Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 22 23 24 25 26 … 37  

Kalle tränar för Triathlon

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Funderade vidare. Min fråga var ju bara en första ide, men vi kunde göra det mycket enklare.
Om vi utgår ifrån att vi blir snabbare fram till sommaren. Då behöver vi inte se efter datum utan vi kör duathlon dvs fristående 3000 simning och cykling 70+, 90+, 110+ och 130+. (Officiellt 3+80, 3+100 osv) Cyklingen extrapoleras eftersom det ju är lite knepigt att få exakta cykelsträckor. Man förbättrar sin simtid när man vill. Då kan vi ha alla grenar på gång samtidigt.
Vi håller nog reda på vem som leder och hur mycket. Och själva ser vi våra förbättringar. Och då kan man ju sätta in stöten där man själv vill.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Kul med Kalmar!

Det vore onekligen kul att dra dit och köra sprinten, för att kunna kolla på järnmannen. Är ju massor med bekanta som ska delta. Det är hela 20(!) pers från SCT som är anmälda. Och så ni här på hälso såklart :)

Registrerad: 2006-03-15

Endag skrev:

Kalle Löpare skrev:

Tack för påminnelsen, Endag!! Du sparade just 300 spänn åt mig, hade inte ens kollat upp vilka priser som var vilka datum, för jag ville inte anmäla mig för tidigt så att säga.

Så nu, gott folk, är Kalle anmäld till Kalmar Triathlon 2008!

:-S

Jag tar iofs 400 kr i påminnelsearvode.

Kul, ses vi i Kalmar! Kommer ju bli rena Hälso-partyt! Tror det var en del som skulle dit o kolla/köra sprinten också.

Var lite schysst och ta 200 så tjänar båda på det ;)

machine gun skrev:

Kul med Kalmar!

Det vore onekligen kul att dra dit och köra sprinten, för att kunna kolla på järnmannen. Är ju massor med bekanta som ska delta. Det är hela 20(!) pers från SCT som är anmälda. Och så ni här på hälso såklart :)

Funderar på sprinten oxå, har inte bestämt mig ännu.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

steph skrev:

Funderade vidare. Min fråga var ju bara en första ide, men vi kunde göra det mycket enklare.
Om vi utgår ifrån att vi blir snabbare fram till sommaren. Då behöver vi inte se efter datum utan vi kör duathlon dvs fristående 3000 simning och cykling 70+, 90+, 110+ och 130+. (Officiellt 3+80, 3+100 osv) Cyklingen extrapoleras eftersom det ju är lite knepigt att få exakta cykelsträckor. Man förbättrar sin simtid när man vill. Då kan vi ha alla grenar på gång samtidigt.
Vi håller nog reda på vem som leder och hur mycket. Och själva ser vi våra förbättringar. Och då kan man ju sätta in stöten där man själv vill.

Det låter väl bra. Att maxa på 3000 m simning är inget jag har lust att göra speciellt ofta, dessutom kommer jag att köra med dolme de flesta pass så det blir ju fusk... Men någon gång om ett par veckor kan jag riva av 3000 m bara för att kolla läget.

Cykel passar det rätt bra för mig, helgpassen kommer att bli ca 80 nu på lördag, 100-120 veckorna efter det.

Webbsida

Endag skrev:

Jag tar iofs 400 kr i påminnelsearvode.

Jag bjuder på en öl efter Kalmar, jag hade nog missat de där 300 :- annars. :)

Tryman skrev:

machine gun skrev:

Kul med Kalmar!

Funderar på sprinten oxå, har inte bestämt mig ännu.

Fränt! Klart ni ska dit, förstå hur mycket ni kommer att ångra er om ni inte gör det???

Webbsida

Tisdag 29/4

Gympass. 30 min rodd, 6850 m. Körde hårt första halvan, kom 3470 m.... Målet att nå 7000 m på 30 min hägrar.

Sedan hantelpress, sittade och liggande, 15 min. Är ganska klen nu, körde på 12,5 kg-hantlar på liggande. Styrketräningen kommer att prioriteras ner nu, men lite underhåll skadar inte.

Onsdag 30/4

Löpning, 10 km på bana. 69 min, inklusive lite gång upp till banan. HR 151. Gick lite segt idag, långsamt. Höll ett tempo på ca 6:30 min/km på banan. Hade ätit en rejäl lunch två timmar innan, det var lite för kort tid märkte jag. Att man aldrig lär sig.

Senast redigerat av Kalle Löpare (2008-05-01 12:23)

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Bra då drar vi igång med fyra grenar. Så snart du testat 3000 normalsim så har du ju antagligen redan flera noteringar. Det går ju att extrapolera neråt eller kanske du har mellantider att gå efter. Själv kör jag 70+ på måndag. Då har jag min första notering. Jag är inte riktigt du med formen på sadeln ännu...

Från: Lund
Registrerad: 2007-09-07

Kalle, vilket motstånd har du på den där roddmaskinen? Hade tänkt prova den träningsmetoden men vetefan hur pass hårt motstånd som är lämpligast? 1-10 har vi att välja på, och då är det en grej man kan föra upp och ner för att ställa in.

Webbsida

cube skrev:

Kalle, vilket motstånd har du på den där roddmaskinen? Hade tänkt prova den träningsmetoden men vetefan hur pass hårt motstånd som är lämpligast? 1-10 har vi att välja på, och då är det en grej man kan föra upp och ner för att ställa in.

Intressant, jag och en kompis hade en diskussion om det där för nån vecka sen. Han är tyngre än mig, >80 kg jfrt med mina spinkiga 60, så han kör alltid på 10:an. Själv hade jag aldrig sett grejen :) så jag provade mig fram till 8:an och kör på den. Efter en hel del diskussion kom vi fram till att motståndet inte har inverkan på Watten, d.v.s. en viss sträcka på displayen motsvarar lika mycket utfört arbete. Bara att man måste dra fortare om man har lättare motstånd. Han kommer 7200 m på 30 min, vi har fortfarande inte kommit överens om hur man kan jämföra två personer som väger olika mycket.

Min tanke är att en lättare person skulle komma längre i en riktig roddbåt, vid samma Watt-tal eftersom det är mindre vikt som tynger ner båten. Vad fan det nu spelar för roll. Har du nåt tips??

Annars tycker jag det är skitbra konditions/styrketräning som variation.

Från: Lund
Registrerad: 2007-09-07

Har nu googlat lite och runt 5-6 rekommenderas av roddklubbar om man inte kör intervaller!

Jag ska testa köra snart... tidigare har jag kört på 8an jag med, och då körde jag typ 15 hårda drag sen 10 lugnare... i ett 20-30tal minuter. Men man kanske borde lägga upp ett hårt pass och ha det som kondisträning en dag!

:)

Webbsida

Cykling, MTB, torsdag 1:a maj.

Sträcka: 28 km
Tid: 1:55
HR: 141

Exakt samma runda som i november förra året, då jag åkte vilse och precis allt gick på tok. Nu gick det bättre, bra tryck i benen trots låg puls. Mycket kuperat, mest grusvägar men även några kilometer på en skogsstig. Fortfarande snö kvar på stigen, så jag fick hoppa av cykeln och jogga bredvid den i några kilometer. Skitroligt!!

Istället för 3,5 timmes misär blev det nu två timmars lekstuga. Ville åka mer, men det utrymmet finns inte i Planen.

Fredag 2/5

Löpning på bana igen. Klockade km tider, puls hela tiden på ca 149. MAF-test dårå.

Km 1: 6:20
Km 2: 6:30
Km 3: 6:33
Km 4: 6:40
Km 5: 6:39
Km 6: 6:51
Km 7: 6:26
Km 8: 6:52

Totalt 10 km, 69 min. Har fortfarande inte kommit ikapp löpformen jag hade i höstas, då jag låg strax över 6 min/km. Men det viktigaste är att det går lätt och skadefritt att springa! Nu är det volym som räknas och inte fart.

Webbsida

cube skrev:

Har nu googlat lite och runt 5-6 rekommenderas av roddklubbar om man inte kör intervaller!

Hmmm, då kanske man ska sänka motståndet då. Om typ några veckor tänkte jag lägga in ett all-out pass, för att spränga 7000 m-gränsen! Fast då ska jag vara utvilad för att kunna köra järnet.

Webbsida

Lördag 3/5

Cykel, lvg, Gottne - Mellansel.
sträcka 72,5 km
tid: 3:18
Snittfart: 22,0 km/h
HR 142

Gjorde ett test idag och hade bara vatten med mig. Det gick bra, lite drygt på slutet bara. Det visar iofs på att man är segare än förra året, men hastigheten är fortfarande lägre än i höstas då jag gjorde samma sträcka på 2:50. Jag tror jag väntar ett tag till innan jag försöker slå rekord...

Webbsida

Vecka 18

Mån: Vila
Tis:  Gym, 30 min rodd, sedan 15 min styrka.
Ons: Löpning, 10 km, 69 min
Tor: MTB, 28 km, 1:55
Fre: Löpning, 10 km, 69 min
Lör: Cykel, lvg, 72,5 km, 3:18
Sön: Simning, 2050 m, 58 min. 200 m bröst, 400 m fri, 800 m arm, 600 m rygg och 50 m fjäril! Lite medley mao.

Totalt: 9 h 14 min Tja, allt går enligt plan!

Har en lite lurig vecka framför mig, då jag ska vara bortrest på helgen. Var ska jag klämma in långa cykelpasset??

Registrerad: 2006-08-28

Nu går det ju att cykla ganska långt på kvällen efter jobbet, finns tillräcklig motivation går det att få in ett tretimmarspass.

Webbsida

Ironwoman skrev:

Nu går det ju att cykla ganska långt på kvällen efter jobbet, finns tillräcklig motivation går det att få in ett tretimmarspass.

Heheee, jag tror att problemet löste sig automatiskt. Det var ett felklotter i almackan, det är helgen 31/5 till 1/6 resan är, då är det ju ändå vilovecka, så det passar perfekt! Bra att man har full koll... %-/

Men visst, IW, det går ju, det är det som är så skönt med den här årstiden...

Senast redigerat av Kalle Löpare (2008-05-05 08:54)

Webbsida

Onsdag 7/5

Löpning, i två delar.

Del 1, vanligt lågpuls, 8,2 km på söliga 60 min, varav några min strul med pulsklockan i början. HR 148. Tog det som uppvärmning.

Del 2, Hägglundsjoggen, en lokal motionstävling på 4,1 km. Jag ville inte springa livet ur mig, men ville ändå springa lite fortare än 7 min/km (Förlåt mig, Maffetone!!) så jag började i puls 165. Höll första km, men sen, pga av allt folk omkring steg pulsen till 170... 175... och sen var det ingen hejd. Uppe i nästan 190 sista km. Tiden blev iaf 21:11, fart 5:10 min/km. HR 177 i snitt.
Lite avjogg efteråt.

Totalt 12,7 km, 1:23, och j*vligt roligt att springa av sig lite för första gången på ett halvår!

Webbsida

MTB, 8/9

Sträcka: 36 km
Tid: 1:59
HR 142

Ännu ett roligt pass på Moutainbiken i vårkvällen. Tog en ny runda idag, med rejält med backar, och tryckte på lite extra i dom. Benen svarade bra. Märkligt nog hamnade snittpulsen på ung samma som förut, kanske jag vilade lite extra i nerförsbackarna utan att tänka på det?

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Pulsen har ju en tendens att gå upp av rena förskräckelsen i vissa nedförsbackar :D

Registrerad: 2006-03-15

Har du full fokus på Kalmar eller har du några "delmål" i år innan?

Webbsida

machine gun skrev:

Pulsen har ju en tendens att gå upp av rena förskräckelsen i vissa nedförsbackar :D

Ja, det stämmer faktiskt! Värst var när man åkte skidor i dåligt före, då började pulsklockan larma... i slutet av nerförsbacken!

Tryman skrev:

Har du full fokus på Kalmar eller har du några "delmål" i år innan?

"Delmål" är väl Vätternrundan, Stockholm marathon har jag förpassat till de sälla jaktmarkerna för länge sen. Får ta det nästa år. Vättern blir roligt att köra, nu när jag har en riktig cykel och förhoppningsvis är bättre tränad än förra året. Siktar på 12 timmar, vet inte hur rimligt den målsättningen iom att det beror så mycket på hur bra man hänger på andra. Vätternrundan är ju så förskräckligt lång, så man vet inte hur man mår där vid 230-240 km...

Senast redigerat av Kalle Löpare (2008-05-11 21:35)

Webbsida

Vecka 19

Mån: Löpn, 8,4 km, 58 min.
Tis:  -
Ons: Löpning, 12,3 km, 1:21
Tor: MTB, 36 km, 1:59
Fre: Löpning, 8,5 km, 48 min
Lör: Cykel, lvg, 101 km, 4:20
Sön: Simning, 2200 m, 55 min

Totalt: 10 h 21 min

Cykelpasset igår gick riktigt bra, bara 7 min från mitt "rekord" på just den här sträckan från i höstas. Snittpuls 142. Dessutom var man inte helt slut när man kom fram, vilket jag var då. Kul, kul.

Registrerad: 2006-08-28

Den träningen ser bra ut.

Webbsida

Ironwoman skrev:

Den träningen ser bra ut.

Tack tack! Det är riktigt skoj att träna nu! På lördag blir det ett nytt spännande moment, då jag ska cykla med cykelklubben här i stan, Gottne IF. Oj oj, hoppas man hänger med... :-S

Webbsida

Löpning, 12 maj

8 km, 49 min (6:12 min/km). HR 148

Idag var det bästa löppasset på mången en god dag. Lågpuls, som vanligt, pulsklockan strulade och visade 205 under första km som vanligt, men sen... när den började funka och jag joggade i mitt vanliga tempo, så visade den 144 istället för 150. Så jag ökade tempot - och det höll! T.o.m. i uppförsbackarna kunde jag jogga på istället för att hasa fram. Ibland fick jag ligga och trycka på för att pulsen skulle upp till 149. Det har aldrig hänt förut! Så, ett första steg i Maffetone-utvecklingen. Nu blir det roligt att springa framöver...

Sidor: 1 … 22 23 24 25 26 … 37  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB