Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Angående alkolhol och fettförbränning.

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Påstående 1. När man är alkoholpåverkad stängs fettförbränningen av. Kroppen arbetar enbart med att förbränna alkoholen.

Påstående 2. Man kan inte påverka hastigheten på förbränningen av alkohol.

Hur går det ihop? Om man exempelvis dansar som en galning en hel krogkväll så förbrukar man onekligen en hel del energi (Kcal). Dock förbränner man inte något fett och man blir inte heller nyktrare. Var tas energin ifrån då? Anta att man inte har ätit mat på länge heller, vilket man ofta inte har en festkväll. Säg att man äter vid 17-18, sen går man på spriten och håller igång halva natten. Det kan ju vara en 7-8 timmar sedan man åt när man står och uppvisar sina moves för förskräckta damer. Var tas energin ifrån?

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Var tas energin ifrån då?

Glykogenlager.

Webbsida

Aha. Du må tro att jag har grubblat länge över detta. Nu till nästa fråga. Vad är glykogenlager? :-)

EDIT: Glöm det förresten. Google är min vän...

Senast redigerat av coffe_aberg (2008-05-09 19:35)

Webbsida

Men om glykogenlagren är tömda? Vad händer då?

Från: Arjeplog
Registrerad: 2008-05-04

Då slutar du dansa? ;)

Webbsida

Haha, ja det gör jag väl antagligen. :-) Men om vi leker med tanken att jag inte gör det. Vad är nästa steg för kroppen då?

Förresten, det har väl ingen betydelse att fettförbränningen inte fungerar? Dagen därpå när man äter kommer ju en stor del av energin att gå åt till att fylla på glykogenlagren. Då borde man ha en mindre fettinlagring än om man inte hade tokdansat kvällen före. Summa summarum, man går ned i vikt mer om man dansar på fyllan än om man sitter still, allt annat lika. Eller är jag helt ute och cyklar?

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

alkohol är en snabb energikälla, även om det är ett gift. kroppen använder energin och renar kroppen i första hand när den får i sig alkohol mig veterligen.

Registrerad: 2007-09-19

Vilket svar fiskar du efter? Att det är okay att dricka sprit i fettförbrännande syfte eller på deff?
I så fall tycker jag nog det finns bättre lösningar om man kan avstå från att dricka.
Kan man inte göra det får man väl dricka och ta konsekvensen?

Alkohol är varken bra eller nyttigt för kroppen. Det måste man alltid tänka på.

Webbsida

Jag fiskar inte efter något alls. Jag är bara nyfiken på hur det fungerar. Jag behöver verkligen inte motivera för mig själv att det går bra att festa fast jag deffar. Jag har inte ens sagt om jag själv dricker alkohol eller inte. Jag förstår inte hur du på något vis, ens med den vildaste fantasi, kan få det till att jag fiskar efter att det ska vara bra med sprit när man deffar. Så moralisera kan du göra i någon annan tråd, för här är det bara off-topic.

Det är Kcal i alkohol, vad jag har förstått så är det Kcal in - Kcal ut som avgör huruvida man går upp i vikt, står still, eller går ned i vikt. Tämligen logiskt. Om jag då

A: Dricker en viss mängd alkohol och rör mig minimalt.
B: Dricker samma mängd alkohol och dansar like there is no toworrow.
C: Inte dricker alkohol och rör mig minimalt.
D: Inte dricker alkohol och dansar like there is no tomorrow.

så påverkar det min vikt på olika sätt. (Allt annat lika givetvis.) Rimligtvis går jag ned mest i vikt av D eftersom det blir störst negativ skillnad mellan Kcal in och Kcal ut. Jag går ned minst i vikt av A eftersom det blir minst negativ skillnad mellan Kcal in och Kcal ut. Om jag förbrukar mer Kcal av dansandet än alkoholen jag förtärt har givit mig så innebär det en nedgång och vice versa.

Jag har hört/läst att man inte kan räkna Kcal som man gör av med på fyllan eftersom fettförbränningen inte fungerar då. Det jag vill komma fram till är att det måste man ju visst kunna göra. Mitt resonemang finns ovanför i tråden. Det jag vill veta är om jag har rätt eller om jag har fel.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Hmm? Du tror väl inte fettförbränningen stängs av totalt pang bom så fort promillehalten överstiger en viss gräns eller något? Givetvis fortsätter den även om den nedregleras, men på ungefär samma sätt som om du hade ätit något annat kommer den huvudsakliga energikällan att bli just alkohol. Det som gör det "dåligt" i både deff och bulksyfte är egentligen inte att fettförbränningen sänks, vid samma kcalintag som från nånting annat jämnar det mycket riktigt ut sig i ren kcalinlagring i kroppslig vävnad (eller det kanske t.o.m blir lite mindre inlagrad eftersom jag läste rätt nyligen att alkohol har en förmåga att omsättas till värme ganska lätt), däremot sänks proteinsyntesen vilket innebär att energi som skulle lagrats som muskler istället lagras som fett. Och det är i mina ögon värre än att lägga på sig ett par gram extra fett:/

Webbsida

Lajne skrev:

Det som gör det "dåligt" i både deff och bulksyfte är egentligen inte att fettförbränningen sänks, vid samma kcalintag som från nånting annat jämnar det mycket riktigt ut sig i ren kcalinlagring i kroppslig vävnad...

Japp, det var det jag var ute efter. Det verkar inte som att alla har förstått att det är så.

Givetvis finns det en mängd negativa effekter av alkohol, det vet väl alla. Men det var som sagt inte det jag undrade över.

Och nej, jag tror inte att fettförbränningen stängs ned likt en tv som någon drar ur sladden för. Men på vissa låter det så.

Tack för ditt svar iaf!

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Vissa förenklar gärna eftersom vissa andra tenderar att bli väldigt förvirrade av alltför korrekta svar:) Det är helt enkelt enklare att säga att den stängs av än att skriva en post som är så låg som 3 och en halv rad för att förklara sig:P Såg nu att jag hade en lite väl nedlåtande ton i inlägget ovan, jag ber om ursäkt för det. Jag är trött:( I vilket fall beror den ökade fettinlagringen, som jag skrev, på att energi som skulle blivit muskler blir tvingat att bli fett:) Om det nu behövde förtydligas vet jag iofs inte ;)

Webbsida

Jag uppfattade det inte som nedlåtande så det är lugnt. :-) Förtydligan behövdes inte men det skadar ju aldrig heller... :-)

Registrerad: 2007-09-19

coffe_aberg skrev:

Jag fiskar inte efter något alls. Jag är bara nyfiken på hur det fungerar. Jag behöver verkligen inte motivera för mig själv att det går bra att festa fast jag deffar. Jag har inte ens sagt om jag själv dricker alkohol eller inte. Jag förstår inte hur du på något vis, ens med den vildaste fantasi, kan få det till att jag fiskar efter att det ska vara bra med sprit när man deffar. Så moralisera kan du göra i någon annan tråd, för här är det bara off-topic.

Jag tyckte inte jag var otrevlig eller moraliserande när jag undrade vad du egentligen var ute efter. Jag fick mina svar när du tog så illa upp som du gjorde.

By the way, termen off topic kan appliceras om jag börjat prata bilar eller liknande i denna tråden, inte direkt när man ställer en fråga som berör topic.

Men du får väl tycka jag är en skitstövel för att jag undrade.

Webbsida

Woot-Woot: Nja, nog tycker jag du går off-topic allt. Läs frågeställningen igen. Så illa upp tog jag inte som det kanske verkar och det krävs lite mer än så för att döma en person som en skitstövel för min del.

För att summera det hela, jag tycker att du gick off-topic, även om det inte var så grovt som om du hade pratat bilar förstås. Även om du inte svarar på min fråga så håller du dig inom rät ämnesområde. Men, jag har absolut inte dömt dig som någon skitstövel. Då måste jag lära känna dig bättre först. ;-)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB