Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Kan jag ha fel i höften?

Registrerad: 2007-10-20

Hejsan, Aksye här.

Som ni kan läsa i min stretchdagbok i sektionen "tränings- och matdagböcker", så har jag strechat rätt mycket av och till. Sedan förra lördagen har jag börjat stretchat seriöst igen.
I dagsläget har jag ungefär en decimeter kvar till split. Saken är den att, min kusin sade till mig att hon har ett fel i höftkulorna, så att hon aldrig kommer att kunna komma ner i split. Hon har ungfär 30 cm kvar ned.
När jag stretchar, så känns det både i ljumskarna, och i, liksom hela låret. Inuti det liksom. För min kusin sade hon att det gjorde ont i höften, vilket det inte gör på mig, men jag är ändå väldigt nervös för att jag kan ha detta "fel". Jag postar en bild om vart det gör ont: Alltså, både i ljumskarna, och i hela låret. Ska det göra ont där? Om någon har någon kunskap inom vighet och höfter, så skulle jag uppskatta om någon kunde förklara saken för mig.

http://static.pici.se/pictures/tfDYmWBUr.jpg

Senast redigerat av Kel Aksye (2008-05-11 17:31)

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

De undre ringarna är inget konstigt. Det borde vara dina adduktorer som sträcks.
De övre skulle kanske kunna bero på själva leden. Antingen kapseln eller kanske trochanter major. Du ser dock ut att vara rätt utåtroterad så... Ähh fan vet, inte lätt att svara på här.

Okej. Så det är bara att stretcha på och se hur långt jag kommer då?

Registrerad: 2007-08-20

Det är inte naturligt att kunna gå ner helt i splitt.
Kräver överrörlighet och är knappast nyttigt. En del gymnaster kan "fuska" genom att svanka och tippa bäckenbenet framåt så att leden blir mer rörlig. Tror det mer eller mindre luxerar leden.
(Inte mitt ämne men fått detta föreläst för mig för 100 år sedan).

Mvh
/Dr.Demento

Dr.Demento skrev:

Det är inte naturligt att kunna gå ner helt i splitt.
Kräver överrörlighet och är knappast nyttigt. En del gymnaster kan "fuska" genom att svanka och tippa bäckenbenet framåt så att leden blir mer rörlig. Tror det mer eller mindre luxerar leden.
(Inte mitt ämne men fått detta föreläst för mig för 100 år sedan).

Mvh
/Dr.Demento

De kanske inte visste så mycket om stretching? Bara man stretchar rätt och tillräckligt mycket så.

Registrerad: 2008-01-26

Jo men tänk dig, hur naturligt är det att stretcha egentligen? Och dessutom med målet att kunna gå i split som för oss inte är en naturlig rörelse med någon riktig hjälpsamm funktion. Låter ju inte sådär jättenyttigt egentligen att musklerna ska sträckas ut sådär. Menmen.. :)

Registrerad: 2006-04-27

Hur länge har det gjort ont då? Om du fortsätter stretcha fast lite lugnare kanske det går över.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

kel, det är inte så att dementos lärare inte kände till nog mycket om stretching. det är tyvärr så att det är farligt för kroppen med överrörlighet. många människor har tex problem med sina knäleder då dom kan tiltas bakåt i hög utsträckning, och det är inte hälsosamt. hur mycket som går att göras åt dessa överrörliga leder vet jag dock inte då min kunskap i det ämnet är väldigt begränsat. känner någon som har det och vad den fått höra av en läkare, det är mer eller mindre allt.

Registrerad: 2007-08-20

.

Senast redigerat av Dr.Demento (2008-05-12 00:15)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Om jag inte minns hur höftbenet ser ut fel nu så borde det krävas antingen en skelettdeformation eller att man kan tvinga ut lårbenet ur ledkulan eller vad man ska säga för att kunna gå ner i split. Men jag kan ju ha fel på den punkten. I vilket fall vill jag minnas att kampsportstränare jag har pratat med har sagt att man måste börja stretcha när man inte är färdigvuxen för att nånsin fixa split eller spagat.

Registrerad: 2006-04-27

http://kampsport.se/forum/showthread.php?t=6940 En bra tråd om split och spagat.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB