Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hmm intressant tråd detta, som sagt deprimerande å höra att magen i största allmänhet försvinner absolut sist för oss män :P Känns lite galet i mitt fall som är 187cm och väger ~70kg att motionera för att få bort mitt lilla handtag som hindrar mina fina magmuskler från att träda fram, vill ju inte att det "sabbar" min kropp i övrigt på nå vis utan det är ju bara magen som behöver bli något slankare.
Tomasen skrev:
Hmm intressant tråd detta, som sagt deprimerande å höra att magen i största allmänhet försvinner absolut sist för oss män :P Känns lite galet i mitt fall som är 187cm och väger ~70kg att motionera för att få bort mitt lilla handtag som hindrar mina fina magmuskler från att träda fram, vill ju inte att det "sabbar" min kropp i övrigt på nå vis utan det är ju bara magen som behöver bli något slankare.
Väger du 70 kg på 187 cm så har du inte mycket fett. Försök istället ändra din självbild, det är troligtvis där det sitter.
Fast jag har ju ett handtag så fett finns ju ändå där även om det inte är mycket >< Någonting ska jag förhoppningsvis kunna göra åt det, annars får jag väl försöka att hålla in magen lite när jag sitter ner ^^
?
About att ligga på lägre intag än konsumtion men...
Glömmer vi inte nåt här eller har jag missat nåt?
Om man ligger lägre så sänks också ämnesomsättningen vilket borde innebära att man hela tiden får sänka sig mer och mer i intag, eller?
Jag vet att de där "ätar dagarna" en dag i veckan brukar vara populärt för ämnesomsättningen om inte annat, men hur vet man egentligen hur mycket man ska vräka i sig då då?
Min PT lade mig på en 1500kcal diet (känns som han lägger alla där, oavsett storlek eller mål för personen i fråga) och det fungerade de första tre veckorna. Jag hade då också en s.k ätardag en dag i veckan. Styrketränade hårt och byggde upp mig i både styrka och volym.
Men sen vart det stop! Inte ett gram ner mer varav han såg min desperation och satte mig på en >500kcal diet som jag går på nu.
De första dagarna gick man ner 6-7 kilo och det är ju som till kännes till störst del vatten.
Jag väger mig på en Tanita våg som ska vara väldigt tillförlitlig i fett, muskelmassa, vatten osv osv. Så jag vet ju med säkerhet att fettmassan inte rört sig där. Nån mer med erfarenheter? (Enligt den så förbrukar jag i stående icke aktivt tillstånd just de 1500 kcal han satte dieten på)
Dieten är en pulver diet och jag har själv, utan hans inrådan kompletterat med ägg, skinka eller köttfärs ibland för att det känns som att jag inte har några muskler kvar och detta har hänt bara på knappt två veckor. (inga ätar dagar här inte)
Jag kämpar på som en gnu i gymmet också, för att behålla det jag har och det är en extrem utmaning, ibland går det inte alls. Styrkan krymper sakta men säkert och volymen börjar kännas obefintlig. :(
Mitt mål har alltid varit, vilket han också vet, att gå ner en- hel - del - i vikt, men vill också bygga upp muskelaturen all over.
Vi snackade ner 17kg på tio veckor i början varav han inte rekomenderade en sådan diet eller träningsschema men lugnade mig med ett "Inga problem!"
Det är ju alltid bra att ha ett hum om förebild och där har jag Anastacia, för er som känner till denna grymma sångerska!
PT´n berättade att vi får göra en grej i taget. Han föreslog viktnedgång, muskelbygge, sen viktnedgång igen.
Till råga på allt så är jag nu sjuk och orkar knappt komma ur sängen, jag kan bara föreställa mig vad det gör på min kropp. Jag har blivit aningen nojjig, det erkänner jag.
Jag har en PT som är grymt upptagen med att öppna fler gym och har inga utförliga förklaringar till varför han gör som han gör. Jag är glad att jag hittade den här sidan för jag har fått klarspråk på flera saker faktiskt.
PT´n är betald i ca fem veckor till. Skulle verkligen bli jätteglad för lite tankar kring hur han kan ha tänkt samt fler tips och idéer och råd om hur jag skulle kunna kombinera hans föreskrifter med mina egna mål. Blanda lite alltså!
Som sagt, att fettmassan krymper är viktigt för mig. Kilon och gram hit och dit betyder inte så mycket. Fettprocenten måste som sagt NER, samtidigt som jag vill kunna känna mig stark och snygg. Gärna till slutet av sommaren iaf... (fettet bort och styrka på plats först. De snygga musklerna får komma i efterhand)
Tackar ödmjukast i förhand för era tankar och idéer kring detta.
Vänliga hälsningar!
Jag hänger inte riktigt med. Du låg först på ca 1500Kcal, men hur mycket käkar du nu? 500Kcal? Om du käkar 500Kcal om dagen så går du ner i vikt, så enkelt är det. Men det var nog inte så du menade.
Jag kan göra det enkelt för mig och säga att: du äter för mycket. Går du inte ner i vikt, så äter du för mycket i förhållande till hur mycket energi du förbrukar. Men sedan finns det en miljard andra grejer som påverkar också, och det är dessa en bra PT skall ta hänsyn till. Det generella är alltid kcal_in vs kcal_ut - men olika människor svarar bra/dåligt på olika sorters kost och träningsupplägg, därför måste kost- och träningsupplägg individbaseras.
Om du inte redan gör det, så börja med att skriva ner allt du äter för att få en bättre överblick var det eventuellt kan vara fel. Ni tjejer (och även vissa killar) har en tendens att dessutom utplåna en hel veckas slit genom att använda ätardagen och svulla i er en jävla massa onyttigt. Ju lägre kroppsfett man har desto långsammare takt kan man gå ner i, för att minimera riskerna för muskelförlust. Låt säga att du då kanske tappar 4hg i veckan på de dagar du har en skärpt kost, och sedan på lördagen svinar med alla möjliga olika onyttigheter + lite alkohol och festligheter - då är det inte konstigt att du/man inte går ner.
Cybercowboy skrev:
I vila förbrukar dessa organ i genomsnitt per dygn:
hjärtat 400Kcal
njurarna 400Kcal
hjärnan 240Kcal
levern 200Kcal
Aldrig har jag citerat någon så mycket
Tack cybercowboy för ditt svar.
Nej, visst går jag ner nu, även om det går långsammare än precis i början. Och ja, jag passade definitivt på på de där ätardagarna när jag istället låg på 1500kcal.
500 kcal om dan ligger jag mycket riktigt på nu och nu som då så tränar jag fem till sju gånger i veckan varav två till fyra gånger är styrka, resten konditionspass.
Det som "oroar" mig är ju att jag praktiskt taget svälter på så lågt intag. Eller? Och med tanke på träningen... tja... borde ju vara extremt slitsamt på kroppen om man kan lite mattematik.
Man ska kunna lita på sin PT känner jag och kanske just därför som jag fortsätter med det här, samtidigt som jag ber honom om att lägga om min kost i MAT, inte pulver.
Jag känner mig väldigt tveksam till hans förslag, det är väl så jag tänker och vet inte hur han tänker. För igen, hälsan borde komma först?
Jag går ner mycket riktigt. Och på ketos så ska fett försvinna bla bla... MEN inte sitter kläderna lösare på mig efter den här kroppsliga bergochdalbanan som jag känner mig satt i. Däremot så rinner den lilla muskelmassan jag hade, av mig.
Är det verkligen rätt väg att gå? Kommer det gå fortare på detta sättet eller kommer jag bara slita på kroppen och förlora muskler som jag ju faktiskt vill ha UPP?
Jag känner mig ytterst tveksam men vill inte göra nåt förhastat heller.
Jag behöver lite tankar om hur han kan ha tänkt. För och emot och hela rattarången.
(han har pratat om att han funderat på att sätta mig på ett överskott med tanke på min träning och muskelbyggartankar, men vikten först ju. PLUS ett sånt fepplande fram och tillbaka, upp och ner med dagligt intag borde inte vara särskilt SUNT?
Hur tänker ni?
Hoppas det inte blev rörigare för er nu... :-/
*Bekymrad*
Det bästa är att du ställer honom mot väggen och frågar hur han har tänkt. Du betalar ju (?) för hans tjänst, och då har du vissa rättigheter. Kan han inte ge någon bra förklaring så byt ut honom.
Ms February skrev:
*Bekymrad*
Alltså, hur mycket/lite väger du egentligen? Dina 500Kcal per dag brukar kallas VLCD (Very Low Calorie Diet) och såna som klarar det är sådana personer som lider av extrem övervikt/fetma.
Om du är normalviktig och ligger på endast 500Kcal per dag så är det inte alls konstigt att du också tappat muskler.
Rätt väg att gå är att ha ett långsiktigt tänkande. Du blev knappast fet (eller hur du nu ser ut) över en natt, och du blir inte fit heller över en natt.
Jag vet för lite om dig för att kunna ge några bra tips. Men jag tror att jag vet tillräckligt för att säga att din PT är en pengakåt och inkompetent stolle som inte alls är värd pengarna. Häng här istället och läs på så mycket du kan om näringslära och träning, så kommer det enda som blir fetare att vara din plånbok.
Ja du T-rex. :) Det är min plan att byta ut honom.
Men först om fem veckor som sagt.
Han är extremt meriterad och har en nästan 20 årig erfarenhet både på personligt plan och att ha tränat upp/ner både modeller, fitnessmodeller och Tyngdlyftare i världsklass, så jag vet ju att han kan det här. Men ändå så är det nåt som känns vajs. Förmodligen för att min kropp vare sig vet ut eller in, men jag får väl gå på den här dieten resterande tid och hoppas på att det vänder lite.
Man har aldrig tid att ställa honom mot väggen. Eller HAN har inte det rättare sagt. Jag har och kommer definitivt forsätta framföra mina klagomål.
Undertiden så hoppades jag på eran kunskap på forumet. :)
En annan fråga föresten. När man sätter sin kropp "i ketos", kan man då käka hur mycket/lite som helst eller vart på kcal skalan brukar/bör man lägga sig?
(jag vet allt om intag minus utgifter, det är ju det det tjatas om mest här inne ändå ;))
På sin vilande kcaloriförbrukning? Uräknat vad man ungefär gör av med om dan? Vad?
Jag har förstått att det hela om mig verkar handla om att just försätta mig i "ketos" iaf.
Tack ändå!
Go hälsning!
Jag håller med cowboy: 500kcal/dag är NADA! Prata med din PT och fråga varför han gör som han gör?! Det verkar ju som han går fel helt fel väg!! Ingen kan klara sig på 500kcal =/
Hoppas du finner en bra väg till dina mål =)
Cybercowboy!
*garvar*
Du är la härlig.
Jag TROR det var mitt "gå ner i vikt snabbt så att jag kan börja bygga nån gång" (för man får ju ta ett i taget!) som satte mig på den här dieten när 1500 kcaloridieten gick i "kras". (förmodligen iaf DELS pga mina lördagar och hur de såg ut i intag, men har han inte hunnit säga så mycket om. Och för att göra mig "nöjd" *spekulerar* kanske han satte mig på detta istället. Vet att det tar tid, men jag hade en viss tidsplan och det sa han att det skulle fixas från början. Vilket är fem veckor från idag. Hyffsat pressat eller hur.
Inser att det är omöjligt om jag inte ska behöva dropp så det har jag förkastat, men så mycket som möjligt iaf på den tiden.
Träningen vill jag inte vara utan.
Jag väger idag 66 kilo. Är 167 lång.
Skulle ner till 53 utan muskler :P (på den tiden) och sen MED muskler upp ca sju kilo. (långsiktigt) Det var våran plan!
Ha det!
Tack snälla spicegirl. :)
66kg@176cm är inga mått för en VLCD a'la 500Kcal. Och att hoppa på en ketos-diet när du tränar så mycket som du gör är kontraproduktivt. Du behöver kolhydrater för att prestera bra, och då lämpar sig inte en atkins-diet. Atkins kan kontorsfolk som inte vill träna ägna sig åt...
Upp till +- 1.5Mcal igen är rådet, och gå ner till en fettprocent så du känner dig nöjd. Väl där kan du börja fundera på att bygga muskler, nu är det fettförbränning som gäller. Med det sagt så menar jag inte att du inte ska styrketräna, tvärt om, men det primära här kommer vara att du fokuserar på att skala bort fettet.
Slutligen; Rom byggdes inte på en dag...
Tackar cowboy. Hälften av det där visste jag ju redan . ;) (rättelse 167 a 66 kg dock :) )
Tänkte att det var för lågt för min träningsmängd med tanke på att jag är kollaps-slut efter 25 minuter. Gött att höra från någon annan dock, det kan ju göra att man får ändan ur.
Det är lixom till att slänga i sig en shake en halvtimma innan pass nu och köra på utan bara attans i tempo sen så att man hinner så mycke träning som möjligt på den tiden. Kutar ju mellan maskinerna..
Klart jag styrketränar! Det är ju A och O. Både för att få energi, bromsa muskelåtgången och försöka hålla mig stark. Inte att förglömma att musklerna bränner fett i sin vila förståss.
Det kanske är skonsammast för min kropp att jag är sjuk nu ändå då och får avstå träning.... *funderar*
(fast det brinner ju lite i nävarna dock. funderar på att åka dit iaf och styrketräna ändå. köra på det tyngsta jag orkar. kondisen kan jag ju glömma dock...)
Herregud vad kluven jag känner mig! *vela*
Är det helt enkelt så att jag skadar min kropp på detta sättet eller vad är det som händer within så att säga?
Vad är det som gäller? 1500 och fortsätta träna eller 500 och ingen träning? Är det de valen jag har?
Du tycker att jag ska hoppa på min "gamla" diet och berätta det för honom sen att jag ändrat det själv? (BERG OCHDALBANA säger jag bara...!)
Tack för din respons!
Kommentar från mig som inte är rutinerad nånstans, men med 6 månaders forum-häng:
Om du vill behålla muskler under din, ursäkta uttrycket, idiot-diet måste du ju träna.
Satsa på 1500 (Låter löjligt lite det med), träna hårt och motionera mer vardags-gjejer, som trapp istället för hiss osv. Och fortsätt med ätar-dagar, men håll lite koll så det inte slinker ner några pizzor, chips osv, så du går upp det du tappat under veckan...
Lycka till, och formen kommer!
Vårdarjäveln skrev:
Kommentar från mig som inte är rutinerad nånstans, men med 6 månaders forum-häng:
Om du vill behålla muskler under din, ursäkta uttrycket, idiot-diet måste du ju träna.
Satsa på 1500 (Låter löjligt lite det med), träna hårt och motionera mer vardags-gjejer, som trapp istället för hiss osv. Och fortsätt med ätar-dagar, men håll lite koll så det inte slinker ner några pizzor, chips osv, så du går upp det du tappat under veckan...
Lycka till, och formen kommer!
Tack snälla. =)
Yes, klagade något på herr PT som börjar tycka att jag gnäller misstänker jag, men jag tar min rätt att få kunna ifrågasätta på det priset.
Ligger nu i runda slängor på 1500 kcal igen och mår faktiskt mycket bättre.
Är inte alls lika slö, men slöheten gick iofs över efter ca tio dagar på ketos. Då ställde väl kroppen om sig antar jag och jag blev som vanligt. Förutom matlust och en del andra luster som rann iväg med kalorierna...
Men nu är jag tillbaka till 1500 som sagt. =) Hoppas verkligen att det kommer ge mig en del. Det fungerade ju inte så bra första gången.
Nån trodde det berodde på stress att jag inte gick ner på 1500 trots bra träning och att min kropp försätter sig i den en stressmiljö och vägrar ge ifrån sig nåt fett. Vad gör man åt det?
Lite lösare sitter ju byxorna nu men.. ja, det är en bit kvar.
Jag kör hårt på gymmet. Fruktar att det ska åka nåt blodkärl i pannan varje gång faktiskt. De sista två repetitionerna går så segt att jag hinner planera nästa veckas schema, men skam den som ger sig. Har jag ställt in mig på tio reps, ja då skiter jag i om jag måste föreställa mig nån elak byråkrat framför mig. Den SKA upp! =)
Vissa dagar känner man ju för att skita i allt. Pessimismen kommer krypande. Men då loggar man in här, läser lite inlägg och blir återigen inspirerad. =)
Så tack allihopa för den pushen!
*kram*
Nu har jag deffat i 11 veckor och gått ner från 66.3 till 61,3 (vissa dagar står det 60,5 på vågen).
Känns nu som jag står stilla i vikt och vet inte hur jag skall fortsätta.
Jag har styrketränat sedan jag var 16 och är i sept 25. i 8 veckor har jag tränat enligt följande:
må: styrketräning 50 min pyramidträning 12-10-8-6-12-12
tis intervall på fastande mage, morgonen, 20 minuter puls 120-130- 130-140-150-160, 130-140-150-160 osv. näst sista minuten max puls ca 185
ons: styrketräning pyramidträning
tors: intervall 20 min fastande mage, morgonträning
Fred: styrketräning: pyramidträning
Lörd: vila
Sön: intervall 20 minuter
varannan vecka 2pass överkropp 1 pass underkropp och tvärt om
from v 9 har jag gått över till att träna:
mån: styrketräning- funktionell träning 60 min enl dvd funktionell träning
tis: 20 min intervall några dagar 60 min lågintensivt pga förkylning
ons: styketräning: överkropp, rygg-bic-tric-axlar 3 övningar per muskel x10 reps
tor: intervall 20 min
fred: styrketräning: funktionell träning 60 min
Lörd: vila
Sönd: intervall: 20 min
därtill även 2 promenader 55min med stavar medeltempo
maten har jag skött:
frukost: 3äggvitor 1 liten port gröt
mellanmål bar/dietshake
lunch: ex kycklingfilé 1 dl ris + 1 port grönt
mellanmål: bar/dietshake
middag: ex kycklingfilé 1 dl ris + 1 port grönt
kvällsmål: 1dl keso/kesella + bär el dietshake men lättmjölk
tillskott omega3 + cla fram till för 1 vecka sen
efter träning: 1 banan + 1 port vassleprotein
Hur skall jag nu fortsätta efter dessa 12 veckor med träning o mat? Ska jag fortsätta deffa? Hur släpper man en deff? Jag är relativt nöjd med min form nu men skulle vilja ha lite mer muskler på armarna.
Jag älskar vanligtvis mackor och tycker det är tröttsamt att träna på morgonen.
from v 35 kommer jag att leda: tis gymstick 45min + vattengympa 45, corepass 45 min + aquabike samt vissa lördagar 45 min vattengympa sön 45 aquabike. Hur fortsätter jag med kost och min egna styrketräning när jag börjar leda mina träningspass? hur skall jag åtehämta mig ang protein + kolhydrater efter dessa ledarpass?
Tacksam för all hjälp.
Jag är utbildad idrottslärare och är rätt kunnig själv men nu känner jag att jag vill ha ännu mer konkreta tips.
Hoppas på någon kunnig.
Nu efter deffen är mina armar rätt små och jag har fortfarande kvar en liten ring på magen.
Om du känner dig klar med din kropp med underhudsfettet och själva deffen känns bra så tycker jag du ska fokusera på att äta lite mer. Ca 300-400kcal mer. Om du nu vill ha bättre armar så måste du lägga på dig muskler vilket gör att du måste äta mer. Du kan självklart hålla din kost som ser väldigt bra ut men att lägga till lite mer ris, lite mer kött osv. Om du inte går upp ät lite mer och träna hårt!
När det gäller kosttillskott efter passen får någon annan ta han dom , (kan ej det så bra:) Lycka till!
Du måste bestämma dig om du vill fortsätta ner i vikt eller börja gå upp i vikt och bygga lite muskler.
Dina pass from v35 kan ersätta dina konditionspass tycker jag. Utöver det skulle jag bygga in 3 styrkepass i veckan.
Efter passen kan du ta carbofx och esapro (se www.gymvaruhuset.com t ex).
Kan jag fortsätta att deffa efter dessa veckor?
Hur länge är hälsosamt att deffa?
Jag ligger fortfarande enligt min fettvåg på 26% fett, 50,5% muskler. Trots att jag inte ser tjock ut.
Kan det då vara det fettet på låren/lite på höfterna och det på magen som får upp fettprocenten?
Jag har nu haft en kost på ca 25% fett, 30-35% protein och 40% kolhydrater. Verkar det rimligt? Jag testade att dra ner på kolhydraterna vid middagen och bara äta grönsaker och protein men det fungerar inte alls för mig. Jag blir förkyld och sjuk direkt efter några dagar.
Jag har mycket lätt för att lägga på mig fett och mycket lätt för att gå ner i vikt vid deff. Hyfsat lätt för att lägga på mig muskler.
Om du vill börja bygga muskler kan du inte deffa. Om du vill fortsätta gå ner i fettmassa ska du deffa.
Sålänge du får i dig ditt behov av makro och mikronutrienter under deff så finns det ingen tidsbegränsning utom hur dit bf% ligger.
Du ska inte lita på fettvågar.
Självklart kan det vara det? =)
Om det funkar bra för dig ska du köra med det!=)
det där med makro och mikro förstod inte mitt lilla huvud. Skulle kunna lägg in ett par bilder här så kan ni hjälpa till att bedöma hur ni tycker jag skall fortsätta. Hur lägger jag in bilder?
Skulle tippa på att han menar makro = energi dvs Kcal och mikro = vitaminer, mineraler osv.
Med makro menade jag faktiskt främst att Protein och fettbehovet är täckt. (Tillräckligt med mängd protte och EAA, tillräckligt med omättade fetter och deras ratio) - detta i optimalfall, jag håller t ex inte koll på det.
Stella: Med imageshack.us
Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-07-19 12:52)