Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Frågor om halvkropps-split

Registrerad: 2007-12-30

Vrider och vänder som fan just nu på hur jag ska träna, med vilka splittar...

Det som verkar roligast är 4-dagarssplit enligt följande:
Dag 1 Framsida lår/vader
Dag 2 Bröst/axlar
Dag 3 vila
Dag 4 Rygg/baksida lår
Dag 5 mage/armar
Dag 6 vila

Men sen finns ju problemet med träningsfrekvensen.

Eftersom jag bara kört ordentligt i ett år borde jag, enligt konstens alla regler köra hel -eller halvkropp.

Hur lägger jag upp det? Alltså, ska jag hålla igen på t ex knäböjen (Inte köra på 100%) för att kunna köra om tre dagar igen? Verkar lite knas..
För om jag kör som jag gör nu har jag träningsvärk i ca 3-4 dagar, så då känns var 7:e dag som rätt beslut. Men jag kanske har fel?

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Man behöver inte följa alla regler. Träna och följ det program som du tycker är roligast, det är väl därför du tränar? :)

Vissa lägger upp det så att ena bendagen tungt, andra lätt. Jag kör halvkropp och kör alla mina pass tungt och det har fungerat riktigt bra.

I en 3splitt kanske du kör 2 tunga framsidalår övningar (böj + benpress) men om du kör en halvkropps splitt kan du köra ena passet böj + benpress och andra passet frontböj + marklyft. Då har du 4 tunga benövningar och då har du energi till alla dessa med. Att köra dessa 4 övningar på ett o samma pass vore sjävlmord om du säkert förstår och sedan är frågan om resultatet ändå skulle bli bättre om man körde så, troligen inte, snarare tvärtom... Så du behöver inte hålla igen när du tränar utan det är bara köra på. Testa 1 vecka eller 2, känns det bra, kör! Trivs du inte, lägg om programmet. :)

Träningsvärk brukar försvinna ganska snabbt när man kommer igång och tränar regelbundet, spelar säkert stor roll från person till person. Att träna med träningsvärk är inte farligt, endast lite obekvämt.

Det jag tycker är tråkigast med att splitta är nog att det inte känns som att jag är "klar", det finns mer att ge efter två övningar som i ditt exempel.
Det kan ju ha att göra med teknik, men är jag är inte tillräckligt trött i någon muskel om jag inte kör 15-17 set. Jag är inte alls stark, men jag tar ut mig varje set. Fel på tekniken eller fel i huvudet troligtvis:-) Finns det risk för överträning om man kör som jag gör?

Tack för kanonsvar HSB!

En till tanke...Säg att man kör (Vi håller oss fortsatt till ben-exemplet knäböj) 60% av max måndagar och torsdagar blir det 120 % i veckan.
Borde således bli bättre än att köra 100% i veckan.
Kan man se det så?

Jag har en förkärlek till statistik, som kanske märkt i mina tidigare trådar
:-)

Vårdarjäveln skrev:

Det jag tycker är tråkigast med att splitta är nog att det inte känns som att jag är "klar", det finns mer att ge efter två övningar som i ditt exempel.
Det kan ju ha att göra med teknik, men är jag är inte tillräckligt trött i någon muskel om jag inte kör 15-17 set. Jag är inte alls stark, men jag tar ut mig varje set. Fel på tekniken eller fel i huvudet troligtvis:-) Finns det risk för överträning om man kör som jag gör?

Tack för kanonsvar HSB!

Vad som känns o inte känns spelar ingen roll, pump, trötthet etc. Att gå till gymmet och träna och vara lika pigg och alert när du ska hem, ja du kan fortfarande ha gjort ditt livs pass. 4-6 tunga set i en basövning räcker lååångt. Att köra 15set på en muskelgrupp på ett pass är idioti om man inte verkligen är i behov av supervolym för att det ska hända saker.

En till tanke...Säg att man kör (Vi håller oss fortsatt till ben-exemplet knäböj) 60% av max måndagar och torsdagar blir det 120 % i veckan.
Borde således bli bättre än att köra 100% i veckan.
Kan man se det så?

Jag har en förkärlek till statistik, som kanske märkt i mina tidigare trådar
:-)

Du tänker lite fel men ändå rätt. Högre träningsfrekvens är good shit. Räkna ist hur många kg du böjer totalt i veckan, i en splitt kanske 3x10x90=2700kg sen klart, i halvkropp (om du delar upp det snyggt så du ka böja bäda passen) 3x10x90=2700kg ena passet och andra 5x5x110kg=2750kg vilket blir 5450kg totalt. Du ser vart ja vill komma. :)

Senast redigerat av high_school_boy (2008-05-03 11:50)

Från: Planeten X
Registrerad: 2006-11-01

Förutom att 3x10x90 är 2700kg :P

on_the_edge skrev:

Förutom att 3x10x90 är 2700kg :P

Ändrat ;)

Så här ser nya spliten ut. Hoppas något har något konstruktivt att komma med:
Dag 1:
Bänkpress
Lutad hantelpress
Axelpress
Axelrodd
Triceps extension
Frontböj
Utfall
Hängande benlyft
Crunches i CC

Dag 2
Sittande rodd
Bredd latsdrag
Marklyft
Bicepscurl
Goodmornings
Lårcurl
Stående vadpress
Sittande vadpress

Dag 3 Vila

Dag 4
Dips
Hantelpress
Militärpress
Hantellyft
Tricepspress i CC
Knäböj
Benpress
Liggande benlyft
Crunches i CC

Dag 5
Stående rodd
Smalt latsdrag
Rygg extensions
Hantelcurl
Stelt marklyft
Lårcurl
Sittande vadpress
Stående vadpress

Dag 6: Vila

Dag 7: Börja om

Senast redigerat av Vårdarjäveln (2008-05-04 12:30)

Marklyft dagen efter frontböj/utfall vettitusan om ja skulle vilja köra.

Registrerad: 2005-04-03

Vårdarjäveln skrev:

Dag 1:
Bänkpress
Lutad hantelpress
Axelpress
Axelrodd
Triceps extension
Frontböj
Utfall
Hängande benlyft
Crunches i CC

Orkar du med alla de där övningarna och sedan köra tekniskt korrekta/hårda frontböj och utfall så är du nog ensam i världen om det! :)
Frontböj är en av de mest påfrestande helkroppsövningarna du kan köra, och att göra dem efter 5 övningar varav flera är väldigt intensiva i sig är inte särskilt smart.

Vårdarjäveln skrev:

Dag 2
Sittande rodd
Bredd latsdrag
Marklyft
Bicepscurl
Goodmornings
Lårcurl
Stående vadpress
Sittande vadpress

Du borde alltid börja träningspassen med de övningar som involverar flest muskler! Dvs, Marklyft före allting annat. Att sedan lägga in biceps före hela baksidan av underkroppen (Good-Mornings) förstår jag inte heller.
Börja med de största muskelgrupperna, avsluta en viss muskelgrupp innan du går vidare (om du inte supersettar).

Vårdarjäveln skrev:

Dag 4
Dips
Hantelpress
Militärpress
Hantellyft
Tricepspress i CC
Knäböj
Benpress
Liggande benlyft
Crunches i CC

(Se Första kommentaren)

Vårdarjäveln skrev:

Dag 5
Stående rodd
Smalt latsdrag
Rygg extensions
Hantelcurl
Stelt marklyft
Lårcurl
Sittande vadpress
Stående vadpress

(Se Andra kommentaren)

Registrerad: 2005-04-03

Du skulle nog må bättre av att fokusera på någon annan form av split som kanske Över/Underkropp, Drag/Press/Underkropp eller liknande.

Att lägga upp träningen efter vad man tycker är roligt är väl roligt tills man insett att man inte fått några resultat.

Control_61 skrev:

Du skulle nog må bättre av att fokusera på någon annan form av split som kanske Över/Underkropp, Drag/Press/Underkropp eller liknande.

Att lägga upp träningen efter vad man tycker är roligt är väl roligt tills man insett att man inte fått några resultat.

Jo, har fattat det, det kommer bli en mix av det mesta ,eftersom jag ibland kommer träna hemma (utan möjlighet till att ha stången upphöjd i axelhöjd, så då går frontböj knäböj och utfall bort. Sen kommer det ibland bli heldagspass, så vi får se vart det barkar. Bra kommentarer dock!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB