Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 5  

Sötningsmedel!

Från: Hoby-town
Registrerad: 2008-03-30

Jag har då en massa frågor=/. Men har läst i en del recept att många använder sötningsmedel när de bakar eller liknande, men vad är det som är bättre med det? Inga kcal eller få sådana? För- nackdelar?

Registrerad: 2006-08-28

+
Inga kcal

-
kan ge lite annorlunda smak (råder delade meningar)
kan ge fel struktur på livmedel jämfört med socker, prova dig fram
ger lättare möglig sylt
lite sämre jäsning av bröd
mycket överdrivet stora mängder finns risker, bl.a. lite ökad frekvens av cancer, men inte vid normalt användade, alltså i storleksordningen flera dl sötningsmedel/dag
sockeralkoholer ger magproblem, där kan man inte äta alltför mycket, 100 g godis kan räcka (om sötningsmedlet slutar på -ol)

Prova dig fram. Blir det bra med sötningsmedel, så använd det om du vill minska på kalorierna.

Senast redigerat av Ironwoman (2008-05-12 16:47)

Ironwoman skrev:

+
Inga kcal

-
kan ge lite annorlunda smak (råder delade meningar)
kan ge fel struktur på livmedel jämfört med socker, prova dig fram
ger lättare möglig sylt
lite sämre jäsning av bröd
mycket överdrivet stora mängder finns risker, bl.a. lite ökad frekvens av cancer, men inte vid normalt användade, alltså i storleksordningen flera dl sötningsmedel/dag
sockeralkoholer ger magproblem, där kan man inte äta alltför mycket, 100 g godis kan räcka (om sötningsmedlet slutar på -ol)

Prova dig fram. Blir det bra med sötningsmedel, så använd det om du vill minska på kalorierna.

Åh, detta ska införskaffas tror jag=), så kanske man kan våga sig på en hembakad kaka ibland. Tack för svaren (även i andra trådar=))

edit: stavfel

Senast redigerat av Ljuvligt (2008-05-12 17:40)

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Ironwoman skrev:

Om jag inte minns fel så visades det i en studie på möss att det inte alls behövdes stora mängder aspartam för att risken för cancer skulle öka markant.

Registrerad: 2003-11-07

Baka kakan av socker istället, snälla.

Det räcker med alla gifter vi får i oss ändå, sötningsmedel är ju bara en i raden och bör väl därför helst undvikas, för att inte spä på all skit i kroppen.

Bakar du en kaka på socker, fett och ägg tex så blir det glykemiska svaret inte alls högt, det enda negativa är att det är kalori-rikt, men vad gör det? Vi tränar ju :-)

Jag anser även att en kaka inte alls är negativt om man äter den EFTER ett normalt mål mat.
Men att basera ett helt mål på kaka el dyl är inte alls bra.

Först mat, sen kaka :-)

Senast redigerat av cali (2008-05-12 18:38)

cali skrev:

Baka kakan av socker istället, snälla.

Det räcker med alla gifter vi får i oss ändå, sötningsmedel är ju bara en i raden och bör väl därför helst undvikas, för att inte spä på all skit i kroppen.

Bakar du en kaka på socker, fett och ägg tex så blir det glykemiska svaret inte alls högt, det enda negativa är att det är kalori-rikt, men vad gör det? Vi tränar ju :-)

Jag anser även att en kaka inte alls är negativt om man äter den EFTER ett normalt mål mat.
Men att basera ett helt mål på kaka el dyl är inte alls bra.

Först mat, sen kaka :-)

Haha okej ska memorera det *mässar om och om igen: först mat, sen kaka*. Bara det att när jag bakar har jag en tendens till att sätta i mig allt själv=/, ellar ja nästan allt iaf. Tänkte att det vore lite bättre med sötningsmedel.

Registrerad: 2007-06-05

Får mer finnar av t.ex. dricka med sötningsmedel än om jag dricker motsvarande produkt sötad med socker

Registrerad: 2003-11-07

Sätter i dej allt själv...och det innehåller stora mängder sötningsmedel, fy fan, då är det illa :-)

Om du äter mat först, så kommer du inte vara lika benägen att sätta i dej allt på en gång, man mår inte illa och man slipper känna sig illa till mods om man grundar med en vettig måltid först :-)

Jag äter alltid kaka eller efterätt efter min middag :-)
Idag blev det fruitcoktail och vanilj-youghurt till efterätt.

Senast redigerat av cali (2008-05-12 20:16)

cali skrev:

Sätter i dej allt själv...och det innehåller stora mängder sötningsmedel, fy fan, då är det illa :-)

Om du äter mat först, så kommer du inte vara lika benägen att sätta i dej allt på en gång, man mår inte illa och man slipper känna sig illa till mods om man grundar med en vettig måltid först :-)

Jag äter alltid kaka eller efterätt efter min middag :-)
Idag blev det fruitcoktail och vanilj-youghurt till efterätt.

Jo, inte så bra=/. Men sen bakar jag kanske 4-5 gånger om året. Men tanken ligge ju alltid där, att man ska ha något hemma ifall man ska fika, eller om någon kommer eller till efterrätt. Men är jag hungrig vill jag ha det som jag är sugen på och är jag för sugen tar jag vad som jag är sugen på. Vet dock inte om jag hade gjort det idag. Åh, fruktcocatil, med yoghurt, det år jag igår till kvällsmat. Hittade en suverän yoghurt med flädersmak, den ska det bli mer av=)
Edit: har dock aldrig bakat med sötningmedel, så då har det varit vanigt socker.

Senast redigerat av Ljuvligt (2008-05-12 20:19)

Fabbi_kanin skrev:

Får mer finnar av t.ex. dricka med sötningsmedel än om jag dricker motsvarande produkt sötad med socker

Hm, värt att tänka på. Finnar vill jag helst inte ha=/. dricker dock inte lightprodukter och sådanat och dricker kanske kanske läsk en gång i månaden. men ändå värt att tänka på, kan ju gälla ifall man använder sötningsmedel vid bakning också.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Nu ska vi alla också komma ihåg att cali älskar att hata sötningsmedel, hans (hennes?) hatkampanj mot det hela är väl därför också kanske en aning överdriven ibland;) T.ex. vet jag personligen inte om jag hade valt socker framför sötningsmedel direkt.

Men nu gör ni det svårt för mig, varför de=/!

Moderator
Från: Hässelby Gård
Registrerad: 2003-11-01
Webbsida

Lajne skrev:

Nu ska vi alla också komma ihåg att cali älskar att hata sötningsmedel, hans (hennes?) hatkampanj mot det hela är väl därför också kanske en aning överdriven ibland;) T.ex. vet jag personligen inte om jag hade valt socker framför sötningsmedel direkt.

Kan inte annat än instämma med Lajne, sötningsmedel går före om jag valt iallafall. Du får akta dig lite grann för cali's anti-sötningsmedelpropaganda. :)

Erik

ErikSvensson skrev:

Lajne skrev:

Kan inte annat än instämma med Lajne, sötningsmedel går före om jag valt iallafall. Du får akta dig lite grann för cali's anti-sötningsmedelpropaganda. :)

Erik

Aha, nu är det flest för så jag litar på dem/er=). Menar ju bara att jag ska använda det mina 4-5 bakgånger om året, så det kan inte vara överdriven risk!?

Moderator
Från: Hässelby Gård
Registrerad: 2003-11-01
Webbsida

Ljuvligt skrev:

ErikSvensson skrev:

Lajne skrev:

Erik

Aha, nu är det flest för så jag litar på dem/er=). Menar ju bara att jag ska använda det mina 4-5 bakgånger om året, så det kan inte vara överdriven risk!?

Nej, du kan vara lugn. Sätter själv i mig 6 liter light-läsk på två dar i rad varje helg, och jag har såvitt jag vet inte cancer än, men det kanske kommer, får jobba på det (bara hållt igång i ett par år än så..)

Erik

Man har även sett cancer på fler sorter, men det är djurstudier på alla. Men det handlar som sagt om doser som inte går att uppnå med normalt beteende. Cyklamat är det enda som man skulle kunna överdosera om man har en mycket hög användning av sötningsmedel i maten, små barn som är diabetiker är i största riskzonen (eftersom små barn väger lite).

4-5 gånger/år är absolut ingen fara, med överdriven användning menar jag snarare 1 sockerkaka/dag (bakad på sötningsmedel, såklart) i flera år. Då kan man börja fundera på en liten risk, beroende på sort man använder.

Från: Göteborg
Registrerad: 2005-04-08

Hur är det med ryktena om att sötningsmedel ökar sockersug och dödar hjärnceller?

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

@Pontiac:Fråga Anna Skipper!

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Englund skrev:

Ironwoman skrev:

Om jag inte minns fel så visades det i en studie på möss att det inte alls behövdes stora mängder aspartam för att risken för cancer skulle öka markant.

Hittar du denna studie vore det intressant!

Har enbart sett studier med doser många gånger högre än vad vi bör få i oss, vilket ger en ökad risk, men alltid bra att vara kritisk och se resultaten från övriga studier också.

Pontiac skrev:

Hur är det med ryktena om att sötningsmedel ökar sockersug och dödar hjärnceller?

Sötsuget har inte kunnat påvisas direkt, studier ska finnas på området, men jag har inte läst dem. På lång sikt kan det diskuteras, att man ofta äter söta livsmedel gör att man vänjer sig vid söt smak och ökar på så sätt sötsuget, sådana studier finns inte vad jag vet.

Dödar hjärnceller säger bara några personer som saknar koll på verkligt fakta.

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

StunE skrev:

Englund skrev:

Ironwoman skrev:

Har enbart sett studier med doser många gånger högre än vad vi bör få i oss, vilket ger en ökad risk, men alltid bra att vara kritisk och se resultaten från övriga studier också.

Pubmedade lite. Detta kanske hjälper:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1780 … d_RVDocSum

StunE skrev:

Englund skrev:

Ironwoman skrev:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthre … ningsmedel
Så väger man 60 kg kan man äta 12 g/dag

Denna, kanske?

Enligt en av de vanliga tillverkarna motsvarar 100 g socker 10 g sötningsmedel (som nu inte är ren aspatram). 
http://www.canderel.se/SE/Vara-produkte … powder.asp

Jag tycker inte att det är normalt användade. 1 dl strösocker väger 90 g. Så flera dl sötningsmedel/dag var en viss överdrift av muig, men väl 1,5 dl/dag kan vara ok.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

tas sötningsmedlena upp i kroppen alls? får vi bara inte ut dom den naturliga vägen? är det så så finns det väl inga risker alls med det, eller har jag fel i teorin nu?

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

zartok skrev:

tas sötningsmedlena upp i kroppen alls? får vi bara inte ut dom den naturliga vägen? är det så så finns det väl inga risker alls med det, eller har jag fel i teorin nu?

Man kan inte tänka så förenklat. Det kan inte användas till ATP syntes, men för det kan det interagera med resterande ämnen i kroppen. Just vid den punkten vet man inte i vilken grad det är och hur allvarligt det ska bedömas.

Keep_On_Pumpin skrev:

zartok skrev:

Man kan inte tänka så förenklat. Det kan inte användas till ATP syntes, men för det kan det interagera med resterande ämnen i kroppen. Just vid den punkten vet man inte i vilken grad det är och hur allvarligt det ska bedömas.

Olika beroende på vilket sötningsmedet är. Aspartam tex går igenom som protein (en aminosyra, fenylalanin) och metanol, men då det är så sött behövs så liten mängd att det blir så lite kcal att det kan räknas bort.

Skulle det vara ett problem skulle inte sötningsmedlen ha blivit godkända eftersom dessa studier är naturliga att ha med i forskningen.

Sockeralkoholer går delvis ut den naturliga vägen, därav magproblemen om man äter för mycket godis som innehåller dem.

Sidor: 1 2 3 … 5  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB