Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hur täta bör två benpass ligga?

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Har hört 48 timmars vila är ett minimun nånstans, stämmer det? Körde ben igår (Knäböj 4 set), Marklyft (4 set), frontböj (3 set), Stelt marklyft (tre set), Good mornings  (tre set). Tilläggas bör att inget av dessa var absolut max. När kan jag köra igen? Efter två dagar, eller fler, eller vänta tills de kännns pigga igen?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

48 timmar är minimum, men för mig så räcker det verkligen inte. jag skulle säga tre dagars vila iaf, och sedan köra på den fjärde dagen. 96 timmars vila, dvs det dubbla är tidigast för mig, men det beror också på vad man tränar tex. jag sväller ju muskler, så jag är ute efter träningsvärk och sånt, och det ska man inte träna med minsann ^^

du kanske kan testa med 72 timmar och se om det fungerar för dig?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Det där styrs ju så klart av volym och intensitet. Bara du som kan svara på frågan när du är redo igen. Får du vila ordentligt och käka bra, så borde du kunna köra igen utan problem efter 3 dar.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Om du delar upp det på knäböj och marklyft och kör två pass i veckan så skulle jag rekommendera 3 dagar mellan böj och mark och 4 dagar mellan mark och böj eftersom det sliter mer. Men det beror som sagt på hur tungt och hur många set du kör.

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

Ta en vilodag imellan, max två sen kan du nog köra igen. Inte så många set och du sa att det inte var nära max så tar det som att du inte körde slut på dig.
Är du fräsch så ta en vilodag, krävs det mer så ta givetvis mer vila :p

Registrerad: 2005-05-06

just nu tränar jag benen 6 set varje dag. Och då tar jag ut mig 100% varje set.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

wabbabi_bb skrev:

får man fråga varför?

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

wabbabi_bb skrev:

Det kan vi alla göra, om vi följer detta:

Dag 1. Benspark

Dag 2. Lårcurl

Dag 3. Vadpress

Dag 4. Benspark

Dag 5. Lårcurl

Dag 6. Vadpress

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Vet inte om jag kan rekommendera 6 tunga set ben per dag om man inte kör typ 3 set leg extensions och 3 set lårcurl, men jag tycker mig ändå ha en viss framgång med att variera varannan dag tungt helkroppspass och varannan dag lätt sådant, med en vilodag var 6e dag. Det gör att allt, inklusive benen, får nån sorts träning varje dag. Lite för tidigt att utvärdera än så länge, men jag tror absolut inte man ska hänga upp sig på en viss tidsgräns i timmar, tvärtom är det viktigaste att känna efter så att kroppen är utvilad och redo för ansträngningen:)

Från: Lund
Registrerad: 2006-03-31

Jag tycker att man ska köra så ofta man kan och orkar. Själv vilar jag max 48 timmar mellan varje benpass, ibland 24, ibland 16, ibland 8. I och för sig tränar jag aldrig nära fail... Har kört så här de senaste 7-8 månaderna och aldrig varit så duktig i frontböj och one-legged-squats som jag är nu; perfekt teknik och känner att jag har full energi i benen hela tiden.

Från: Gymmet
Registrerad: 2007-01-26
Webbsida

Jag kör ett tungt benpass i veckan och springer 3 gånger utspritt i veckan. Räcker för mina ben.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Gustav N skrev:

Jag tycker att man ska köra så ofta man kan och orkar.

Agreed.

Det är kroppen/återhämtningen som ska bestämma när man kan/ska kötta igen - inte vad som står i/på programmet. Återigen så dissar jag splitträning, där man kan vara helt återställd i benen, men enligt pappret så är det 3 dar kvar innan de ska få spö igen.

Degpekka skrev:

wabbabi_bb skrev:

får man fråga varför?

för att jag återhämtar mig snabbt och ju fler ggr jag bryter ner mina muskler och bygger upp dom ju större blir jag.

high_school_boy skrev:

wabbabi_bb skrev:

Dag 1. Benspark

Dag 2. Lårcurl

Dag 3. Vadpress

Dag 4. Benspark

Dag 5. Lårcurl

Dag 6. Vadpress

Benspark 6 set 8-15 reps förutom första som jag klarar 25 ungefär. vilar 20 sek mellan seten./ varje dag
Lårcurl 4 set 8-15 reps förutom första som jag klarar 25 ungefär. vilar 20 sek mellan seten./varje dag

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

wabbabi_bb skrev:

high_school_boy skrev:

wabbabi_bb skrev:

Dag 1. Benspark

Dag 2. Lårcurl

Dag 3. Vadpress

Dag 4. Benspark

Dag 5. Lårcurl

Dag 6. Vadpress

Benspark 6 set 8-15 reps förutom första som jag klarar 25 ungefär. vilar 20 sek mellan seten./ varje dag
Lårcurl 4 set 8-15 reps förutom första som jag klarar 25 ungefär. vilar 20 sek mellan seten./varje dag

Och hur ser din ökning ut i dessa övningar den senaste tiden?

Vi kanske inte har samma mål med träningen direkt men jag ser ju gärna att min benträning (och all annan med) är funktionell på ett eller annat sätt.

high_school_boy skrev:

wabbabi_bb skrev:

high_school_boy skrev:

Dag 1. Benspark

Dag 2. Lårcurl

Dag 3. Vadpress

Dag 4. Benspark

Dag 5. Lårcurl

Dag 6. Vadpress

Och hur ser din ökning ut i dessa övningar den senaste tiden?

Vi kanske inte har samma mål med träningen direkt men jag ser ju gärna att min benträning (och all annan med) är funktionell på ett eller annat sätt.

ni får bild om 9 dagar.

Registrerad: 2008-01-24

wabbabi_bb   Det ska bli intressant och se om du har gjort några framsteg ;)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB