Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Tröttnat på vanlig gymträning, hjälp med ny träningsform

Registrerad: 2008-05-09

Jag har tröttnat på vanlig traditionell gymträning med bänkpress och hantlar och grejer.Det enda jag fortfarande tycker är roligt är marklyft. Jag tänker alltså byta träningsform.

Övningar jag har i tankarna är armhävningar, tillexempel med händerna på viktplattor så man kommer djupare ner. Jag vill kunna göra många och vara explosiv.

Dips på egen kroppsvikt. Att kunna göra många.

Chins med olika greppvarianter på egen kroppsvikt. Att kunna göra många.

Olika magövningar.

Kanske upphopp på bänk eller liknande?

Det jag nu undrar är om hur ett sådant program kan se ut, cirka 3 dagar i veckan. Förslag till övningar och upplägg helt enkelt? Fail eller inte när det gäller sådan här träning? Vad kan jag förvänta mig för resultat? Gå ner i vikt eller ändå kunna bygga en del muskler?

Ben kan man ju köra några komplementsövningar och fortsätta med marklyft.

Kan väldigt lite om sådan här träning, så hjälp uppskattas.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Jag kan en hel del om sån här träning. Du kommer få en mer definierad, hårdare fysik, vaskulär, bättre hållning och mer kraftfull framtoning. Jag kan identifiera mig helt med din trötthet på gymmet, och variationen kommer göra dig gott.

Googla efter "Ross Enamait" och "Matt Furey" (stavning?) samt "Pavel Tsatsouline". De är mina gurus när det gäller den här typen av träning.

T-Rex skrev:

Jag kan en hel del om sån här träning. Du kommer få en mer definierad, hårdare fysik, vaskulär, bättre hållning och mer kraftfull framtoning. Jag kan identifiera mig helt med din trötthet på gymmet, och variationen kommer göra dig gott.

Googla efter "Ross Enamait" och "Matt Furey" (stavning?) samt "Pavel Tsatsouline". De är mina gurus när det gäller den här typen av träning.

Trevligt med en till som tröttnat på vanlig gymträning! Det enda jag vill ha kvar är nåt komplement för ben och marklyft vill jag ha kvar. Ja, dips och chins i olika varianter då med på egen kroppsvikt.

Men allvarlig talat, kommer man inte bli riktigt smal och tanig av sådan träning? Okej, jag är inte stor nu heller, men jag har varit smalare. Jag har bara tröttnat för vanlig gymträning ger mig inte så mycket. Jag förstår inte varför man skulle få en mer definierad fysik? Det beror ju på mängden energi man intar? Bättre hållning? Berätta gärna med.

Tack för namnen. Finns det även upplagda träningsscheman där? Annars kommer jag aldrig kunna komma igång.

Sonny skrev:

T-Rex skrev:

Trevligt med en till som tröttnat på vanlig gymträning! Det enda jag vill ha kvar är nåt komplement för ben och marklyft vill jag ha kvar. Ja, dips och chins i olika varianter då med på egen kroppsvikt.

Men allvarlig talat, kommer man inte bli riktigt smal och tanig av sådan träning? Okej, jag är inte stor nu heller, men jag har varit smalare. Jag har bara tröttnat för vanlig gymträning ger mig inte så mycket. Jag förstår inte varför man skulle få en mer definierad fysik? Det beror ju på mängden energi man intar? Bättre hållning? Berätta gärna med.

Tack för namnen. Finns det även upplagda träningsscheman där? Annars kommer jag aldrig kunna komma igång.

jag har inte tröttnat på gym, men jag förstår känslan. Under alla år jag kampsportat så har jag tränat efter de principer som de nämnda personerna drar upp. Det finns träningsscheman ja.

Många av övningarna, exv hindu pushups, som du kommer stöta på när du fördjupar dig i detta, kombinerar stretch-element med kontraktions-element, ja, ungefär som flies, vilket ger muskeln ett snyggare (inte lika krampartat sammandraget) utseende. Sen är ju smaken som baken, men men...

Många övningar inkluderar balans-moment osv som är positivt för hållningen...

Är för trött för att skriva mer, men sök på namnen så kommer du få mer material än du nånsin kunnat drömma om...

Ja, just det - mer definition. Jo, många av övningarna har karaktären av HIIT-träning, vilket de flesta vet är positivt vid deff, och kan rentav öka testosteronet i kroppen vilket gör att du lättare bygger kvalitetsmuskler osv osv

T-Rex skrev:

jag har inte tröttnat på gym, men jag förstår känslan. Under alla år jag kampsportat så har jag tränat efter de principer som de nämnda personerna drar upp. Det finns träningsscheman ja.

Många av övningarna, exv hindu pushups, som du kommer stöta på när du fördjupar dig i detta, kombinerar stretch-element med kontraktions-element, ja, ungefär som flies, vilket ger muskeln ett snyggare (inte lika krampartat sammandraget) utseende. Sen är ju smaken som baken, men men...

Jag förstår.

Men det andra är skumt. Man kan bara forma en muskel på två sätt, göra den större eller mindre. Att just en speciell övning skulle ge muskeln ett annat utseende...Nej...

T-Rex skrev:

Många övningar inkluderar balans-moment osv som är positivt för hållningen...

Är för trött för att skriva mer, men sök på namnen så kommer du få mer material än du nånsin kunnat drömma om...

Ja, just det - mer definition. Jo, många av övningarna har karaktären av HIIT-träning, vilket de flesta vet är positivt vid deff, och kan rentav öka testosteronet i kroppen vilket gör att du lättare bygger kvalitetsmuskler osv osv

Balans har man ju bra som normal människa också på två ben.

Har sökt på namnen men inte hittat något träningsschema.

http://www.halso.info/forum/t-23071.html

Ca 2 år gammalt träningsschema. Googla på övningarnas namn så får du nog en bra beskrivning.

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Det finns tyvärr ingen riktigt bra kroppsövning för kors-/ländrygg. T.o.m Pavel Tsatsouline nämner det i boken "Naked warrior" (som är kraftigt inriktad på kroppsövningar) och rekommenderar därför alla att träna marklyft, ryck eller liknande som komplement.

T-Rex skrev:

http://www.halso.info/forum/t-23071.html

Ca 2 år gammalt träningsschema. Googla på övningarnas namn så får du nog en bra beskrivning.

Tack, men det säger mig inte mycket. Övningarna kan jag leta upp. Men vila dagar, hur många reps av hur många RM osv osv osv. Det är jättemånga detaljer som saknas.

Gustav N skrev:

Det finns tyvärr ingen riktigt bra kroppsövning för kors-/ländrygg. T.o.m Pavel Tsatsouline nämner det i boken "Naked warrior" (som är kraftigt inriktad på kroppsövningar) och rekommenderar därför alla att träna marklyft, ryck eller liknande som komplement.

Läs en gång till, mitt första inlägg. Där står det att marklyft vill jag behålla. För övrigt är ryggresningar en bra övning för ländrygg.

Registrerad: 2003-11-07

Jag har också tröttnat.
Jag har börjat hugga ved istället.
sant :-)

Registrerad: 2008-03-24

Måste säga att jag funderar  på att göra om mitt schema! Känns som det kan passa mig mkt bättre.
Ross Enamait var ju en kanonkille!! :)

Sonny skrev:

Gustav N skrev:

Läs en gång till, mitt första inlägg. Där står det att marklyft vill jag behålla. För övrigt är ryggresningar en bra övning för ländrygg.

Jag läste ditt inlägg. Tänkte bara att det var befogat att klargöra det ifall någon annan skulle få för sig att variera träningsform.

Ryggresningar ger jag dock inte mycket för om du nu inte tränar för att kunna sitta mer vid datorn eller dylikt.

Registrerad: 2008-04-17

Hyperextensioner: http://www.exrx.net/WeightExercises/Ere … nsion.html

Det måste ju räknas som en kroppsövning om chins och dips gör det.

Edit: känner mig själv lite sugen på att träna på de vis ni pratar om. Ska nog dock lägga på mig lite mer muskler innan jag gör det.

Senast redigerat av Linx (2008-05-12 17:35)

Ja, hyperextensioner är en bra övning för ländrygg, speciellt med en belastning så som han demonstrerar!

Hyperextension är en grym övning, men för att få till adekvat belastning och en juste hävarm krävs väl typ ett gym? Sitter istället och funderar på om omvända dragon flags skulle kunna vara något...

Registrerad: 2006-04-27

Kasta däck?

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB