Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
machine gun skrev:
Tack alla! Ja, lätt bästa passet jag nånsin genomfört. Därav att jag kostar på mig att betitla mig själv som grym ;D Jag kände efter och 9 km till hade inte varit en omöjlighet, däremot hade jag nog tappat lite i tempo. Det här var iaf en bra bekräftelse på min kapacitet, så om inte annat var det bra för psyket.
Du hade ju kunnat ligga på 6 min/km sista biten och ändå subba 4 h.
Styrketräning ca 55 min
Vecka 4, pass 2 (högrepspass)
Uppvärmning ca 20 min
A1. Zercherböj
25 kg: 25, 20, 5
A2. Zercher good mornings
27,5 kg: 25, 20, 5
B1. Hantelrodd (sittande rodden var trasig)
10 kg: 20, 20, 10
B2. Hantelpress
7 kg: 20, 18, 12
C1. Scarecrow
0,5 kg: 20, 15, 15
C2. Scap-pushups
KV: 25, 20, 5
Attans! Glömde saxon side bends! :(
Enbensabduktion (liggande)
2,5 kg: 25, 25/ben, microset
Handledsextension
3 kg: 22
Ball Exchange Double Crunch
massor
Kommentarer: Sista passet i programmet blev uppskjutet några dagar pga Malmöresan. Ska försöka träffa min PT ;) någon dag snart och utvärdera hur det gått samt snickra ihop en fortsättning. Det jag känner spontant är att jag känner mig mycket bättre i kroppen, vilket jag tror härrör till stor del från uppvärmningsprogrammet, som mest består av olika mobilitets- och prehabövningar.
080507
Löpning - snabbdistans (asfalt)
Uppvärmning/sociallöpning 3,01 km, 5:56/km, HR 145/160
Snabbdistans
Sträcka: 5 km
Tid: 0:23:55 - PB(!)
Min/km: 4:46
HR: 171/179
Nedjogg 1,86 km, 5:58/km, HR 161/168
Haha, fan va sjukt! Det var sanslöst motigt att ge sig ut idag, men sambon ville springa, så jag tänkte att jag springer med honom som uppvärmning. Sen snabbdistans alltså... Sprang på i ett snabbt, men ändå ganska ok tempo. Kändes som att jag låg ungefär i tröskeltempo, dvs det var ansträngande, men inte så att jag kände mig döende och benen stumnade inte. När det var ca 2-300 m kvar kollade jag på klockan och insåg att jag troligtvis skulle tangera mitt PB på 5 km! Det PB't satte jag för övrigt samtidigt som jag satte mitt nuvarande PB på milen. Kom inte ihåg den exakta tiden, men kollade upp det när jag kom hem och första 5 km på den rundan gick tydligen på 23:57, alltså satte jag nytt PB med 2 sek på ett vanligt SD-pass där det fanns betydligt mer att ge! Sist låg dessutom snittpulsen uppåt 179, vilket ju är betydligt sämre. Var kom den här formen ifrån?
Form är inget som man får, det är något man förtjänar :)
Du har tränat bra, så:
Grattis till ett litet löpsläpp!
Grattis till PB, M-G, vad skönt med plötsligt formbesked! En vacker dag kan vi köra en tävling på 5 km eller milen - But it is not this day... jag måste nämligen träna en del innan jag kan tävla mot dig.
Tack! Nu gäller det bara att förvalta formen.
Har träffat min "PT" idag och pratat igenom upplägget för min styrketräning. Han vill lära mig att köra frivändningar och ryck. Det ser jag fram emot.
Kungsholmen halvmarathon
21 098 m
Egen tidtagning: 1:51:59 - PB!
Min/km enligt Garmin: 5:16
(distans enligt Garmin 21,21 km)
HR: 180/185
25 grader varmt och inte ett moln på himlen. Ganska långt från optimala förhållanden för min del, men jag får se det som ett bra tillfälle för acklimatisering inför eventuellt kommande bastumaror. Anyway... gick ut alldeles för hårt för *host* ovanlighetens skull... (vem? jag?). Första milen gick på 50:50(!), vilket fick mig att önska att jag hade ställt upp i milklassen istället (då hade jag säkert kunnat sopa undan mitt snart ganska dammiga mil-pb på 48:23). Kände tydligt att jag hade vätskebrist nånstans i mitten av loppet, vilket föranledde beslutet att ta det lite lugnare vid de två kommande vätskekontrollerna för att få i mig lite mer vätska. Visst, man tappar några sekunder på det, men å andra sidan har man nog igen det sen ändå. Sista halvmilen gick tungt och vid 18 km blev jag omsprungen av endevour och jag hade inte en chans att svara. Lyckades dock uppbåda nån slags krafter och fick iaf till en liten spurt de sista 2-300 m in mot mål. Egentligen satsade jag ju inte på nån speciell tid (isf hade jag nog haft en bättre strategi), utan ville mest se hur snabbt jag kunde springa. Hade det varit svalare hade jag nog hållt längre. Märk väl att snittempot ändå är väldigt bra för att vara jag på en så pass lång distans, så jag är absolut inte missnöjd på något sätt. Ett PB är ett PB är ett PB :) Jag är även glad över att jag sprang en halvmara och inte Lidingö ultra i det här vädret.
Massa support längs banan! Massa kolo-folk, massa folk från klubben och även andra som verkade gilla klubben och skrek "heja city" när jag sprang förbi :) (helt klart en fördel att springa i klubbens kläder). Tack så mycket för det!
Vackert!
Min prognosmodell gav 1:53. Den enklaste av alla prognoser säger att om man springer halva på X så tar den andra X + 15 minuter. Det betdyer att maran går på 2 x + 15 eller 3:44 + 15! Idag. Min gissning är fortfarande att du idag inte skulle klara SM under 4 h från startlinje till målsnöre.
Men du har tre veckor på dig och på den tiden blir du bättre med den träningen du gör. Min gissning är att du gör SM på 3:57, men det förutsätter normal träning nån vecka till, att du dricker snabbt och tillräckligt och INTE går ut för hårt.
Skulle jag vara du så skulle jag maska mig fram till startlinjen / tidtagningen för att kunna spinga med lite mindre folk.
Jag ska försöka klara det på 2:06 på tisdag.
steph skrev:
Vackert!
Min prognosmodell gav 1:53. Den enklaste av alla prognoser säger att om man springer halva på X så tar den andra X + 15 minuter. Det betdyer att maran går på 2 x + 15 eller 3:44 + 15! Idag. Min gissning är fortfarande att du idag inte skulle klara SM under 4 h från startlinje till målsnöre.
Men du har tre veckor på dig och på den tiden blir du bättre med den träningen du gör. Min gissning är att du gör SM på 3:57, men det förutsätter normal träning nån vecka till, att du dricker snabbt och tillräckligt och INTE går ut för hårt.
Skulle jag vara du så skulle jag maska mig fram till startlinjen / tidtagningen för att kunna spinga med lite mindre folk.
Jag ska försöka klara det på 2:06 på tisdag.
Jag tror inte heller på sub 4, däremot känns 4:15 inte omöjligt. Under SM kommer jag vara mer noggrann med att hålla ett vettigt tempo från början, eftersom det där handlar mer om att hålla distansen. På kortare distanser som jag vet att jag klarar är det ju tiden som är intressant. Kommer även se till att dricka ordentligt under SM, då stannar jag hellre vid vätskestationerna och tappar några sekunder än får vätskebrist senare i loppet och blir tvungen att gå osv.
2:06 klarar du utan problem, jag tror du springer på strax under 2:05.
Resultaten är nu uppe och officiell tid blev 1:59:58 med placering 54 av 154.
Två bilder från loppet finns här: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php … count=2363
Grattis mg!!! Det var väl dessutom ett rätt fint PB måste jag säga!
Trodde du skulle ställa upp i TSM-kläder??
Endag skrev:
Grattis mg!!! Det var väl dessutom ett rätt fint PB måste jag säga!
Trodde du skulle ställa upp i TSM-kläder??
Tack!
Nej, varför skulle jag det? Jag har ju inte ens tränat med dem sen i januari.
Jag trodde det var en del av paketet så att säga, att det ingick i TSM-grejen. Men det är inget jag gått och grubblat på direkt, bara trodde det :) Anyway, jag tycker du fick en kanontid. Har bara dratt en halvmara o det var 2000 eler 2001 och jag minns inte exakt resultatet, men helt klart ligger det i riskzonen om du fortsätter så här...
Senast redigerat av Endag (2008-05-11 09:32)
Endag skrev:
Jag trodde det var en del av paketet så att säga, att det ingick i TSM-grejen. Men det är inget jag gått och grubblat på direkt, bara trodde det :) Anyway, jag tycker du fick en kanontid. Har bara dratt en halvmara o det var 2000 eler 2001 och jag minns inte exakt resultatet, men helt klart ligger det i riskzonen om du fortsätter så här...
Aha, nej, Kungsholmen körde jag helt på eget initiativ. Premiärmilen däremot ingick i TSM-paketet, så där sprang jag för dem, men i civila kläder :)
Halvmara är den optimala distansen. Ännu en anledning för mig att satsa på ½ IM istället för fullängdaren.
Schyssta klubbkläder förresten!! Mejlade vår styrelse o undrade när våra var på gång. Det kommer fick jag till svar. Känns som det börjar bli hög tid,först ska det provas ut sen berställas, tryckas osv. Vill ju hibna träna i dem, tävlingarna börjar ju snart, första för mig om en månad typ.
machine gun skrev:
Aha, nej, Kungsholmen körde jag helt på eget initiativ. Premiärmilen däremot ingick i TSM-paketet, så där sprang jag för dem, men i civila kläder :)
Halvmara är den optimala distansen. Ännu en anledning för mig att satsa på ½ IM istället för fullängdaren.
Oki, då e jag med. Ja halvmara är riktigt skön distans. Långt men snabbt pch man är på benen redan efter ett par dagar.
Jag håller just nu på att ändra om min inställning till min träning ordentligt, jag ska skriva om det i min tråd sen när jag formulerat tsnkarna ordentligt, men sammanfattningsvis så funkar det inte som det är nu. Jag tränar för lite för mina mål och för mycket för min familj och jag mår dåligt av det och min familj mår dåligt av det och det blir stress och oharmoni, så jag ska softa ner och landa lite. Och då kommer jag nog köra lite roliga lopp och halvmara blir ju perfekt! Kalmar är fortfarande på listan men med helt annan målsättning än jag hade från början.
PB på PB här ser jag, Tummen upp =)
Verkar som om både du och jag haft en bra tävlingshelg:) Grattis till ett bra resultat, är grymt imponerad!
Tryman skrev:
+ 1. Schysst officiell tid också!
Här står persen som spön i backen.
Vi förväntar oss ett på maran också, 3 st på 1 månad... i så fall
Endag skrev:
Schyssta klubbkläder förresten!! Mejlade vår styrelse o undrade när våra var på gång. Det kommer fick jag till svar. Känns som det börjar bli hög tid,först ska det provas ut sen berställas, tryckas osv. Vill ju hibna träna i dem, tävlingarna börjar ju snart, första för mig om en månad typ.
Vi provade ut och beställde redan i februari, men fick dem först för nån månad sen.
Tryman skrev:
lisse skrev:
Verkar som om både du och jag haft en bra tävlingshelg:) Grattis till ett bra resultat, är grymt imponerad!
Kalle Löpare skrev:
+ 1. Schysst officiell tid också!
Tack alla!
Ironwoman skrev:
Här står persen som spön i backen.
Vi förväntar oss ett på maran också, 3 st på 1 månad... i så fall
2 officiella isf.
Ändringar i tävlingsreglementet 2008: http://www.svensktriathlon.org/t2.aspx? … ;a=1132009
machine gun skrev:
Vi provade ut och beställde redan i februari, men fick dem först för nån månad sen.
Då får jag väl mina lagom till Vasaloppet 09.
Endag skrev:
Bra det, trikläder är opti vid skidåkning.
machine gun skrev:
Endag skrev:
Bra det, trikläder är opti vid skidåkning.
Jag åker inte skidor, men jag tänkte jag kunde ha dem på när jag kollar Vasan på teve :)
Vad har ni för märke? Vi skulle ha Craft. Helt ärligt är jag skeptisk till att vi får dem i tid. Det ska provas, beställas, tryckas, levereras... Första tävlingen för min del är om fyra veckor.