Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 5 6 7 8  

Havredrink v 1.1 - komplett med näringsvärden!

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Som moderator bör du föregå med gott exempel. Har bett Hälso stryka ditt inlägg i Rieslingtråden eftersom det torde gå under rubriken förtal. Inget har hänt.
Hoppas att du personligen istället kan stryka den kommetaren.
Vänligen.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Den kommer inte att strykas.

Webbsida

Min kommentar riktade sig till Moderator Stevebc.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Jaha, och?

Registrerad: 2006-04-08

Satte i mig en bägare nyss, tyckte att det var riktigt gott, första sväljarna var lite skumma då jag inte var riktigt van vid konsistensen men det gick ner utan problem, enda var att jag använde jordgubbssmakande protein i brist på annat men kakaon med jordnötssmöret tog över det mesta av smaken. Tänkte att jag ska ta en bägare som kvällsmål direkt innan sängen på vilodagarna så jag tränar dagen efter. Tack för ett bra recept :)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Edit: Jag har ingen som helst jävla aning om vad som precis hände, men jag postade i helt fel tråd:S

Senast redigerat av Lajne (2008-03-17 21:16)

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Lajne skrev:

Edit: Jag har ingen som helst jävla aning om vad som precis hände, men jag postade i helt fel tråd:S

post hunter ;)

Registrerad: 2008-03-12

Ska man dricka drinken som frukost, lr efter man har tränat?, eller spelar det kanske ingen roll, bara man för i sig 1 per dag :S ?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag brukar dricka den som kvällsdrink, helt enkelt därför att då blir den som något extra, något som kommer utöver resten av dagens intag. Maten jag käkar blir liksom det som sätter mig i kaloribalans och drinken blir det som ser till så att jag hamnar på överskott, ungefär. Hade jag ersatt någon måltid med drinken hade det inte gjort någon skillnad, då alla mina mål är på minst 1000kcal ändå.

Från: Arjeplog
Registrerad: 2008-05-04

Testade precis att blanda till en sådan och kan inte säga att jag är nöjd över smaken xD
Kan ha att göra med att jag har banansmak på proteinpulvret, men smaken var inte toppen. Det går dock att trycka i sig ganska lätt när man tänker på hur mkt kcal den innehåller :D

Fullt godkänd trots allt ! :D

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Nej skit i proteinpulvret, tycker bara det är överflödigt.

Har hittat en ny superingrediens! LINFRÖN! Sedan jag slutat äta gröt har jag inte käkat linfrön för jag har inte hittat en lämplig maträtt att "blanda ner" dem i. Varje gång man gör en havremix kan man bara hälla i typ 2 matskedar. Då löser man också problemet med essentiella fettsyror. En drink på mjölk, havregryn, kakao och linfrön är riktigt, riktigt näringsrik. Vad som saknas då är vitamin C och vitamin A, det kan man komplettera med frukter och vitamin A finns i de flesta fetter.

Så du menar att man skiter i jordnötssmöret och proteinpulvret?

Moderator

Jag gör alltid det. Jordnötssmör pallar jag inte köpa mer (finns typ i en turkaffär i malmö, det jag vill ha) och dessutom ger det en snedfördelning av omega 6-fetter. Det är kalas vid bulk men inte så nyttigt. Proteinpulver tycker jag är överflödigt. I alla fall om man har problem att få i sig tillräckligt med energi, då kommer proteinpulvret ge för mycket mättnad sett till energin det bidrar med. Vill man deffa och/eller bli mätt så är det däremot fördelaktigt.

Från: Floda
Registrerad: 2006-08-14

Experimenterade med kasein istället för vassle idag, drinken blev riktigt fyllig och god.

Jag använde:
5dl mellanmjölk
3dl havregryn
1msk rapsolja
2msk kasein (choklad)
2msk maltodextrin
1msk oboy
1tsk kakao

Smakade riktigt bra, havregrynet sjönk inte ner alls. Två fulla glas blev det och innan jag fyllde på det andra glaset experimenterade jag med att hälla i en stor skvätt mjölk extra.

Nästa gång blir det 6dl mjölk!

smaskens...

najsing, själv brukar jag köra:
4dl röd mjölk
4 ägg
2 dl havregryn
2 bananer
2 dl whey80
smakar alltid lika gott, testade att hälla i sirap idag också, smakade inte så jättegott, men jag överlevde och jag fick i mig lite extra gratis kolhydrater :)

Senast redigerat av eop (2008-05-13 09:38)

Gillar man inte riktigt smaken i originaldrinken - Skit i kakaon, kör bara oboy istället :D

Min shaker klumpade ihop efter att jag hade gjort den :P

http://img517.imageshack.us/img517/8734/dsc00279wc6.jpg

Moderator

Haha ja! När havregrynen ligger ett tag så sväller de upp och blir till gröt.

Provade att använda linfrö idag och resultatet blev lyckat! Tog 2 matskedar (mer än så per dag är inte rekommenderat då man kan bli förgiftad). Nu känns drinken som en riktig näringsbomb. Drar man en sådan får man i sig fullvärdigt protein, stärkelse, massa mineraler och vitaminer, nyttiga fetter, kostfiber och antioxidanter. Komplettera med en c-vitaminrik frukt så täcker det i princip hela näringsbehovet!

Registrerad: 2008-01-23

Någon som har ett bra förslag på en kaloririk laktosfri proteindrink?

Registrerad: 2008-07-25

Bland det godaste jag smakat. Vad tror ni om att äta den här direkt när man vaknar innan frukost? Funkar det att ha den i kylen över natten utan att den förlorar några näringsvärden?

Moderator

Ja näringsvärdena är samma. Men jag rekommenderar inte att den står mer än säg 5-10 minuter. Då blir det gröt av det hela. Har då och då glömt en drink och det har knappt gått att dricka den för att den har blivit som en smet. Tror det är havregrynen som sväller upp av all vätska. Men visst går det att dricka ändå, blir bara jobbigare.

En riktigt bra ingrediens att stoppa ner här är för övrigt krossade linfrön - men inte mer än 2 matskedar per drink och dag!! Linfrön är rika på omega-3 och mineraler.

Har haft drinken i kylskåpet över natten flera gånger utan att den blivit det minsta "grötig". Rör du om drinken innan du dricker eller? :P

Moderator

Huh okej. Nä det gör jag iofs inte, men, den går från att ha konsistensen av mjölk till att ha konsistensen av smet/vattnig gröt ifall jag låter drinken stå i 10-15 minuter eller mer. Men det beror ju också på hur mycket havregryn gentemot mjölk man har i.

Jag har i så mycket som det står i receptet :) Det är inte direkt samma konsistens som mjölk men det är långt ifrån konsistensen av vattnig gröt! Jag mixar drinken i 3-4 minuter, kanske är det som avgör saken.

Registrerad: 2008-01-23

Kan jag använda vanilj smak istl för chockladsmak på proteinpulvret?

Sidor: 1 … 5 6 7 8  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB