Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 12 13 14 15 16 … 36  

Don't Panic

Från: trollhättan
Registrerad: 2006-11-08

det har jag också funderat på faktiskt, då jag tycker det är dööö tråkigt o träna magen. :( Tänkte att man får man tillräckligt med träning i böj osv. men samtidigt så kanske det är extra viktigt o träna magen/bålstabilitet just för att man böjer tungt. ? åtminstånde att man har med någon magövning iaf. För mig känns det ibland som att det är magen/bålen som inte hänger med när jag ska öka vikterna i böjen än att det är benen som inte orkar . hm vet inte hur det är för dig? ;)

edit. jag är ju ganska amatör va, men det är iaf min syn på saken om det hjälper nått ;)

Senast redigerat av Carro09 (2008-05-07 14:30)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Det skulle man kunna säga om många muskler.

En sak är klar: vill ni bygga magmuskler så ska ni inte köra marathon i crunches, utan träna tungt, få reps, fler set, 2 ggr i veckan.

maraton i crunches. haha det har jag inte tålamod till ;) brutalbänken gillar jag faktiskt! väntar på att bli tillräckligt stark så jag kan börja använda lite vikt också. när jag börja klara jag knappt 1 hel själv.
Jag tror jag ska satsa på stenhård magträning eller ja nästan iaf. är du med mig? :D

Om jag är med dig? nä, jag är ju här, så det måste vara nån annan :-O

jomen jag fattar ;), det låter bra med stenhård träning. Jag kör ju själv efter den principen. Akta dig bara så att det inte går för bra, för då kommer du kunna köra luffarschack på magen (kan iofs bli en kul sällskapslek vid sommargrillen XD).

jag menar delightful T-rex ;)
ja men du har la en jäkligt stabil mage också om jag inte missminner mig. går för bra? jag tror inte det ska bli något probem faktiskt. :-) luffarschack? haha

Carro09 skrev:

jag menar delightful T-rex ;)

The delightful T-Rex - japp, det är jag det XD

Haha, bara för att göra det här inlägget lite nyttigt så tycker jag det är en bra idé att komplettera med övningar för bara magen, speciellt kontraktionsövningar. I övningar som t.ex. knäböj tränas magen bara statiskt.

haha vad skojjsig du är idag t-rex :D

förlåt impen för spammen. men iaf så håller jag nog med t-rex. fast jag inte vill det för det är så tråkigt o träna magen :(

Senast redigerat av Carro09 (2008-05-07 22:09)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

En stark bål/mage är viktigt i nästan alla övningar. Har man en för svag bål så kommer man lida i nästan alla tunga basövningar, så det är dumt att sluta träna den. Jag vet inte hur många som struntat att träna i den och som sedan fått lida av det och slita hund för att komma ikapp resten av kroppen.

Crunches, repcrunches och utrullningar brukar jag själv roa mig med.

Från: Glasgow
Registrerad: 2005-11-07

Oj vad ni skriver...

Jaja, ok då. Får väl slänga in magträning nånstans.

Carro: Jag är galet mycket mer amatör i tex böj än vad du är, så jag litar på dig :)

Magmuskler kan nog även vara bra att hålla upp buken när den blir lite fylligare... minst 3kg kvar innan deff.

Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-07 22:30)

ändå böjer du mer än mig. satan asså ;) nämen jag tycker jag är amatör jag med. skulle behöva ha cowboy brevid mig som står o skriker ser till så man gör rätt. just nu tänker jag iaf mest på o spänna mage/rygg, så det är typ jobbigare än själva knäböjen haha sen så kör jag lite på taktiken sålänge det inte gör ont nånstans så gör jag väll inte såå fel. haha

Carro09 skrev:

ändå böjer du mer än mig. satan asså ;) nämen jag tycker jag är amatör jag med. skulle behöva ha cowboy brevid mig som står o skriker ser till så man gör rätt. just nu tänker jag iaf mest på o spänna mage/rygg, så det är typ jobbigare än själva knäböjen haha sen så kör jag lite på taktiken sålänge det inte gör ont nånstans så gör jag väll inte såå fel. haha

Mmm, körde lite extra böj i slutet av mitt pass, mest för att jag tänkte "man blir bra på det man gör"... Men jag gör ju inte riktigt som man ska. Pressar stången neråt med händerna t ex... det känns inte optimalt, men upp kommer den iaf. Lär väl lära sig hur man gör antingen genom att läsa eller känna efter.

Jag jobbar på att se världsvan ut på gymmet. Det känns som de flesta går på det ;)

Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-07 22:40)

jo om man gör det man gör bra ;) nädå du har helt rätt. jo precis tex. i början när jag inte riktigt visste nånting (?) så böjde jag inte ända ner bara för att alla andra gjorde så. jag fick ont i knäna av det sen när jag börja köra atg så försvann det direkt. så bra är det ju o känna efter.

haha jag jobbar också på det ;)

Pallade inte handla och äta frukost innan gymmet, så det blev ca 25g malto + ca 15g proteinpulver (10g protein?) på vägen till gymmet

Rygg etc + lite mage :(

Pullups 7
Chins 7
-konstigt räcke, så jag pallade inte göra mer. Båda seten halvfula

Rodd (nautilus)
50kg 10
57?kg 8,8,8 - schyst!

Enarmscurl
12,5kg
H: 8,8 -hjälp på sista
V:8,8 - hjälp på två sista
växlande: tot 16 med någon sek vila mellan sista repsen

Försök till enarmschins, men vågade inte, kändes inte som jag hade nått grepp

Latsdrag
40kg 10
47kg 8,8,8 - rätt fula

Ländrygg (nautilus)
64kg 12,12

Framåtlutade hantellyft
10kg 10,7,7

Shrugs (med hantlar, räknat per arm)
30kg 10
35kg 7,7

crunches i maskin (nautilus)
36kg 8
43kg 6?
36kg 10

25 armhävningar

vikt efter gym: 64 kg

Kommentar: Kass idé att gymma innan frukost. Kände mig seg och ynklig halva passet. Hade även grym träningsvärk i benen hela natten och kände mig lam i morse. Trots det gick passet viktmässigt rätt bra. Rodden och latsdragen tror jag att jag äntligen ökade vikten/repsen i. Shrugsträningen kändes ok, nu ser de riktigt bitiga ut.

Jag ser mycket slätare ut nu än jag gjorde "på den gamla goda tiden" (läs några månader sen), men det är ju sånt man får ta. Styrkan ökar iaf rejält, och jag tror att massan följer med.

Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-08 11:33)

Jag tycker om listor och siffror etc, så jag älskar grafer. Slänger upp en viktgraf som visar vad som hänt och vad som förhoppningsvis ska hända i år. Ser inte allt för omöjligt ut just nu.

http://img394.imageshack.us/img394/6474/viktgrafyg6.jpg

Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-08 14:15)

Vilodag idag.

Hade hoppats på att träningsvärken i baksida lår skulle ha gått över till idag, men det verkar inte så väl. Det får 2 dygn till på sig, sen klämmer jag förhoppningsvis in ett till benpass.

Har lyckats bli imponerande brun på skulderbladen och baksida axlar, men resten är relativt vitt. Kass det där med indirekt solande.

Delightful_imp skrev:

Hade hoppats på att träningsvärken i baksida lår skulle ha gått över till idag, men det verkar inte så väl.

Stretchar du alls?

Delightful_imp skrev:

Stretching.

ca 60 min gym, 15 min stretching

Så jo, en del :) Speciellt benen. Men jag känner att även om jag stretchar efter varje benpass så blir jag stelare och stelare.

edit: träningsvärken från förra benpasset lär vara från böjarna, då mina ben inte var helt beredda på dem :)

Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-09 10:20)

Hmm, så pass. Jag tror du bör stretcha, inte bara i samband med gymmandet, utan även ca 15 min varje dag. Sedan jag började med det har stelheten försvunnit helt. Däremot har jag väldigt ont i knäna, men det går inte att avhjälpa med annat än vila.

Först säger du att jag ska träna mage 2ggr/vecka och nu säger du att jag borde stretcha en kvart varje dag?! Ja, det är väl smart om man får in det. Vi får se om jag pallar!

Måste få klaga lite.
Var precis och provade bikini, slängde åt mig en storlek 36/38. Underdelen satt relativt bra, men möjligen något tajt i det materialet, och överdelen var löjligt liten. Har upplevt detta när jag provat tröjor i allmänhet (och byxor, men där har jag insett hur det ligger till för länge sen). Det är väl bara att vänja sig, men det känns sjukt komiskt. Väntar bara på den dagen när jag behöver sno åt mig kläder stl 40 till min kortiskropp på 160 cm...

Delightful_imp skrev:

Först säger du att jag ska träna mage 2ggr/vecka och nu säger du att jag borde stretcha en kvart varje dag?! Ja, det är väl smart om man får in det. Vi får se om jag pallar!

Mm, jag vet. Jag är rätt så krävande :P

Delightful_imp skrev:

Måste få klaga lite.
Var precis och provade bikini, slängde åt mig en storlek 36/38. Underdelen satt relativt bra, men möjligen något tajt i det materialet, och överdelen var löjligt liten. Har upplevt detta när jag provat tröjor i allmänhet (och byxor, men där har jag insett hur det ligger till för länge sen). Det är väl bara att vänja sig, men det känns sjukt komiskt. Väntar bara på den dagen när jag behöver sno åt mig kläder stl 40 till min kortiskropp på 160 cm...

Delightful i tight bikini. You made my day :D

Pga missöden igår så blev det ben idag istället

Ben

Mysbenpress
150kg 12
200kg 10
250kg 8 -halvfula
270kg 6 -fula
250kg 8

Böj ATG
50kg 8
60kg 4, 3-4
50kg 7,8
-Kanske nått mer set på 50

Vader i sittande benpress (nautilus)
~150kg 20
~180kg 13, 20

Benspark
43kg 10,10,8

Liggande lårcurl
30kg 10,10,10

Lite stretching

Kommentar: kass pass! Allt kändes fel. Borde ta en vilovecka, men klarar inte av det psykiskt förrän om tidigast 3 veckor (om jag åker direkt till sverige/åker på upptäcksfärd dvs, annars dröjer det några veckor till)

Edit: Svettades som en riktig svettis. Sådär så att det droppar från en när man står stilla, huden blir helt fuktig och jag var tvungen att ta av mig linnet och torka hela kroppen för att huvtröjan/ryggsäcken inte skulle bli heläcklig på vägen hem. :) Dock var det inte bara jag som tyckte att det var svinvarmt. Tur det... hata sommaren :)

Edit igen: "Ätardag"

Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-10 19:54)

Dagens tema var (brist på) underarmsstyrka

Rygg etc

Pullups 8
chins 5

enarmschins tot 32kg
V 3 - hjälpte till med höger.. suck!
H 3

Rodd
50kg 10
58kg 8,8,8 - halvfula

Ländrygg (nautilus)
71kg 10
84kg 8?
71kg 10

Växlande enarmshantelcurl
12,5kg 10,8,6? - yey!

framåtlutade hantellyft (men inte så framåtlutade...)
12,5kg 8,8 - ont i vänster axel!
10kg 8,8

Latsdrag
40kg 10
47kg 5-6 - fula
47kg 4 + 40kg 4
- underarmarna gav upp totalt, var rädd för att tappa

Shrugs
30kg
ca 5 set, reps mellan 4-8. Vänstern gav upp.

Underarmsträning 9 och 6 kg, 6-15 reps, tot 6-8 set

Latsdrag (igen)
33kg 12 - greppet nemas problemas
40kg 5-6 - greppet svek

22 armhävningar

Kommentar: Får väl köpa de jävla remmarna ändå! Men det känns ju rätt b att ha remmar bara för att greppet sviker, man lär ju göra nått åt det istället. Fan fan fan. Vet fortfarande inte om det är bäst att vila eller träna dem i form. Just nu känns det som de behöver piskas lite mer.

Edit: Jag är så bred!! :D

Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-11 14:26)

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Roa dig med lite grippers då? Det är ju mer värt ett försök att köpa grippers för 150kr än dragremmar för motsvarande summa. :)

har grippers. men har inte använt så mycket :) frågan är ju när man ska klämma in det, dvs hur mycket vila underarmarna ska få då jag tränar dem iaf indirekt 4 ggr i veckan.
(dvs varje rygg och bröstpass)

Senast redigerat av Delightful_imp (2008-05-11 14:47)

Gör hantelkurls men med extrem kontraktion i slutläget. Muskelutveckling styrs inte enbart av hur stort motstånd du övervinner, utan hur hårt du kontraherar din muskel. Exempelvis så reppade jag på väldigt hög vikt i magcrunch-maskinen, men det var först när jag lärde mig kontrahera magmusklerna intill bristningsgränsen (utan någon belastning) som jag fick finskurna, stenhårda magmuskler. Samma princip är överförbar på alla muskler.

Sidor: 1 … 12 13 14 15 16 … 36  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB