Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Mjölk, varför inte?

Registrerad: 2008-01-28

Hejsan hoppsan,

Både hör och läser ständigt att man bör hålla sig från mjölk i vuxen ålder. Detta sägs ofta av idrottsfolk eller människor som pyssla rmed hälsa på ena eller andra sättet. Saknar dock en hållbar förklaring varför man ska undvika mjölk. Den vanligaste är att magen inte kan bryta ner mjölkens stora molekyler?!

Jag älskar mjölk och dricker i runda slängar 1 liter mellanmjölk om dagen. Det är gott, innehåller protein och vitaminer och mineraler.

Så min fråga är: Varför är mjölken så bad för vuxna människor? Förutom att vårt skelett är färdigtväxt.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Det finns så vitt jag vet endast tre anledningar till att mjölk skulle vara dåligt för vuxna människor.
1. De relativt stora mängder kalcium man får i sig. Ett högt kalciumintag är en riskfaktor för prostatacancer. Därför är detta ett argument som inte gäller kvinnor, och det gäller bara höga intag av mjölk.
2. Laktosen; de flesta människor här i världen (Rätta mig om jag har fel här, men jag minns det iaf som att de allra flesta folkslag har låg laktostolerans) kan bara bryta ner en viss mängd eller ingen mängd laktos alls, och blir därför gasiga och jävliga i magen av att dricka mjölk. Detta gäller dock inte oss nordbor då vår laktostolerans är löjligt hög.
3. Alla dumma jävla människor som helt utan vetenskap i ryggen hoppar omkring och skriker "ONATURLIGT1111" om allt de kan hitta som människan inte har käkat sen apstadiet typ. Vilket får mig att undra varför de inte tycker att jordbruk är onaturligt, men det är OT. Detta är egentligen bara en nackdel om man väljer att tro på dessa människor. Jag förnekar iofs inte möjligheten att de har rätt, men just nu finns det väldigt lite som pekar på det.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Men hur är det med benskörhet? Jag ägnade några minuter åt att söka, men jag hittade inget vettigt.

Webbsida

Har för mig att risken för benskörhet bara gällde de lätta varianterna av mjölk där bristen på fett i kombination med den bibehållet höga mängden a-vitamin kalkade ur skelettet på något lustigt sätt som jag inte vet exakt hur det skulle gå till, det skulle inte vara någon fara när fetthalten var rimlig. Tyvärr är detta bara något jag minns att jag läste för gud vet hur länge sedan när larmet om mjölk+benskörhet gick i tidningarna, så det behöver inte stämma. Men bara det faktum att man inte hittar något när man söker + att man aldrig hör något nämnas borde ju tyda på att det var en gravt överdriven risk (som med så mycket annat).

Senast redigerat av Lajne (2008-05-10 22:30)

Jag är trött och det är lördagkväll, men ja det som dyker upp är just A-vitamin som orsaksfaktor. Men något definitivt svar hittar jag inte. Jävla lördag.

Men tja, med tanke på att styrketräning i sig bygger upp skelettet så är åtminstone vi här på brädan säkra. Men det vore intressant att veta hur det påverkar päronfolket på kontoret.

Lajne skrev:

Det finns så vitt jag vet endast tre anledningar till att mjölk skulle vara dåligt för vuxna människor.
1. De relativt stora mängder kalcium man får i sig. Ett högt kalciumintag är en riskfaktor för prostatacancer. Därför är detta ett argument som inte gäller kvinnor, och det gäller bara höga intag av mjölk.
2. Laktosen; de flesta människor här i världen (Rätta mig om jag har fel här, men jag minns det iaf som att de allra flesta folkslag har låg laktostolerans) kan bara bryta ner en viss mängd eller ingen mängd laktos alls, och blir därför gasiga och jävliga i magen av att dricka mjölk. Detta gäller dock inte oss nordbor då vår laktostolerans är löjligt hög.
3. Alla dumma jävla människor som helt utan vetenskap i ryggen hoppar omkring och skriker "ONATURLIGT1111" om allt de kan hitta som människan inte har käkat sen apstadiet typ. Vilket får mig att undra varför de inte tycker att jordbruk är onaturligt, men det är OT. Detta är egentligen bara en nackdel om man väljer att tro på dessa människor. Jag förnekar iofs inte möjligheten att de har rätt, men just nu finns det väldigt lite som pekar på det.

Tack för dina alltid så utförliga svar Lajne. :)

Angående punkt 1 så har jag hörs det samma och att för högt kalciumintag för kvinnor kan öka risken för, om jag inte minns fel, livmodercancer.

Senast redigerat av Strosaren (2008-05-10 22:44)

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Jag tycker inte om allt snack om detta med mjölk. Jag är nämligen galen i mjölk. Tack för de fina utföliga svaren iaf. Något att tänka på.

Registrerad: 2008-03-24

Det "nya" är att man SKA dricka mjölk.

Webbsida

Det konstanta rådet jag brukar ge är att man ska äta och dricka det man vill och tycker om, de onyttiga effekterna från enskilda födoämnen verkar i mina ögon inte vara speceillt allvarliga; det som främst dödar hälsan är övervikt och/eller brist på motion:)

OBS! Detta gäller ej om en kost som ensidigt består av coca-cola är vad du vill och tycker om att äta. Jag reserverar mig även för andra, liknande idiotiska scenarion;)

Registrerad: 2003-11-07

Mjölk är ett av de få näringsämnen man skulle kunna leva längst på att BARA konsumera.

Mjölk, bananer och havre och jag skulle vilja påstå att du har en komplett kost du skulle kunna leva och frodas en hel livstid på.
Vad jag menar är att mjölk är ett så rikt och näringstät nutrient att man är bara dum om man utesluter den. Enda anledning enligt mig till uteslutning är om man får magbesvär.

Enda nackdelen med stort mjölkintag är det tillsatta a-vitaminerna.

Senast redigerat av cali (2008-05-11 00:28)

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Lajne: Vet du ungefär vad som menas med "höga intag"?

Om jag inte är helt ute och cyklar så är mjölken man kan köpa på Lidl inte berikad med A-vitamin. Kanske ett alternativ för storkonsumenten?

Registrerad: 2007-11-01

Hur mkt är ett högt intag av mjölk egentligen? Över 2 liter per dag?

Webbsida

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag har ingen aning om vad som är ett för högt intag i sammanhanget. Allt jag vet är att livsmedelsverket om jag inte missminner mig har satt 0,5l mjölk eller motsvarande mängd av andra mejeriprodukter som rekommenderat dagligt intag. De brukar dock vara extremt försiktiga i sina rekommendationer, vilket förklarar den löjligt låga mängden. Nånstans runt 2-3 liter per dag tror jag dock helt klart att man borde börja fundera på att skära ner, men nu gissar jag bara.

Mängd mjölk vet jag inte. Men Livsmedelsverket rekommenderar 800mg Kalcium per dag (RDI) för vuxna. 1 dl motsvarar ca 120 mg Kalcium.

Kikade lite på nätet och det verkar som att A-vitamin är boven i dramat. Här i Sverige tillsätts extra A-vitamin i mjölken, vilket forskarna har dragit slutsatser (hypoteser?) om att det bidragit till benskörhet. Något definitivt svar verkade det inte finnas.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

väger inte d-vitaminerna i mjölken upp a-vitaminerna? d behövs ju för att kroppen ska ta upp kalciumet.

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

Hmm intressant tråd jag dricker ca 2-3 lite mjölk om dagen skulle jag vilja påstå, men har för mig jag läste nån sån artikel om mjölk att desto mer filtrerad lägre fett helt så desto sämre blir den och man blev tjockare tydligen haha

2-3 liter får nog anses vara i farozonen för vad som kan ge problem i framtiden.

För att reta Lajne lite så undrar jag hur naturligt det är att dia 2-3 liter från ett annat djur :)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Om vi ska gå långt bakåt tiden, back in the days när chips inte fanns och det inte gick att ringa hem en pizza, så tror jag det var onaturligt för människan att inte äta dricka det vi kom över.

Webbsida

Cybercowboy skrev:

För att reta Lajne lite så undrar jag hur naturligt det är att dia 2-3 liter från ett annat djur :)

Mitt uppenbara gensvar blir att be dig sluta äta allt som kommer från jordbruk, då denna nymodighet inte kan anses helt säker. Ett bra exempel är att människan fortfarande till viss del lider av glutenintolerans; i vissa delar av världen till vilka vi skickar spannmål som nödhjälp används den till djurfoder just pga att folk inte kan äta skiten.
Detta är ett ganska vanligt argument från kolhydratfobiker som lätt kan användas mot mjölk-är-inte-naturligt-tomtarna eftersom det snabbt får dem att inse orimligheten i sitt eget påstående:)

Cybercowboy skrev:

2-3 liter får nog anses vara i farozonen för vad som kan ge problem i framtiden.

Allting är farligt nu för tiden, man kan jujh få cancer av chips, potatis, ris, pasta, cola, mjölk.. Tror inte på tror att människan utvecklas som maten gör osså, allt som fanns med ifrån början i princip det är ordentliga saker, man får ändå cancer av allt ajg ger det min kropp behöver och är sugen på, har läst här på forumet för mycke socker för lite salt för mycke salt, för mycke mjölk:S får man inte äta mat nu för tiden längre haha

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Man kan inte få cancer av chips, potatis, ris, pasta eller det du räknar upp. Däremot ökar t.ex. chips risken att få cancer med 0,jättelite procent vilket är helt obetydligt egentligen.

Det är vad dom har sagt i radion iallafall och sånt, men finns inget man kan tro på

Sjoblad skrev:

Det är vad dom har sagt i radion iallafall och sånt, men finns inget man kan tro på

Det du tänker på är kanske akrylamid-hypen som var för några år sen? Det visade sig att man var tvungen att äta typ 100 påsar chips dagligen för att komma upp i de mängder som var skadliga.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Forskningsanslag till följd av pöbelhysteri ftw!

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB