Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Inför min första deff, funderingar...

Registrerad: 2006-06-07

Hej!

Ett och ett halvt år lite drygt har gått, sedan jag först seglade in här på forumet och läste otaliga trådar om hur man ska göra för att gå upp i vikt. Mina stats då var 180cm á 60kg. Inte mycket för världen, således...

Jag började träna, läste på mig, och ÅT, hela hela tiden, all mat jag kom över, vanlig mat, snabbmat, läsk, juice, mjölk i ofantliga mängder, proteinpulver, gainers, you name it. Jag mailbombade T-rex när jag hade som allra störst problem med aptiten och varje platå släppte faktiskt, tillslut... flera gånger stannade jag på en vikt, hade ingen matlust, och månaderna gick utan varken aptit eller viktökning... Jag satte som primärt mål att gå upp 10kg, dvs till 70kg.

Idag är jag snart och nosar på 80-gränsen med en vikt i dags läge på 78,5-79kg, och tro mig när jag säger detta, nu är jag så JÄVLA trött på att äta :D... i ett och ett halvt år har jag pressat i mig mat och allt jag kommit över och nästan gått konstant illamående :)

Nåväl, nu till saken. Jag funderar på att börja deffa (?!)... Jag får väl själv anse det som godkänt att gått upp drygt 18kg, nu har jag tyvärr inga direkta före/efter bilder, och jag vet inte riktigt hur mycket fett man ska acceptera att man ska ha lagt på sig av denna ökning. Jag har ju inte direkt ätit nyttigt, jag har som nämnt, ätit precis allt från snabbmat, till husmanskost, läsk och pulver, för att nå en högre vikt. Kanske var det dumdristigt, men nu är jag där jag är...

Som riktmärke kan jag iaf fortfarande se mina övre magrutor genom bukfettet, men ådror på armar etc ser jag inte längre förutom lite under gympassen.

Hur som helst, jag vill iaf pröva att skära bort några kilo, för att se hur svårt det verkligen är att deffa, jag har absolut inga problem med att äta mindre (då jag verkar av naturen vilja äta mindre). Jag misstänker att om jag bara äter mig mätt, och så mycket som jag känner för att äta, istället för att pressa i mig mat, så kommer jag troligtvis gå ner i vikt konsekvent... Nu till frågorna;

Så här har mitt kostschema sett ut under bulken, från 60kg-80kg;

07.00 havredrink, 3dl havre samt en skopa proteinpulver
09.30 frukt/proteindrink
11:00 gainer
11-12 träning
12:00 lunch, dagens husman
15:00 frukt, protein
17:30 middag, dagens husman
21:00 smörgåsar, grovt bröd ost/pålägg
22:30 havredrink 3dl havre samt proteinpulver

... och såhär mycket funderar jag på att ändra;

07.00 havredrink 1dl havre/protein
09.30 frukst/protein
10:00 gainer
11-12 träning
12:00 lunch dagens husman
15:00 frukt protein
17:30 middag dagens husman
21:00, havredrink, 1dl havre/protein

Det vill säga, på en höft räknat, ungefär 1000kcal mindre än bulk-schemat per dag,  (rätta mig om jag har fel?).
Det jag undrar är, kan jag köra på det, alltså - kan jag äta på som vanlig, min vanliga husmanskost och dagens rätt, och deffa på det, eller behöver jag göra matlådor med ris/kyckling och skippa mina vanliga luncher/middagar och/eller byta ut kosten helt för att det ska ge resultat? Jag vill nog gå ner ganska sakta, typ 2-3hg i veckan, MAX.

Angående vätska så har jag tidigare druckit läsk/juice eller mjölk till måltiderna, senaste tiden har jag dock börjat dricka sockerfri läsk, juice och mjölk. Är det något jag kan fortsätta med under deff, eller bör jag stryka bort saker som juice/mjölk och ersätta med vatten?

Vad gäller godis/kakor etc så är jag inte förtjust i det överhuvudtaget så det behöver inte nämnas då jag inte ens under bulk ätit det.

Nåväl, tacksam för funderingar, råd och tips från eder alla. :)

Ödmjukast,
- Vol

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Med tanke på att du är en s.k. hardgainer så kommer du antagligen ha ganska lätt för att droppa fett. Om jag inte minns fel så dricker du ganska mycket mjölk, så börja med att skära ner den till ett glas per fast måltid. I övrigt så dra ner kolhydrater på samtliga mål förutom målen i samband med träning, och byt ut dem mot grönsaker (ja, nu måste du kanske börja laga egen mat, och inte köpa den :P) - det är det enklaste man kan göra och det går inte att misslyckas med.

Något speciellt kostschema behöver du knappast.

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Tjena mannen =) Då var det alltså dags för dig också. Jag tycker det låter som en väldigt bra idé, man måste helt enkelt låta psyket vila ett tag från all mat. Därför tycker jag att du ska äta precis som du vill, men tänka på att inte slarva med proteinerna samt kanske ta en multivitamintablett om dagen. =) Jag tror detta kommer ge dig rent mentalt mera än att följa ett strikt schema. =)

Lycka till!

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Under min deff har jag gjort följande:

6 g Esapro på morgonen med färskpressad juice

15 min senare frukost bestående av 2 dl havregrynsgröt

Proteindrink

Lunch enligt tallriksmodellen

12 g Esapro före träning

Träning

1 timme efter träning: 6 g Esapro

2 h samma som ovan

3 h samma som ovan

Kvällsmål bestående av något proteinrikt livsmedel

Äter du mycket omega-3-fetter så blir du mer vaskulär. Omega-3 är bra för blodkärlen. Så ät mkt fisk och ta gärna omega-3-tillskott. Under deffen har jag även tagit kreatin som binder minimalt med vätska samt betadrain.

Men som redan sagts ovan så räcker det med att du äter mindre, men samtidigt håller proteinintaget högt.

Från: Borås
Registrerad: 2008-04-15

Hej, jag har också en liten fundering kring deffen. En på gymmet berättade för mig att när man ligger på kaloriunderskott så försämras fettförbränningen efter ett tag. Och för att motverka att den försämras skulle ta en dag i veckan som man ligger på kaloriöverskott för att få upp förbränningen igen.
Så min fråga till er är, Stämmer detta?

Tonfisk

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

Tonfisk skrev:

Hej, jag har också en liten fundering kring deffen. En på gymmet berättade för mig att när man ligger på kaloriunderskott så försämras fettförbränningen efter ett tag. Och för att motverka att den försämras skulle ta en dag i veckan som man ligger på kaloriöverskott för att få upp förbränningen igen.
Så min fråga till er är, Stämmer detta?

Tonfisk

Nej det stämmer inte,om man prioriterar viknedgången så gör din dag på överskott att den tar längre tid.
Ätardagar kan ha psykologiska fördelar eller gynna träningen om man laddar på med kolisar men för resultatets skull gällande viknedgång/fettförbräning så är det inget att använda sig av.

Senast redigerat av Dr Nick (2008-05-04 22:42)

Från: Borås
Registrerad: 2008-04-15

Tack för svaret Dr Nick

Registrerad: 2006-10-05

Posta en bild i dagsformen får vi ju iaf en uppfattning!

Registrerad: 2004-10-13

... och såhär mycket funderar jag på att ändra;

07.00 havredrink 1dl havre/protein
09.30 frukst/protein
10:00 gainer
11-12 träning
12:00 lunch dagens husman
15:00 frukt protein
17:30 middag dagens husman
21:00, havredrink, 1dl havre/protein

tycker de där låter lite mycket för deff? du äter väl inga stora portioner? :)

Registrerad: 2004-10-13

05:30 Protein 130kcal & 2 tab lose it
09:00 Youghurt: 600kcal
12:00 Kycklingsallad: 300kcal
14:00 Protein: 130kcal
17:00 Middag: en liten portion husmanskost av olika slag & 2 tab lose it
19:00 Träning... 3x4 set tungt!
20:00 Protein 130kcal
20:30 Tonfisk el. 150g Kassler och keso: 400kcal 2 tab lose it

2000kcal :)

så gör jag för tillfället.

2000kcal :)

->

Måndag - Gym
Tisdag - 5km/50% Rask Gång - 50% Jogga
Onsdag - Gym
Torsdag - 5km/50% Rask Gång - 50% Jogga
Fredag - Gym
Lördag - Vila
Söndag - Vila

Senast redigerat av Nykammad (2008-05-08 19:40)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB