Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Bränner man mer kcal ju snabbare man springer?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-06-26

Infravärmare blir man smal av. Bara att sitta vid den värmen bränner man 700-900kcal av. Det sa antingen Kicki Danielsson eller den hon pratade med på TV igår. Såg inte vem som sa det för jag hörde bara TVn när jag kom ur duschen. Hur länge man skulle sitta var inte väsentlig info tror jag för det sas inget om.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Alltidxx skrev:

Infravärmare blir man smal av. Bara att sitta vid den värmen bränner man 700-900kcal av. Det sa antingen Kicki Danielsson eller den hon pratade med på TV igår. Såg inte vem som sa det för jag hörde bara TVn när jag kom ur duschen. Hur länge man skulle sitta var inte väsentlig info tror jag för det sas inget om.

Ja vadå, sitter man där 1/3-1½ dygn så har man nog förbränt dom där förbannade 7-900 kilokalorierna.

Registrerad: 2007-05-11

haha erkänn att du hörde att man brände mer av löpning på rix morron zoo i morse:P

Registrerad: 2008-04-17

johanw skrev:

Ibland undrar man om folk läst någon fysik alls i grundskolan..

Fysik i grundskolan. Alltså, fysik i 7-9:an (om man nu hade fysik redan i sjuan)
Vad är det i den här tråden som är kopplat till högstadiefysik.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

johanw skrev:

Återigen, trådskaparen menade per sträcka och inte per tidsenhet :)

Registrerad: 2008-02-20

stevebc skrev:

johanw skrev:

Ska vi vara petiga och prata grundskolefysik så går det åt att mer energi att snabbt flytta en bil än att sakta flytta en bil, även ifall distansen är den samma. Att det är "per sträcka" spelar ingen roll (grundskolefysikmässigt betraktat alltså)
Detta av flera skäl, vindmotstånd och underlagsfriktion är de mest inverkande. Det är därför det är miljövänligt och ekonomiskt att hålla hastighetsbegränsningarna (öka till 120 och utsläpp samt bensinräkning per körd kilometer blir högre).

I fysik kan man alltid leka med extremvärden för att försöka lista ut rimligheten. Tänk er att en person promenerar väldigt sakta en kilometer. Tänk er sedan att personen springer samma sträcka  i Ben-Johnsson-på-100meter-hastighet (dvs på typ ca en och en halv minut). Givetvis kommer personen förbruka mer energi den andra kilometern (då han sprang).

Säger givetvis ingenting om procentuella fettförbränningen eller om man klarar av att springa 1 kilometer på under 2 minuter eller om man över huvud taget tycker sådan träning är kul. Mina besserwisser-gener ville bara se till att alla förstod grundskolefysiken :-)

Moderator

KarlOskar skrev:

stevebc skrev:

johanw skrev:

Ska vi vara petiga och prata grundskolefysik så går det åt att mer energi att snabbt flytta en bil än att sakta flytta en bil, även ifall distansen är den samma. Att det är "per sträcka" spelar ingen roll (grundskolefysikmässigt betraktat alltså)
Detta av flera skäl, vindmotstånd och underlagsfriktion är de mest inverkande. Det är därför det är miljövänligt och ekonomiskt att hålla hastighetsbegränsningarna (öka till 120 och utsläpp samt bensinräkning per körd kilometer blir högre).

Precis!

Registrerad: 2007-06-26

Englund skrev:

Alltidxx skrev:

Ja vadå, sitter man där 1/3-1½ dygn så har man nog förbränt dom där förbannade 7-900 kilokalorierna.

Precis min tanke faktiskt. Bara att sitta där och titta på klockan tills basalmetabolismen gjorts sitt.

Från: Ängelholm/ Banverket(molmek)
Registrerad: 2006-05-04

Hade inte Newton nagon lag om detta? (Som visserligen kanske inte alls stammer). Eller ar jag "out and biking" som de sager har i Pennsylvania. Men sager inte den att det inte spelar nagon roll hur man tar sig en stracka energinforbrukningen kommer anda bli den samma?

Edit: lajne jag vet att du var forst...

Senast redigerat av JockeMedFoten (2008-05-08 04:24)

googlat lite nu och blev ganska osaker pa om newton har sagt det, hehe.

Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

JockeMedFoten skrev:

Hmm? Jag har inte ens skrivit i tråden.

Eller jaha, du menar först med att komma på energilagarna. Jo, det är för jävligt att jag inte får den cred jag förtjänar för den upptäckten faktiskt:/

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

stevebc skrev:

johanw skrev:

Som sagt, ibland undrar man ;)

KarlOskar skrev:

Finns ju en gräns för det där, både för bilar och människor. Eftersom det krävs energi bara för att hålla oss igång. Så att köra runt i 5km/h är inte särskilt energisnålt, eller miljövänligt. Nu är jag inte säker på den här siffran, har för mig att en bil är som mest bränslesnål vid 70km/h, så lite fortkörning i 50/30 områden gynnar miljön och plånboken, så länge man inte åker fast. Att bränsleförbrukningen går upp så mycket efter 90 där någonstans är mycket på grund av att man inte har mer växlar, och kan då inte längre hålla sig på det optimala varvtalet, och då fungerar bilen oeffektivt på. Samma sak händer om man ligger på för låga varv.
Men visst, det beror ju inte bara på det.
Samma sak är för en människa, vi har ett optimalt "varvtal", men bara en växel, eller hur man ska se det =D

Edit: hittade optimala hastigheten: www.vti.se/5193.epibrw
Finns en graf en bit ner där. Om man räknar bort tid- och olyckskostnad (vilken inte har någonting med det vi pratar om att göra) så hamnar man på 70-80km/h som mest bränsle ekonomiskt

Senast redigerat av Linx (2008-05-08 10:59)

Lajne skrev:

JockeMedFoten skrev:

Hmm? Jag har inte ens skrivit i tråden.

Eller jaha, du menar först med att komma på energilagarna. Jo, det är för jävligt att jag inte får den cred jag förtjänar för den upptäckten faktiskt:/

haha, syftade "out and biking".

Moderator

JockeMedFoten skrev:

Hade inte Newton nagon lag om detta? (Som visserligen kanske inte alls stammer). Eller ar jag "out and biking" som de sager har i Pennsylvania. Men sager inte den att det inte spelar nagon roll hur man tar sig en stracka energinforbrukningen kommer anda bli den samma?

Precis. Förflyttar man sig en sträcka utförs ett arbete (energi går åt) som är konstant oavsett hastighet. Detta är den elementära fysiken. Eftersom världen inte är perfekt så måste man räkna med energiförluster pga verkningsgrad, luftmotstånd osv som i regel ökar med ökad hastighet. Men det behöver inte alls vara så. I fallet med människokroppen är det som sagt flera faktorer som gör att man förbränner mer per förbrukad km (och därmed mycket mer per tidsenhet). Men att det var "allmänt känt" visste jag faktiskt inte.

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Enligt http://www.shapelink.com förbränner en cykeltur på 30 minuter (7 km) mer än samma sträcka på 23 minuter. Om det nu kan hjälpa till i sammanhanget. Och om det stämmer kan nog bara de som skapat programmet svara på

Ingen av dom är direkt högt tempo...
30min 7km = 14km/h, 23min 7km = 18,2km/h
Håller högre tempo när jag cyklar till jobbet (5km), vet inte om jag skulle kalla det för riktiga motions/förbränningspass.

stevebc skrev:

JockeMedFoten skrev:

Precis. Förflyttar man sig en sträcka utförs ett arbete (energi går åt) som är konstant oavsett hastighet. Detta är den elementära fysiken. Eftersom världen inte är perfekt så måste man räkna med energiförluster pga verkningsgrad, luftmotstånd osv som i regel ökar med ökad hastighet. Men det behöver inte alls vara så. I fallet med människokroppen är det som sagt flera faktorer som gör att man förbränner mer per förbrukad km (och därmed mycket mer per tidsenhet). Men att det var "allmänt känt" visste jag faktiskt inte.

jag har inte sagt att det ar allmant kant..?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

stevebc skrev:

JockeMedFoten skrev:

Glöm inte rörelsemönster. Löpning har en del rörelse i höjdled.

Från: Göteborg
Registrerad: 2005-01-16
Webbsida

Cybercowboy skrev:

Ok, för att reda ut lite saker:
Ju högre intensitet desto högre förbränning (mer energi krävs alltså för att förflytta kroppen framåt).
Ju lägre intensitet desto lägre förbränning.

Däremot:
Ju högre intensitet, desto lägre fettförbränning procentuellt sett - eftersom kroppen inte kan använda enbart fett vid högre intensiteter, utan måste då börja använda kolhydrater.
Ju lägre intensitet, desto högre fettförbränning procentuellt sett.

en liten fråga bara.. ligger på väldigt lågt kolhydratintag och det är precis före lunch.. men om det inte finns några kolhydrater kvar i kroppen att ta av.. tvingas den då att ta fett? ELLER kommer den att oxidera protein?

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Petergbg skrev:

en liten fråga bara.. ligger på väldigt lågt kolhydratintag och det är precis före lunch.. men om det inte finns några kolhydrater kvar i kroppen att ta av.. tvingas den då att ta fett? ELLER kommer den att oxidera protein?

Intressant fråga. Väntar på ett intressant svar. :)

Registrerad: 2004-10-08

Petergbg skrev:

Jag är långt ifrån kunnig inom området, men en kvalificerad gissning är att den gör så ja. MEN att du skulle vara helt carb-depleted har jag svårt att se inträffa, om du inte kör en keto-diet eller liknande. Bara för att du inte har glukos i blodet, så hindrar det ju inte kroppen att ta glykogen från ffa levern och även musklerna - snarare tvärt om.

Personligen skulle jag nog vara väldigt försiktig att köra högintensiv konditionsträning i ett sådant tillstånd - om man nu verkligen är helt tömd dvs.

Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

För det första så innebär nästan alla aktiviteter att man använder en blandning, förutom de allra mest explosiva. Hur ration fett mot glukos sedan ser ut beror dels på aktiviteten i sig (vilket vi redan visste) och dels på hur pass bra fettförbränning en person har. En eskimå kommer t.ex. använda nästan enbart fett som bränsle nästan oavsett vad han än gör. I vilket fall kan man med säkerhet säga att om din kropp är totalt tömd på kolhydrater så kommer den garanterat inte att klara av att kompensera för det med endast en förhöjd fettförbränning och kommer därför oxidera mer protein (till och med när man är inne i ketos oxideras det fortfarande en viss mängd protein till glukos) för att täcka behovet av energi; hur mycket är sedan omöjligt att säga pga de redan tidigare nämnda faktorerna :)

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

grundskolefysik: Ett arbete över samma sträcka med samma belastning kräver lika mycket energi vid konstant hastighet utan acceleration.

biologi: En kropp är en belastning och en sträcka ett arbete som musklerna utför, vid samma sträcka går det åt lika mycket energi. Men pga värmereglering och inre mekaniska energiförluster går det åt mer energi vid högre hastigheter på samma sträcka. Inte mycket dock, men lite.

Tidsmässigt tjänar du alltid på att springa om du vill förbränna maximalt med fett. Det krävs rätt hög intensitet för att ha 0% förbränning av fett (mellan 88%-95% av maxHF). Vill du vara duktig gör du en derivata och hittar brytningspunkten där du får maximal fettförbränning per tidsenhet.

Registrerad: 2004-10-08

Department of Exercise Science, Syracuse University, Syracuse, NY 13244, USA.

PURPOSE: This study established the published prediction equations for the energy expenditure of walking and running compared with the measured values. To make this comparison we first determined whether differences exist in energy expenditure for 1600 m of walking versus running, and whether energy expenditure differences occur due to being on the track or treadmill. METHODS: Energy was measured via indirect calorimetry in 24 subjects while walking (1.41 m.s(-1)) and running (2.82 m.s(-1)) 1600 m on the treadmill. A subgroup also performed the 1600-m run/walk on the track. The measured energy expenditures were compared with published prediction equations. RESULTS: Running required more energy (P < 0.01) for 1600 m than walking (treadmill: running 481 +/- 20.0 kJ, walking 340 +/- 14 kJ; track: running 480 +/- 23 kJ, walking 334 +/- 14 kJ) on both the track and treadmill. Predictions using the ACSM or Leger equations for running, and the Pandolf equation for walking, were similar to the actual energy expenditures for running and walking (total error: ACSM: -20 and 14.4 kJ, respectively; Legers walking: -10.1 kJ; Pandolf walking: -10.0 kJ). An overestimation (P < 0.01) for 1600 m was found with the McArdle's table for walking and running energy expenditure and with van der Walt's prediction for walking energy expenditure, whereas the Epstein equation underestimated running energy expenditure (P < 0.01). CONCLUSION: Running has a greater energy cost than walking on both the track and treadmill. For running, the Leger equation and ACSM prediction model appear to be the most suitable for the prediction of running energy expenditure. The ACSM and Pandolf prediction equation also closely predict walking energy expenditure, whereas the McArdle's table or the equations by Epstein and van der Walt were not as strong predictors of energy expenditure.

PMID: 15570150 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-05-09 12:45)

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB