Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Ang Bulkning

Registrerad: 2008-04-29

Hej, tränar hårt och äter ganska mycket. (Bulkar) ligger på ca 4000 kcal per dag. Jag tänkte fråga om hur mycket mindra man bör äta på vilodagarna? Jag förstår att man ska äta mycket, men kan man tänka att man tex äter 3-400 kcal mindre om dagen då man vilar, eller ska man äta lika mycket alla dagar?

/Josef

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

ska man tänka på att äta mindre på vilodagarna så ska man ta den energi som man sparar från träningen egentligen.

dock så är det inte riktigt så man ska tänka enligt mig. kroppen växer när den vilar, och så även på din vilodag. att ge den så pass mycket mindre energi en tillväxtdag ser jag som något onödigt. visst kan du kanske skippa någon kalori här och var, men inte alls så mycket som du sparar när du inte tränar. absolut inte.

så njut av livet, träna hårt och fortsätt äta mycket under din bulk. även på dina surt förvärvade vilodagar =)

Ok, tack för svaret! :P
/Josef

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Jag säger att det beror på hur svårt man har för att åka i vikt. Jag gjorde ingen skillnad på vilodagar och träningsdagar under min bulk. Åt allt jag pallade oavsett. Har man väldigt lätt för att lägga på sig kan man väl behärska sig lite kanske.

Ok, jag vet inte om jag har lätt att lägga på mig, kanske 10 kg på 20 veckor.... men iaf, så har jag lätt att äta mycket, 4000 kcal e inga större problem. Så det känns som att om jag äter utan att behärska mig, så kommer jag ju att toppa 5000 kcal, och det kanske endast ökar mänged fett man lägger på sig. Vad tror ni? Är inte så stor, omkring 75-76 kg över 182 cm.

/Josef

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

det finns ju en övre gräns för hur mycket av energin som går till musklerna. byggare på arnolds tid åt kalvfoder och drack grädde eftersom deras värld var att man behövde ohyggliga mängder energi för att lägga på sig muskler, i regel tillsammans med steroider. idag så har man en annan syn på det hela.

för att lägga på dig massa så kan du gott köra med en omvänd deff energimässigt. det betyder att du mycket väl kan klara dig på ditt basintag +500 kalorier, vid deff är det -500 som gäller. att äta mer gör dig säkert starkare om jag inte förnimmer mig helt fel, samt gör kroppen lite mer resistant mot skador, men annars så är det inga direkta fördelar mot att proppa i sig mer energi. bulka med måtta är något som man ska göra.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag brukar lägga mig på ca 500kcal lägre på vilodagar än träningsdagar. Det handlar för min del om att minimera fettinlagring, eftersom kroppen bara kan syntetisera en viss mängd muskelprotein per dygn innebär det att ett lika intag vilodag som träningsdag ofrånkomligen innebär att man antingen äter för mycket på vilodagarna eller för lite på träningsdagarna eftersom träningen gör av med en viss mängd energi. Mina 500kcal kan dock vara i överkant, jag tycker bara det är en enkel summa eftersom min gainer normalt är just så stor. Andra siffror jag har sett använda är 200 och 300kcal.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB