Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Fail??

Från: Sthlm
Registrerad: 2005-11-18

Har något sånär humm om vad det innebär, men vore grymt om någon kunde förklara så man är 100.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Failure = misslyckande. Dvs du försöker göra en repitition men du misslyckas att lyfta vikten - du failar.

Aight.. då var det som jag trodde.
Lite ny på forumet och hänger inte riktigt med på alla uttryck.

När du ändå verkar vara på g..

Om mitt mål är att klara 8 reps och känner att jag inte kommer orka alla 8 när jag gjort 6, är det ok att få hjälp så man fixar sista 2 eller ska man strunta i det och köra det man klarar utan hjälp och "fail"?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

zacke25 skrev:

Om mitt mål är att klara 8 reps och känner att jag inte kommer orka alla 8 när jag gjort 6, är det ok att få hjälp så man fixar sista 2 eller ska man strunta i det och köra det man klarar utan hjälp och "fail"?

Det kallas forced reps och är inget man ska använda kontinuerligt. Någon gång ibland är det ok, eller i ett noga planerat program. Det sliter väldigt mycket på kroppen, så därför ska det som sagt användas sparsamt.

Allright,
Tack snälla för svaren.. dvs no more fail och väldigt sällan forced. Bättre att sänka vikten något och fixa det själv.

Tack för hjälpen!

Mattias

Från: Sandefjord, Norge
Registrerad: 2005-07-15
Webbsida

Det är en ganska svår balansgång faktiskt och kan ofta vara lite mer komplicerat än att bara säga "faila aldrig eller faila alltid" typ..

Om man aldrig pressar ur något eller några till reps trots att man är nära sin gräns, så kommer man i princip aldrig bli starkare (så ser jag det iallafall).

Men jag tycker varken man behöver överdriva det åt varken det ena eller andra hållet, dvs att sluta köra långt innan man når sitt max eller inte sluta förens man kört "över" sitt max.

Lite variation då och då är väl det bästa =)

Registrerad: 2007-01-16

Håller med, schemat jag kör på nu gör att jag varje pass kör ungefär en repetition från fail. Man kan pumpa sig riktigt slut utan att komma till failure, tycker jag man lär sig med tiden :)
Sen om man komemr till failure någon gång gör ju inget, ibland blir man ju bara övertaggad :P

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Det är nyttigt att faila ibland. :) Jag gjorde det i söndes tex. Man lär sig hur kroppen fungerar då. Iaf jag ;o

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

(dvs no more fail), de e inte helt rätt o säga så, du lär nog faila när du ska höja dig i vikt, så de e inget man kan ta bort ba så där. O ibland failar man för att allt e inte 100 percent rätt dvs, inte ätit rätt osv.

Från: Vänersborg
Registrerad: 2007-06-20
Webbsida

Att faila/misslyckas är alldrig bra, men att rädda sig från det med hjälp av cheating eller forserad repetition är en bra lösning, Själv före drar jag cheating i dom övningar det passar.Försök minnimera orsakerna till att inte våga lyfta, Att låta räddslan styra är typiskt dåligt

Senast redigerat av konstigapellefant (2008-05-12 22:39)

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

konstigapellefant skrev:

Att faila/misslyckas är alldrig bra, men att rädda sig från det med hjälp av cheating eller forserad repetition är en bra lösning, Själv före drar jag cheating i dom övningar det passar.Försök minnimera orsakerna till att inte våga lyfta, Att låta räddslan styra är typiskt dåligt

I böj kan den rädslan vara rätt så vettig. Har en gång varit riktigt nära att faila fullständigt i böj och det var inte kul att tvingas både fälla och krumma ryggen helt sjukt och känna ryggskadan precis bakom hörnet. HUUUU :)

Från: Vänersborg
Registrerad: 2007-06-20
Webbsida

Cheating är ju en tränings teknik och betyder ju inte fusk, utan snarare själv hjälp med kontroll, Utan att förlora tekniken. Cheating Tekniken har sina begrännsningar det håller jag med dig om, Därför passar Cheating bra i vissa och forserade rep i andra.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB