Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Frågor angående reps och set

Från: Örebro
Registrerad: 2007-07-28

Hej, här kommer jag igen med lite frågor.
Jag har kollat runt lite här på hälso och försökt förstå hur antalet reps och set ger olika slags muskler, men det har varit så
krångligt att jag inte riktigt har fattat.

Hur många reps och set ska man gör för att få...

...Explosiva muskler?
...Uthålliga, (slanka muskler?)
...Starka muskler?
...Stora muskler?

Stora och starka muskler kanske hör ihop?

Fråga två:
Igår var jag på gymmet med en tjejkompis (snart 16år.)
Hennes mål är att få en fastare kropp, och hon är livrädd över att få muskler som syns.

När jag kollade på hur många reps och set hon körde, och med vilken vikt kom jag fram till att hon gjorde 25reps, 3-4 set med 10kg (i en maskin som jag för tillfället inte kan komma ihåg namnet på, men man sitter ner på den och trycker ned två "spakar." Det tränar främst axlarna har jag för mig.)

I alla fall, jag fråga henne om hon tyckte att det var jobbigt, och hon svarade att det blev lite jobbigt i slutet, men mer än så var det inte. Jag fick henne att pröva att öka vikten till 15kg, och köra 10-12 reps istället. Hon fick ta i lite mer än tidigare och blev trött, men inte allt för trött i slutet.

Men nu är jag osäker på om hon borde fortsätta som innan eller börja att köra 12 reps, 3-4set.

Hur borde hon köra?

Tacksam för svar. /Linda

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Explosiva muskler: 1-3 reps i så snabb takt som möjligt; vikten behöver eller till och med ska inte vara speciellt hög, runt 40-60% av den vikten du kan göra en repetition med brukar användas av styrkelyftare när de tränar för explosivitet. Även de olympiska lyften (ryck och stöt) med alla dess variationer är mycket bra att träna för explosivitet, då du på grund av hur övningen ser ut måste göra den explosivt för att klara av att genomföra repetitionen.

Uthålliga, (slanka muskler?): Uthålliga muskler, där hamnar du nånstans runt 20-25 reps och allt som ligger högre än så. Vill man ha uthållighet rekommenderar jag nog att man ägnar sig åt något annat än styrketräning, förslagsvis det man hade tänkt använda sin uthållighet till typ cykling, löpning, rodd, klättring etc. Behöver man sedan mer styrka för att kunna genomföra dessa aktiviteter på ett bra sätt går man in i gymet igen och kompletterar med just styrkebyggande träning, som t.ex. träna tunga stångroddar för att kunna ro mer explosivt. Slanka muskler är en myt som inte existerar, det är bara en kombination av små muskler och lite underhudsfett. Att träna för "slanka muskler" är oftast att träna för dåliga resultat, vilket gör att man når dit betydligt långsammare än vad man hade behövt göra om man hade tränat så som de som vill uppnå stora muskler. Allt är helt enkelt en fråga om olika tillväxtgrader, och vill man inte växa mer så slutar man öka vikterna:)

Starka muskler: Styrka definierar jag som förmåga att lyfta så stor vikt som möjligt en gång. Bara så vi har det klart. För att uppnå styrka bör man hålla sig inom 1-5 reps, högre och du får för mycket uthållighet i det hela (relativt då alltså, 8 reps är knappast uthållighet jämfört med ett maraton^^). Det finns många avancerade smådetaljer att ta upp gällande detta, men grundprincipern är att träna med så få reps som möjligt och så tunga vikter som möjligt. Detta är f.ö. hur jag anser att tjejer som inte vill bli för biffiga (hur stora nu oddsen än är för att det ska hända inom de första 3-5 åren av träning:P) bör träna, eftersom det ger så mycket styrka som möjligt som kan vara till nytta i vardagen i förhållande till den muskelmassa de lägger på sig.

Stora muskler: Ungefär 8-12 repetitione brukar anges som den maximalt muskelbyggande repetitionsmängden. Mer än så blir för mycket uthållighet, mindre än så och du förlorar en del av tillväxten och byter ut den mot styrka.

Något enormt lustigt jag anser mig ha observerat om tjejer som börjar träna på gym och absolut inte vill ha för stora muskler är att de har föreställningen om att de kommer få sina slanka muskler av ganska höga repetitionsmängder, precis som din kompis. Detta har den intressanta effekten att kroppen reagerar med vad som kallas sarkoplasmisk hypertrofi (hypertrofi betyder tillväxt, sarkoplasman är den vätska som ligger mellan muskelcellerna), vilket i praktiken innebär en stor inlagring av glykogen i muskulaturen för att klara av att försörja musklerna med energi under den långa tid som varje arbetsset pågår. Detta går väldigt snabbt, enormt mycket snabbare än det tar att bygga upp muskelproteinet i sig, och det gör att många tjejer ser en stor ökning av sin muskelmassa ske på relativt kort tid -> de får panik över att de har jättelätt för att bygga muskler och slutar träna. Hade de fortsatt hade de märkt att efter 1-2 månader växer de knappt alls längre, men men. I vilket fall undviks det helt och hållet med lägre repetitioner då sarkoplasmisk hypertrofi i princip inte inträffar på så låga repetitionstal.
Också värt att påpeka är att om man inte tar i för kung och fosterland i varje set så åstadkommer man bara två saker: 1. man undviker att svettas och 2. man försäkrar sig om inga eller väldigt dåliga resultat. Eller med andra ord, man slösar bort sin tid:)

Lång text, hoppas den gav något:)

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Jag vill tipsa om tråden: http://www.halso.info/forum/t-31556.html

Där har jag under "FAQ" en har jag ett svar på din fråga. Det finns även mer grundläggande information i den tråden.

Fråga: Jag är tjej och vill få en fastare kropp utan att se muskulös ut, hur ska jag göra?

Svar: Det finns inget unikt sätt att forma kroppen på ett visst sätt. En muskel kan antingen blir större eller mindre. Likaså kan fettet runt muskeln bara bli mer eller mindre. Högre repetitioner (över 12) i styrketräning eller endast löpning och aerboics förändrar inte detta faktum. En fastare kropp är en kropp med lägre kroppsfett. Detta görs enligt ett flertal studier bäst vid en kombination av tung styrketräning och konditionsträning tillsammans med en återhållsam kost. Du kommer inte vakna upp en morgon helt sprängfylld med muskler för att du tränat gym i några månader. Inte ens om du gjort det i 5 år... elller 10... eller 20 år.

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Haha! Lajne jag älskar det faktum att såna som du tar dig tid att förklara dessa saker. Utan typer som du, honn, degpekka, t-rex m.fl. andra hade jag också säkert försökt bygga slanka muskler på underskott eller liknande. :)

EDIT: Babel ska såklart ingå i denna spontana tacklista. haha

Senast redigerat av johanw (2008-05-08 17:21)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag tycker att vi borde ge en eloge till lajne som svarar långt och utförligt på en fråga som ställts väldigt många gånger om. det är nog inte många som hängt här länge som gör det misstänker jag.

och till trådskaparen så vill jag rekomendera dig att bestämma dig för hurdan kropp och hurdana muskler du vill ha innan du sätter igång. vill du bli ordentligt stor så får du dock räkna med det som babel skriver. det går inte snabbt. du kommer inte att braka iväg i vikt under en lång tid och sedan se ut som vilken byggare som helst, oavsett vilka gener du har. det tar tid. det måste man ha i åtanke om man ska bli stor. att bli stark är en annan sak. många har stora styrkeökningar på kort tid, och det kan vara lite mer motiverande att träna efter styrkan eftersom man märker av resultat snabbare.

Registrerad: 2008-03-24

Väldigt bra svar från Lajne, som vanligt :) Jag var också nyfiken på det så det här hjälpte mig också!

Registrerad: 2007-01-28

Tror någon postade den här fina listan här nångång, gissar att den fortfarande är gångbar?
Iofs säger den kanske inte så mycket om man inte har jättekoll på de olika muskeltyperna, men iallafall.

Repetition Range: Type I, Type IIA, Type IIB, Strength Gains
1-2 repetitions: Very Low, Low, Low, Excellent
3-5 repetitions: Very Low, Low, Decent to Good, Excellent
6-8 repetitions: Very Low, Good, Excellent, Good
9-12 repetitions: Low, Excellent, Very Good, Good Within Rep R.
13-15 repetitions: Decent, Very Good, Decent to Good, Endurance
16-25 repetitions: Very Good, Diminishing, Low, Endurance
25-50 repetitions: Excellent, Low, Very Low, Endurance

Registrerad: 2004-02-23

Muskler är större eller mindre, inte slanka eller bulliga. En slank muskel är en liten muskel utan fett runt.

Från: Örebro
Registrerad: 2007-07-28

Lajne: Tack så jättemycket, det var ett alldeles utmärkt svar.
Nu förstår jag precis. Tack :)

Babel: Tackar, den tråden hade jag missat totalt.

Zartok: Jo, jag vet att dessa frågor har ställts väldigt ofta,
men som sagt jag har letat efter svar, och jag har aldrig riktigt förstått.
Tack för tipset i alla fall.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB