Petergbg skrev:

talade nyss med en dietist. Sötningsmedel iaf aspartam frisätter enl henne INTE insulin på det sättet som tex socker gör. Aspartam innehåller bara 2 av de ca 20 aminosyror. jag hoppas verkligen hon har rätt, klarar mig inte utan lightcola eller cola zero.. nåt gott måste man fan ha... :S

Finns flera studier som visar att det inte utsöndras något insulin. Här är en av dem:

Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1011-6. Functional magnetic resonance imaging of human hypothalamic responses to sweet taste and calories.

"BACKGROUND: Evidence exists that beverages do not trigger appropriate anticipatory physiologic responses, such as cephalic phase insulin release. Therefore, it is of interest to elucidate the food properties necessary for triggering adaptive responses. Previously, we found a prolonged dose-dependent decrease in the hypothalamic functional magnetic resonance imaging signal after ingestion of a glucose solution. OBJECTIVES: The aims of the present study were to measure the effects of sweet taste and energy content on the hypothalamic response to glucose ingestion and to measure the concomitant changes in blood glucose and insulin concentrations. DESIGN: Five healthy, normal-weight men participated in a randomized crossover design trial. The subjects were scanned 4 times for 37 min on separate days with functional magnetic resonance imaging. After 7 min, they ingested 1 of the following 4 stimuli (300 mL of each): water (control), a glucose solution, an aspartame (sweet taste) solution, or a maltodextrin (nonsweet carbohydrate) solution. RESULTS: Glucose ingestion resulted in a prolonged and significant signal decrease in the upper hypothalamus (P < 0.05). Water, aspartame, and maltodextrin had no such effect. Glucose and maltodextrin ingestions resulted in similar increases in blood glucose and insulin concentrations. However, only glucose triggered an early rise in insulin concentrations. Aspartame did not trigger any insulin response. CONCLUSIONS: Our findings suggest that both sweet taste and energy content are required for a hypothalamic response. The combination of sweet taste and energy content could be crucial in triggering adaptive responses to sweetened beverages."

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Aspartam utsöndrar inte insulin! Och även om det skulle gjort det så skulle mängden vara försvinnande liten eftersom man oftast inte får i sig någon mängd aspartam att tala om.

Englund skrev:

Aspartam utsöndrar inte insulin! Och även om det skulle gjort det så skulle mängden vara försvinnande liten eftersom man oftast inte får i sig någon mängd aspartam att tala om.

4k posts. En forum-warrior av rang.

Grattis?

MEN!

När det står ISO-CALORIC aspartamdryck så kommer jag att tro på detta trams.

I Svea I skrev:

MEN!

Släng fram någon studie som backar upp det du säger då, eftersom det finns ganska många som styrker motsatsen.

sluta trolla nu, svea.

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

vad som är värt att tänka på angående aspartam och bakverk/matlagning är att den är värmekänslig --> ändrar struktur, och får inte samma karaktär.

Webbsida

sjöräven skrev:

vad som är värt att tänka på angående aspartam och bakverk/matlagning är att den är värmekänslig --> ändrar struktur, och får inte samma karaktär.

Ja, allt är värmekänsligt. Allt med aminosyror brukar klassas som värmekänsligt vid just matlagningstemp. (ofta tom över 40 grader som gräns). Vet du innebörden av strukturändrandet?

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

sjöräven skrev:

Ja, allt är värmekänsligt. Allt med aminosyror brukar klassas som värmekänsligt vid just matlagningstemp. (ofta tom över 40 grader som gräns). Vet du innebörden av strukturändrandet?

nej det kan jag tyvärr inte säga att jag gör...min organisk kemi bok nämner det mest som en fotnot xD, kan knappt spekulera i det är jag rädd..

Cybercowboy skrev:

I Svea I skrev:

MEN!

Släng fram någon studie som backar upp det du säger då, eftersom det finns ganska många som styrker motsatsen.

Känns inte riktigt som att det behövs en studie som visar att insulin frisätts vid intag av 100 kcal protein.

Sidor: 1 2 3 4 5  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB