Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Proteinsyntesen efter styrketräning

Registrerad: 2005-02-04

Har sökt på forumet efter den kurva (diagram) som finns över hur proteinsyntesen förändras i samband med/direkt efter styrketräningen samt hur den utvecklar sig närmsta dagarna.
Får dock enbart upp träningsdagböcker och orelevanta trådar som inte innehåller nått diagram.

Vet att "kurvan" har varit upp i tidigare trådar och vore därför mycket tacksam om någon kunde länka.
Alternativ skicka länk till någon sida som presenterar den.

Tack på förhand!

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Musicman1 skrev:

Vet att "kurvan" har varit upp i tidigare trådar och vore därför mycket tacksam om någon kunde länka.
Alternativ skicka länk till någon sida som presenterar den.

Det är ju samma sak. xD

Edit: Fel forumdel oxo.

Senast redigerat av high_school_boy (2008-05-10 11:43)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Jag tycker ändå det här är rätt forumdel. Näringslära och proteinsyntes går ju hand i hand.

stevebc skrev:

Näringslära och proteinsyntes går ju hand i hand.

Jo, för det gör ju inte styrketräning och proteinsyntes. ;)

Varför inte svara på frågan istället för att kommentera hurvida inlägget hör hemma här eller inte HSB?

Vad jag menade med "alternativt länk till någon sida som presenterar den" var; förutom någon tråd här på Hälso.info finns det säkerligen någon annan internetsida som tar upp ämnet. Vore värdefullt för mig om någon kunde hjälpa mig hitta info om detta. När jag googlade fick jag bara fram trådar på kollo och lite annat som inte var så matnyttigt för mig.

Håller på att se över min kostintag (fördelning av måltider samt mängd protein, fett och kolhydrater) vid olika tider på dygnet och i förhållande till träning.

Därför är jag intresserad av att se hur proteinsyntesen förändras i samband samt efter träning.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Jag vet att jag behandlade ämnet i mitt projektarbete på gymnasiet. Kan leta reda på det och kolla upp. Vet bara inte var jag ska börja leta :(:P

Tack englund!
Väntar med spänning ;-)

Musicman1 skrev:

Varför inte svara på frågan istället för att kommentera hurvida inlägget hör hemma här eller inte HSB

För att jag inte har svaret kanske? Hade jag haft det hade jag självklart bidragit med det :)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Om du vill planera näringstiming analkorrekt är denna tråd mycket värdefull, käkar du så som där står kan du dessutom komma upp i 4000+ kcal i samband med träning vilket gör föda övriga tider på dygnet ganska onödiga: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/show … hp?t=37586

Den tråden var intressant.
Tack Lajne.

Vore dock fortfarande intresserad av att se "kurvan". :-)

Sorry jag tjatar...

Webbsida

Jag hade gärna hjälpt dig, men jag har aldrig sett en sådan kurva själv vad jag kan minnas, förutom en som handlade om hur den såg ut vid EAA-supplementation. Men inte ens den kunde jag hitta eftersom det finns minst 1 miljon trådar om esapro att söka i:(

Råkade snubbla över den när ja letade lite info..

http://i7.tinypic.com/4y0fotc.jpg

Ok.
Tack HSB!

Snubblade även själv över ett citat från King grub i en tråd på Kollozzeum:

"Under själva passet är proteinsyntesen undertryckt, för att sedan stimuleras dramatiskt efteråt, timme 1-3. Om det finns EAA att tillgå, inte annars. Proteinnedbrytningen fortgår både under och efter passet, men kan minskas med kolhydratintag (och därmed insulinfrisättning) före och efter passet (eller t o m under), vilket bidrar till en bättre proteinbalans. Proteinsyntesen är förhöjd upp till 48 h efter styrketräning, men dom där extrma procenten handlar det bara om dom närmast påföljande timmarna. 12 h efter passet är proteinsyntesen förhöjd med 4-5 ggr basnivåer, och den nivån kan upprätthållas ytterligare 12 h, för att sedan falla tillbaka till basnivå totalt 48 h efter passet."

Där står det i klartext vad kurvan (jag inbillar mig ha sett) säger.

Registrerad: 2007-03-03

Gamla nyheter. Som har gått ut.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

I Svea I skrev:

Vilka irriterande inlägg du kommer med. Varför skriver du korta och binära one-liners hela tiden utan att förklara hur det egentligen ligger till?

Cybercowboy skrev:

Varför skriver du korta och binära one-liners hela tiden utan att förklara hur det egentligen ligger till?

För att jag är ball.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

I Svea I skrev:

du menar väl ändå inte att det king crub skriver är felaktigt? det vet jag att du inte gör, men jag tänkte försäkra mig med det hela.

Webbsida

I Svea I skrev:

Du har fel.

Moderator

Det King Grub gör är att presentera studier/undersökningar och förklara vad resultaten innebär. När det gjorts flera studier i samma ämne kan man jämföra resultaten och betrakta metoderna i de olika studierna kritiskt. Den studie/studier som verkar seriösast (antalet försökspersoner, hänsyn till variabler, periodens längd osv) brukar man anta ha "rätt". En genomförd studie (hur bra den än görs) säger inte med 100% sannolikhet att något stämmer utan man får ta risken och göra ett antagande. Vad Svea säger är antagligen att det gjorts ett antal studier i det här ämnet och de senare studierna som gjorts har genomförts med bättre metodik och drar sina slutsatser med större säkerhet. Därför antas slutsatserna i dessa vara korrekta i jämförelse med de äldre studiernas slutsatser, som antas vara felaktiga.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag är igen skeptisk till att studier kan visa grönt fast färgen i själva verket är röd om du förstår vad jag menar, steve. om en försöksgrupp varit för liten eller liknande och man får göra om studierna så visar dom nya i regel ungefär samma resultat mig veterligen. ok att man hade fel ang kolestrol förr i tiden, men det var ju också pga att det finns två kolestrolvärden som man förr inte kunde mäta skillnad på som jag hört det. men såna här saker.. njae, jag tror inte att det är fel det crub skrivit.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

I Svea I skrev:

Cybercowboy skrev:

Varför skriver du korta och binära one-liners hela tiden utan att förklara hur det egentligen ligger till?

För att jag är ball.

Och jävligt arrogant.

Moderator

zartok skrev:

jag är igen skeptisk till att studier kan visa grönt fast färgen i själva verket är röd om du förstår vad jag menar, steve. om en försöksgrupp varit för liten eller liknande och man får göra om studierna så visar dom nya i regel ungefär samma resultat mig veterligen. ok att man hade fel ang kolestrol förr i tiden, men det var ju också pga att det finns två kolestrolvärden som man förr inte kunde mäta skillnad på som jag hört det. men såna här saker.. njae, jag tror inte att det är fel det crub skrivit.

Det är precis det jag menar. En studie säger inte den Enda Vetenskapliga Sanningen™. Den bygger på en förenklad modell av verkligheten och ju mer förenklad modellen är (ju färre parametrar man valt) desto större blir risken för fel/skillnader mellan utfall och verklighet. Därför är det extremt viktigt att man kollar metoden bakom alla studier för att hitta den mest trovärdiga.

stevebc skrev:

Vad Svea säger är antagligen att det gjorts ett antal studier i det här ämnet och de senare studierna som gjorts har genomförts med bättre metodik och drar sina slutsatser med större säkerhet. .

Eller så har dem gjorts på personer som styrketränat ett tag, och inte bara personer som får springa in och lyfta en hantel tio gånger för att sen lämna gymmet för livet. Självklart går proteinsyntesen i taket i 48h.

Men eftersom mätningarna som publicerades i Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol den 21 november 2007 och var gjorda av Tang JE, Perco JG, Moore DR, Wilkinson SB, Phillips SM. var fel så kan ju kanske internetexperterna Lajne och Cyberkopojken berätta hur det ligger till. De kan säkert slå forskar- och medicinvärlden med häpnad.

Senast redigerat av I Svea I (2008-05-19 00:44)

zartok skrev:

I Svea I skrev:

du menar väl ändå inte att det king crub skriver är felaktigt? det vet jag att du inte gör, men jag tänkte försäkra mig med det hela.

När han skrev det där så var det rätt enligt en del forskning som fanns, fel enligt en annan del. 1992 kom det bl.a. ut en studie som visade att muskelproteinsyntesen i M. Biceps Brachii ökade i max 24h efter styrketräning. Å andra sidan mättes L-leucin då, vilket jag anser vara ett sämre mått på ökad proteinsyntes. Å tredje sidan (kan man skriva så?) så mättes även RNA-aktiviteten.

Hursomhelst har det kommit ut ny forskning i höstas som visade att 48h är overkill.

Webbsida

I Svea I skrev:

Men eftersom mätningarna som publicerades i Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol den 21 november 2007 och var gjorda av Tang JE, Perco JG, Moore DR, Wilkinson SB, Phillips SM. var fel så kan ju kanske internetexperterna Lajne och Cyberkopojken berätta hur det ligger till. De kan säkert slå forskar- och medicinvärlden med häpnad.

hmm? Jag har aldrig sagt emot det.

Edit: Och att 48h är overkill har vi ju också vetat ett tag...

Senast redigerat av Lajne (2008-05-19 02:34)

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB