Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Bränner man mer kcal ju snabbare man springer?

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

JockeMedFoten skrev:

stevebc skrev:

JockeMedFoten skrev:

Hade inte Newton nagon lag om detta? (Som visserligen kanske inte alls stammer). Eller ar jag "out and biking" som de sager har i Pennsylvania. Men sager inte den att det inte spelar nagon roll hur man tar sig en stracka energinforbrukningen kommer anda bli den samma?

Edit: lajne jag vet att du var forst...

Precis. Förflyttar man sig en sträcka utförs ett arbete (energi går åt) som är konstant oavsett hastighet. Detta är den elementära fysiken. Eftersom världen inte är perfekt så måste man räkna med energiförluster pga verkningsgrad, luftmotstånd osv som i regel ökar med ökad hastighet. Men det behöver inte alls vara så. I fallet med människokroppen är det som sagt flera faktorer som gör att man förbränner mer per förbrukad km (och därmed mycket mer per tidsenhet). Men att det var "allmänt känt" visste jag faktiskt inte.

jag har inte sagt att det ar allmant kant..?

Nä, det var riktat åt de som sa att det är allmänt känt, kanske det är också.

Honn: aah precis! Man förflyttar kroppen mycket mer i vertikalled vid löpning än vid gång. Det är tveklöst den största skillnaden.

Registrerad: 2008-04-17

Synd att dom inte gjort några tester på olika löphastigheter cowboy... så kunde man fått se om det finns någon optimal nivå, eller om förbränningen bara stiger hela tiden ju fortare det går.

Senast redigerat av Linx (2008-05-10 23:28)

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Tar en bit text från marathon.se:
"Visste ni förresten att förbränningen av fett är maximal då man ligger på 70 procent av maxpulsen? Tester har visat att om man springer 5 km med en puls på 70 % av maxpulsen förbränns 422 Kcal varav 202 Kcal fett. Ökar man farten och ansträningsnivån till 90 % förbränns 452 Kcal men endast 42 Kcal fett."

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Linx skrev:

Synd att dom inte gjort några tester på olika löphastigheter cowboy... så kunde man fått se om det finns någon optimal nivå, eller om förbränningen bara stiger hela tiden ju fortare det går.

Nivån är individuell beroende på hur vältränad du är. Den optimala nivån är, som skrivet i tråden, ~60-65% av Vo2Max - dvs maximal syreupptagningsförmåga. Så vad det motsvarar i hastighet varierar från fall till fall.

Och ja, förbränningen stiger så klart ju högre intensiteten blir. Däremot så minskar fettförbränningen procentuellt sett ju högre intensitet.

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB