Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Marklyft vs Stelt marklyft

Registrerad: 2007-12-30

Upptäckte igår att jag kör på 65 kg (3*8) på stelt mark, men bara 50 kg (3*8) i vanligt. Knäböjen går lös på runt 60 kg. Tycker det känns jävligt bakvänt att ta mindre i vanligt mark, och framförallt att ta mer i stelt mark än i knäböj. Tycker jag borde ha ganska bra ryggmuskler eftersom stela är ok, så då är det väl tekniken det brister på.

Tilläggas bör väl kanske att jag kör med så rak rygg som möjligt, typ "knäböjshållning". Ska jag satsa på att bända upp stången istället, ungefär som ett stelt marklyft sista biten?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Lite bakvänt låter det allt. Hur högt startar du med röven i vanliga mark? Om du, liksom jag, är stark i baksidan, kan du tjäna på att testa med ett lite högre startläge. Jag är inte helt säker på vad du menar, men bända upp låter inget vidare. Ryggen bör vara rak med normal svank.

Registrerad: 2006-02-05

Om du drar mer vikt stelt så är det ditt marklyft.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Arf Pingvin skrev:

Om du drar mer vikt stelt så är det ditt marklyft.

Precis. Du försöker använda en teknik som inte ger maxvikter och då är det helt plötsligt inte ett marklyft utan en slags... knäböj med stången på marken, dvs byggarträning. Du är förmodligen starkast någonstans halvvägs mellan stela marklyft/upprätta marklyft.

Registrerad: 2007-12-30

Honn skrev:

Lite bakvänt låter det allt. Hur högt startar du med röven i vanliga mark? Om du, liksom jag, är stark i baksidan, kan du tjäna på att testa med ett lite högre startläge. Jag är inte helt säker på vad du menar, men bända upp låter inget vidare. Ryggen bör vara rak med normal svank.

Har försökt starta med röven långt ner, fått för mig att det är bäst. Men det känns lite svårt.

Precis. Du försöker använda en teknik som inte ger maxvikter och då är det helt plötsligt inte ett marklyft utan en slags... knäböj med stången på marken, dvs byggarträning. Du är förmodligen starkast någonstans halvvägs mellan stela marklyft/upprätta marklyft.

Låter precis som min teknik. Får börja köra enligt Honn´s melodi.

Tack för tipsen!

Förresten: Kan man säga att ett marklyft är oväsentligt hur det ser ut, bara man får upp stången från marken till midjan?

Senast redigerat av Vårdarjäveln (2008-05-10 13:15)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Ja. Sålänge du inte använder direkt skadlig teknik, t ex svankar för mycket eller kröker ländryggen, rycker upp stången osv.

Registrerad: 2006-02-05

Det är korrekt uppfattat. Marklyft får se ut nästan hur som helst så länge vikten kommer upp.

Med det sagt. Jag tycker du har gjort rätt som tränat på att starta lågt. Jobba på svagheterna så kommer ditt maxlyft börja likna vanliga mark mer än stela.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB