Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

varför ökar jag inte i chins/dips?

Registrerad: 2008-03-24

Tjena!

Jag har länge stått still om inte hamnat lite bak med chinsen och dipsen. Förut klarade jag ca 10 dips och 3 chins. Nu klarar jag  nästan hälften så mycket. Jag har tränat lika hårt som förrut och jag känner att jag har blivit starkare.

Jag antar att detta har o göra med att jag inte har tränat någon annan muskelgrupp för att öka mer?
Att jag ståt still, Så frågan är hur jag ska öka i dessa igen?

Edit: Bänkpressen står still med :(

mvh
Spice

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Hur är kroppsvikten nu i förhållande till innan?
Vilka övningar har du tränat under tiden, har det var just chins/dips/bänkpress eller annat som tränar samma muskler?
Äter du fortfarande dåligt? Inte ovanligt att man presterar dåligt när man käkar sämre än vanligt.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Du har helt enkelt stagnerat. Testa på något annat som omväxling. Hur ser ditt träningsprogram ut?

Ska försöka att förklara på bästa sätt.

Jag har inte riktigt någon fystränare eftersom vi inte har deti klubben. Jag har tränat friidrott i mer än 7 år (slutade för 2 år sedan) Då var mina grenar spjut+kula där jag körde väldigt mkt bänkpress, hantlar, (axelmaskinen som man drar nerifrån och upp) Det var väldigt mkt armhävningar på programmet. Efter jag slutade med friidrotten har jag fortsatt att träna mkt basövingar och börjat mer med maskiner. Jag åkte 1 gång i veckan med farsan till bosön och körde ett riktigt hårt pass överkropp, där bland annat chins, dips var med.

jag fortsatte att köra väldigt mkt armhävningar av olika slag, t ex stå på händer och köra armhävningar  ( :p) jag började gymma mer och fortsatte att köra de övningarna som jag hade kört i friidrotten. Jag ökade i vikterna där och på ca 1 år gick jag upp 10 kg.

De sista året så har jag fått mkt mer massa på kroppen.

kan berätta också att jag inte har kört så mkt rygg (när man drar och sitter) inte mkt biceps och inte så mkt rygg. utan jag har hållt mig till de övningar som jag kan så att säga. jag känner att jag har blivit mkt starkare men att jag har tappat i chins dips och bänkpress .Jag har en teori om att skulderbladen/ryggen kanske inte är så där jättebra tränad. Väger ändå 72 kg så det är en del.

Problemet är att jag inte riktigt har något bra träningsprogram för just axlar,rygg, armar, . Benen har jag koll på samt mkt med bålstabilitet som jag har blivit mkt starkare och stabilare av.

Känner jag behöver nya övningar som stevebc säger,

edit: kan ocks åsäga att jag hade en lite knäpp friidrottstränare som gjorde så jag blev ganska sne pga av för mkt träning p åhögersidan (högerhänt) men det har jag "fixat" till.

lajne: jag äter bra nu tack o lov.

Registrerad: 2006-02-05

Att du tappar i chins kan nog enkelt förklaras med ökad kroppsvikt (formuleringen var oklar, vad det träningsvikterna som ökade 10 kg eller kroppsvikten 10 kg på ett år?). Det blir ohyggligt mycket tyngre att göra chins med några kilo extra att släpa på. 15% ökning av kroppsvikten? Det märks i chinsräcket.

ja, förlåt det blev lite rörigt men jag kan väl förmulera det lite tydligare att säga att jag tränade vädligt bra och mkt överkropp och sedan så har jag inte ökat så mkt pga av för lite nya övningar och att mitt schema måste utvecklas.

jag gick upp 10 kg i VIKT

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Här under är ett väldigt bra schema att öka maxrep chins/dips (det är ett träningsschema för AF):

--------------------------------

Dag 1, 4-6reps 3set
Dips viktade* 4-5set
Lutande bänk
Militärpress
Baksida axlar
Sidolyft med hantlar
French press
Mage

Dag 2, vila

Dag 3, 4-6reps 3set
Chins viktade* 4-5set
Skivstångsrodd 4set
Knäböj
Benpress
Raka marklyft
Vadpress 5set
Bicepscurl skivstång

Dag 4, vila

Dag 5, 10-15reps explosivt 3set
Dips maxrep
Lutande bänk
Militärpress
Baksida axlar
Sidolyft med hantlar
French press
Mage

Dag 6, vila

Dag 7, 10-15reps explosivt 3set
Chins maxrep
Skivstångsrodd
Knäböj
Benpress
Raka marklyft
Vadpress 5set
Bicepscurl skivstång

* Varannan vecka istället för viktade chins och dips så gör du så många tior eller femmor du kan på kroppsvikt med en minuts vila emellan. När du inte kan göra en tia eller femma mer (eller vad du nu har valt) så går du vidare till nästa övning.

--------------------------------

tack snälla babel :)

Hur är detta schema annars, eftersom det finns ben med?

Jag ska försöka göra något bra upplägg för detta med löpningen. jag tränar ca 20h/vecka så får inte köra FÖR mkt heller :P

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB