Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Om jag käkar 1.5 tim innan passet, ska jag då ta kreatin till maten eller svälja ner det med lite dextro strax innan passet? Hur mycket (i minimum)
Ställt frågan i nån annan tråd, men hittade den inte.
Inte så viktigt när du tar ditt kreatin, bara du tar det regelbundet, så att du får i dig kreatinet varje dag
Hej! Ny här på forumet. Angående kreatin och när du ska ta det så har jag iallafall fått för mig att kreatin
ska man bara ta efter träning tillsammans med kolhydrater eftersom man vid tillfället efter träning har ett insulinpåslag.
Supermassive skrev:
Hej! Ny här på forumet. Angående kreatin och när du ska ta det så har jag iallafall fått för mig att kreatin
ska man bara ta efter träning tillsammans med kolhydrater eftersom man vid tillfället efter träning har ett insulinpåslag.
Man får insulin pådrag när man än käkar. :)
Senast redigerat av Degpekka (2008-05-19 01:29)
Helt rätt, att ta kreatin i kombination med träning är altså inte livsviktigt, men gärna i kombination med mat intag.
_henkee skrev:
Inte så viktigt när du tar ditt kreatin, bara du tar det regelbundet, så att du får i dig kreatinet varje dag
Du ska ju dock se till att kreatinet ens kan komma in i muskelcellerna, alltså behövs glut eller insulin (säkert jävligt förenklat sagt).
Jaosef skrev:
Helt rätt, att ta kreatin i kombination med träning är altså inte livsviktigt, men gärna i kombination med mat intag.
Innan eller efter maten? eller under tiden man aeter?
Om man får ont i huvet i b;rjan när man tar kreatinet? Vet man att det funkar då?
Senast redigerat av kubein (2008-05-29 09:51)
Vilket kreatin är att föredra vanligt monohydrat eller creatyl fx om vanligt mono fungerar får man bättre effekt med det än creatyl fx?
Ander, vad jag har förstått svarar olika människor olika bra på olika sorters kreatin, och det är säkert en hel del placebo inblandat i det här också, så du får nog prova dig fram på den punkten.
Kom på en annan fråga jag vet att man ska ha uppehåll efter 3mån iaf med mono men är det bevisat att effekten försvinner är det nån här som fortsatt en längre tid?
jag har aldrig haft något regelrätt uppehåll och har väl använt det i 2½ år, det fungerar finfint!
Degpekka skrev:
jag har aldrig haft något regelrätt uppehåll och har väl använt det i 2½ år, det fungerar finfint!
Hur verkar det med kreatinin? Jag har bara hört talas om det.
Kreatin bildar kreatinin med hjälp av enzymet kreatinkinas.
Kreatin är en verksam substans som muskeln har som energibuffert (hjälper i regel några sekunder) vilket är bra vid styrkelyft men kanske inte lika mycket värt vid distans. Kreatinin är en slagprodukt som via njurarna filtreras ut i urinen.
Om du äter kreatinsupplement kan ditt kreatininvärde i blodet höjas, tar läkaren då ett blodprov kan det se ut som att du har nedsatt njurfunktion (pga högt kreatinin i blodet, läkaren tror att dina njurar inte kan filtrera bort kreatininet från blodet).
Så, kan vara bra att nämna det till läkaren om du skulle råka ut för det.
Lite för kuriosa, om du har tränat dagen innan du tar blodprov kan det se ut som du har hjärtinfarkt. Vid muskelskada läcker det ut kreatinkinas som normalt finns inuti muskelcellerna, på det sättet kan ett blodprov återspegla att du har hjärtinfarkt:)
Det hände mig för ett par år sedan, läkaren sa att mina blodvärden visade på nedsatt njurfunktion och att jag hade hjärtinfarkt, fick förklara läget lite för honom:) Till det hela hör att jag var kanske, 19 år?.. O_o
Senast redigerat av StunE (2008-05-29 22:33)
Kan även höja kreatin nivåerna i muskeln med 30%.
Så är kreatinin farligt? eller klarar njurarna av det om man är frisk givetvis
Jepps, inga problem om man är frisk. Samma sak som med ett högt proteinintag med andra ord. Problemet som brukar påpekas är att man kan ha veka njurar utan att veta om det, vilket gör att man i alla fall borde vara försiktig om man t.ex. vet att folk har problem med njursvikt i släkten.
Behöver man blanda ut creatyl fx med jos eller malto för bättre upptag? Jag vet när jag körde med monohydrat att det blev bättre effekt med jos.