Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Mage - kom fram! >_<

Registrerad: 2008-05-09

Hallå allesammans! :)

Såhär ligger det till: jag är 27 år, bor i Umeå och styrketränar sedan tre år tillbaka. Har sedan ungefär ett år sedan börjat med ett litet "tuffare"/mer strukturerat träningsschema än vad jag körde med tidigare - när jag bara tränade två gånger i veckan och körde hela kroppspass på ungefär en timme. Numera går jag fyra dagar i veckan och tränar två kroppsdelar/partier per pass i 1-2 timmar, beroende på om jag går själv eller med vänner (vilket händer mer ofta eftersom det är så mycket roligare). Faktiskt har det gett ett väldigt bra resultat att köra så ofta och dela upp kroppen, men det var ju också någonting som jag visste sedan tidigare - jag ansåg mig bara inte ha tid till att gå så pass ofta och vara där så himla länge då det finns så mycket annat som man vill göra än bara träna hela veckan. Idag tänker jag dock på ett helt annat sätt och tycker tvärtom bara att det är roligt! Speciellt som det ger bra resultat :)

Men till saken hör nu att även om jag är nöjd över de resultat som har blivit och senast i förra veckan fick en komplimang av två kompisar för min "nya" överkropp, så finns det en sak som stör mig oerhört mycket på och har försökt lägga mycket vikt på den senaste tiden: magen. Jag har tränat magen ganska hårt sedan början av året och kom för någon vecka sedan fram till att även om den känns ganska hård och man kan ana att den har blivit mer muskulös (märks jättetydligt när jag skrattar), så känns det ändå som att det borde ha blivit mer än såhär. "Var är egentligen musklerna som jag tycker mig känna?" frågade jag mig själv en dag framför spegeln och kom då att tänka på det en decimeter långa strecket som ligger just ovanför min navel, men som jag aldrig riktigt har reflekterat över tidigare. Vad sjutton gör det där? Var kommer det egentligen ifrån? När jag då, lite misstänksam, satte mig ner så fick jag svaret: det är ju för sjutton där som magen, trots min smala kropp, viker sig lite :/
Förvånad ställde mig upp igen och tog ett ordentligt tag om midjan. Kan det verkligen vara så att mitt lilla "handtag" som jag faktiskt har hindrar magmusklerna från att synas ordentligt? Jo se på fasen om det inte är på det viset - för när jag sträcker ut min mage så syns plötsligt magmusklerna mera tydligt än annars! För att inte tala om då jag gör det i samband med att skratta (det är inte klokt hur mycket man anstränger magen vid ett skratt).

Så frågan jag nu har är alltså: hur ska jag få bort mitt handtag?? Handlar det om kondition - eftersom jag inte tränar det alls? Eller kost - eftersom jag är duktig på att vara hungrig på kvällen och gärna äter en mindre macka runt 21-22? Nu är ju sommaren bara runt hörnet och jag skulle verkligen vilja få reda ut detta så att man kan gå runt med bar överkropp på stan och faktiskt till 100% uppskatta hur man ser ut - inte vara rädd för huruvida något veck dyker upp bara för att man har satt sig ner på en bänk!

Jättetacksam för svar, det här verkade vara ett himla bra forum så jag hoppas på hjälp :)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

http://www.halso.info/forum/t-6908.html tråden som är högaktuell varje år mellan april-juni :)

Hahaha, sweet - den får jag lusläsa ;D

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Blir du smalare än vad du är så försvinner du.
Hade jag varit som du hade jag försökt lägga på mig några kilon istället.

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Om du inte ska få något vek när du sitter ned, då j*vlar får du vara smal alltså! Jag skulle vilja se en bild på någon som sitter ned och inte sträcker på sig som inte får ett veck på magen. Om någon har en, posta den så får du se hur extremt lite fett som krävs, om det ens är möjligt.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

förutom det så ska du dessutom ha supertight hud till det hela. så om du lägger dig på en 4% kroppsfett och är väldigt tight på magen så ligger du nog i gränslandet över att det inte blir några veck. å andra sidan så ligger du även i gränslandet på vad en mänslig kropp klarar av också, om du över huvudtaget kan gå ner så långt i kroppsfett.

kortfattat: det är så gott som omöjligt att ha en sådan fysik att du kan sitta ner överhukandes utan att det viker sig lite. men bara för att det gör det så betyder det inte att du är tjock på något sätt. alla här inne har veck när vi sitter överhukade. säkert endel som har det när vi står också =D

coffe_aberg skrev:

Om du inte ska få något vek när du sitter ned, då j*vlar får du vara smal alltså! Jag skulle vilja se en bild på någon som sitter ned och inte sträcker på sig som inte får ett veck på magen. Om någon har en, posta den så får du se hur extremt lite fett som krävs, om det ens är möjligt.

zartok skrev:

förutom det så ska du dessutom ha supertight hud till det hela. så om du lägger dig på en 4% kroppsfett och är väldigt tight på magen så ligger du nog i gränslandet över att det inte blir några veck. å andra sidan så ligger du även i gränslandet på vad en mänslig kropp klarar av också, om du över huvudtaget kan gå ner så långt i kroppsfett.

kortfattat: det är så gott som omöjligt att ha en sådan fysik att du kan sitta ner överhukandes utan att det viker sig lite. men bara för att det gör det så betyder det inte att du är tjock på något sätt. alla här inne har veck när vi sitter överhukade. säkert endel som har det när vi står också =D

Hå, kan det alltså vara på det viset? Hm. Men lite störande är det allt när det är så pass gravt att man har ett streck efter det! :S
Synd att man inte kan sträcka ut magen så huden blir tajtare! :) Det skulle ha gått att träna till sig, heh...

Får väl ge upp de tankarna då och bara hålla in magen lite när jag sitter ner barbröstad ^^

Fixa större magmuskler så att du kan fylla ut slapp-huden.

Ah, det funkar alltså så? Bra! Mage tränar jag ju ändå två av fyra dagar i veckan så då är det väl bara att invänta ett större resultat :D Tack jag var rädd att det inte blev bättre än såhär utan att jag först motionerade bort överflödigt fett!

Tja, prio 1 ska ju alltid vara lågt kroppsfett för att de överhuvudtaget ska synas. Men sen krävs det ju att man har åtminstone lite volym på dem.

jag skulle inte tro att det kommer att hjälpa att göra det du kallar för "träna magen fyra dagar i veckan". det låter fel om man tänker på övriga muskelgrupper för det första och för det andra så är det en jävla massa discobyggning att bara hålla på med biceps, bröst och mage. jag hatar för övrigt discobyggare. jag har erfarenhet av dålig rygg sedan en bilolycka och kan skriva att ska du ha en rygg som överlever träning så ska nederdelen av ryggen tränas lika ofta som magen för att få en stark centralmuskulatur, som är bra till exakt allt du gör.

kolla på lite proffs inom bodybuilding i tävlingsform så kan du själv se skillnad. ronnie coleman har en jädrans bukmuskulatur, som fyller ut huden. han har en väldigt stor mage i tävlingsform med andra ord. så kollar du på dennis wolf, en lite nyare kille från tyskland. han har smal mage. jämnför dessa två namn och säg vems mage du vill ha helst (även fast du inte lär uppnå det). jag skulle satsa en slant på att du säger att du vill ha dennis wolf's mage.

Registrerad: 2008-04-17

Zartok han skrev 2 av 4, alltså inte 4 dagar i veckan.

Jag får också väck, och de otroligt fula sträcken på magen när jag sitter ner, men det beror på att jag kutar ihop med ryggen. Sitter man bara rakryggad så har jag svårt att tänka mig att man skulle få väck på magen. Så sitt rak i ryggen.

Tycker inte heller att du behöver deffa, då ser du bara spe ut. Ser nog bättre ut om du lägger på dig lite muskler istället, och behåller de fett du har. Det ger nog en bättre effekt på "beachen"

Senast redigerat av Linx (2008-05-10 00:02)

Linx skrev:

Tycker inte heller att du behöver deffa, då ser du bara spe ut. Ser nog bättre ut om du lägger på dig lite muskler istället, och behåller de fett du har. Det ger nog en bättre effekt på "beachen"

Oj det vette faen om jag vill ha någon av de där människornas magar :S Men det var svårt att se magarna för alla överdrivet svällande muskler (sånt ser bara löjligt ut i min mening, absolut inga förebilder för mig).

Linx skrev:

Jag får också väck, och de otroligt fula sträcken på magen när jag sitter ner, men det beror på att jag kutar ihop med ryggen. Sitter man bara rakryggad så har jag svårt att tänka mig att man skulle få väck på magen. Så sitt rak i ryggen.

Lät väldigt klokt det där :) Ska tänka på min hållning och som sagt bara träna på så kommer det säkert att ge ett ännu bättre resultat. Kommer jag ihåg det kan jag ju återkomma nästa sommar med nya bilder i före-och-efter tråden, höa höa ^^

jag läser visst bara delar av meningar =D
jag rekomenderar starkt ändå att han dom andra två träningsdagarna tränar något för nederdelen för ryggen. det behöver inte vara tunga saker som marklyft eller så, kan vara rygglyft eller något sånt också, bara den får lika mycket träning som magen, ungefär som man brukar säga att ryggen ska ha lika mycket träning som bröstet för att det inte ska bli snedfördelat på något vänster.

Åhå så det bör balanseras på det viset? Värt att tänka på, kör ju rygg en av de övriga dagarna "bara". Tackar :)

Registrerad: 2008-04-17

Tomasen skrev:

Linx skrev:

Oj det vette faen om jag vill ha någon av de där människornas magar :S Men det var svårt att se magarna för alla överdrivet svällande muskler (sånt ser bara löjligt ut i min mening, absolut inga förebilder för mig).

Tror du quota fel person, antar att det var zartoks comment om coleman och andra bodybuilders som du syfta på. Annars har jag svårt att koppla :P

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB