Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Vad är träning bra för?

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-09-12

Tjeena, jag ska göra ett filosofi arbete som ska innehålla en diskussion om "Vad är träning bra för?"
Någon som har något bra tips på argument att ta upp osv och hur jag kan börja? :)

MVH Smoooorky

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Vill du göra det lätt för dig så skriv ett arbete under rubriken "vad är träning INTE bra för?" ;-)

Från: Hunnebostrand
Registrerad: 2005-01-10

Inre och yttre välbefinnande kan man väl samanfatta det hela som rätt bra.

Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Att det är bra för det allmänna välbefinnandet då man känner sig nöjd med sig själv kanske kan vara en infallsvinkel.

EDIT: Hehe, Vedor var någon sekund snabbare. :-)

Senast redigerat av coffe_aberg (2008-05-08 23:23)

Registrerad: 2007-11-01

Träningen är bra för BEACHEN och ingenting annat ;)

Registrerad: 2007-08-20

För att nämna några fördelar.

Minskar åderförkalkning.
Minskar övervikt.
Stärker muskler.
Stärker hjärta.
Stärker immunförsvaret.
Minskar osteoporos.
Antidepressivt.
Minskar smärttillstånd.
Lindrar artros.
Bygger muskler.
Ökar insulinkänsligheten
Ökar konditionen.
Lindrar ångest.
Ökar livslängden.
Ser bättre ut.
Minskar risk för många sjukdomar ex diabetes.
Ger endorfinkick.
mfl.

Mvh
/Dr.Demento

(undantaget överträning)

Tack för svaren... Speciellt doktorn :)

Från: Uppsala
Registrerad: 2004-07-19

Vågar man fråga varför ett filosofi arbete ska handla om varför träning är bra? Känns ju som det lätt blir rätt vetenskapligt, filosofi brukar ju vara lite... Flummigare? :)

//mvh

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag får tillägga att man även föryngrar sig. vanlig träning skapar fria radikaler, men ännu fler kroppsegna antioxidanter som tar hand om dessa cellförstörande små fanskap. detta gäller inte extremsporter med långa träningstider som långlopp löpande eller fyra timmar av cykling förståss.

jag tror att man kan filosofera ganska bra i ämnet och det psykiska måendet. ang det fysiska så är det ju lite mindre filosofiaktigt.

Visst det kan du fråga.. Man fick välja mellan massa skit som abort och terrorism osv också. Men jag valde vad är träning bra för :) Men jag tycker dock det borde vart "Vad är träning inte bra för"

Registrerad: 2008-04-09

Bra fråga. Jävla slöseri med tid det där med träning...

Vad är meningen med livet förresten?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Stickus skrev:

Age of Conan. Men Early Access börjar inte förräns den 17e, så tills dess har man inget annat att göra än att träna. Sådär, svar på båda frågorna:)

Registrerad: 2008-01-28

Stickus skrev:

Citerar Stefan Jarl: "Meningen med livet är vägen. Inte målet."

Det tycker jag han har förbannat rätt i. :)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Smorky skrev:

Tjeena, jag ska göra ett filosofi arbete som ska innehålla en diskussion om "Vad är träning bra för?"
Någon som har något bra tips på argument att ta upp osv och hur jag kan börja? :)

MVH Smoooorky

Oftast blir man bättre på att utföra det man tränar på att utföra. I skrivande stund kan jag faktiskt inte komma på något sätt att bli bättre på en uppgift än genom att just träna denna uppgift. Tur spelar naturligtvis en roll här också. Blir nog knepigt för dig att filosofera kring träningens syfte och effekt tror jag. Det är nog ett för simpelt ämne.

Senast redigerat av Alltidxx (2008-06-18 12:21)

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Att påpeka de fysiska egenskaperna med träning bör onekligen inte klandras men att kunna sätta en filosofisk prägel på vad träning är bra för finner jag... originellt.

Om man skulle tro på tesen 'Styrka är allt' så gynnar träning isf individens möjlighet att påpeka och föra sin åsikt vidare från teori till praktik eftersom träning leder till ökad styrka vilket i sin tur förstärker personens prestation att bevisa sina ideal inom etiken. Man ökar även sin potential att verka, man får större frihet att leva. Som en ventil, större fysisk kapacitet leder till ökad förmåga att använda livets energi. Som person kan man då uttrycka sig mer varierat och även mer ärligt iom att man upplever livet så förstår man livet därav verkar som livet själv.

En teori, ingen direkt fast åsikt från min sida. :)

Mvh

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Strosaren skrev:

Stickus skrev:

Har han apat efter Aerosmith eller är det Aerosmith som apat efter honom: "Life's a journey not a destination".

Registrerad: 2008-01-28

Keep_On_Pumpin skrev:

Strosaren skrev:

Stickus skrev:

Har han apat efter Aerosmith eller är det Aerosmith som apat efter honom: "Life's a journey not a destination".

Tror det var en hel drös människor som sa det innan både Jarl och Aerosmith. Tror det var en författare från början. Minns inte vem bara.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Alla vet att Robert Broberg var först! ;D

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB