Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Olika idèer, rösta om mina förslag

Registrerad: 2008-05-09

Man kan leka med frekvens, volym och intensistet tillexempel. Jag har tränat med rätt hög frekvens nu och börjar bli rätt sliten och ärlig talat har det inte gett mig så mycket mer att träna med hög frekvens än med låg frekvens. Roligt har det varit dock! Nu har jag klämt ut allt ur denna träningscykel i alla fall och känner att variation är på sina plats. Det jag nu önskar är en enkel omröstning om vilka av mina alternativ som ni tycke är bäst, gärna med en kort förklaring om varför, och varför inte något annat alternativ. Tack.

ALTERNATIV 1.

Program med hög frekvens.

Jag tränar 3 dagar i veckan, vissa muskelgrupper 3 dagar i veckan och andra 2 dagar och vissa mindre muskler 1 dag, vader tillexempel. Jag har kört efter en progression på relativt låga reps. Jag funderar nu på att backcykla vikterna och köra på högre reps ett tag, men med samma program. Vad tror ni om det? Alltså, för X antal veckor sedan klarade jag säg 5 reps på vikt Y, när jag nu går tillbaka till vikt X orkar jag göra 10 reps. Alltså har jag ökat i styrka i repsintervall. Det är toppstyrkan jag har stagnerat i. Då tänkte jag att varför inte backcykla vikterna och ett tag bli starkare inom ett högre repsintervall. Det innebär väl att jag till slut når upp till de vikter jag nu gör 3 reps på tillexempel. På så sätt har väl även maxstyrkan ökat? Jag har alltså följt ett program som har legat på relativt låga repsantal och naturligt nog kommer man ju till en gräns där man upphör att öka i maxstyrka. Då måste man ju göra något för att komma över platån. Vad jag menar är, att man kan väl backcykla vikterna och träna efter samma progression som innan, fast med högre repsantal. Vi säger att jag för fem veckor sedan klarade 5 repetioner på vikt X, nu går jag tillbaka till vikt X och klarar 10 repetioner. Så arbetar jag mig upp enligt samma progression tills jag når vikt Y, där jag är nu. Och då klarar jag låt oss säga 5 repetioner där, istället för bara 2, som nu. Då har jag ju ökat min maxstyrka också. Hänger ni med i mitt resonemang?

ALTERNATIV 2.

Program med låg frekvens.

På måndagen säger vi att jag tränade bänkpress. Då gjorde jag 10 repetioner på mitt 10RM till positiv fail. Nästa set hade jag samma vikt och orkade 8 reps, sista setet 6 reps. Samma sak gjorde jag vad gällde uppåtlutande hantelpress och triceps och axlar, vilket jag hade på samma dag.

Nästa måndag kände jag mig utvildad igen, då lade jag på 2,5 kilo i varje övning och gjorde 8 repetioner på första setet av mitt 8RM till positiv fail. Nästa set blev 6 reps, sedan 4.

Veckan därpå gjorde jag samma sak, men då var första setet på 6 reps, därefter 4 reps och sedan 2 reps. Därmed var träningscykeln avslutad och jag började på 10 repetioner igen nästa måndag men då med en högre ingångsvikt än tidigare. På så sätt hade jag ökat mitt 10RM och samtidigt alla max i de olika repsintervallerna. Så körde jag på alla övningar. Hänger ni med? Detta applicerade jag på alla muskelgrupper.

Alternativ 1 är det jag kört nu men fastnat. Frågan är om jag ska fortsätta med det linjära progressionsprogrammet med hög frekvens och bara backcykla vikterna till högre repsantal, eller om jag ska gå på alternativ nummer 2 som innebär en lägre frekvens, men där varje set är till positiv fail. Själv är jag sugen på alternativ 2. Men men. Fritt fram att motivera och omrösta då!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB