Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Bänkpress, stång lång nere?

Registrerad: 2008-05-03

Stor förlåt jag gör ny tråd. Bara igen enkla fråga. Jag tränar bänkpress. Jag tycker bättre attha stång lång nere på bröst, under bröstmuskel. Jag frågar, är den godkänd? Riktig bänkpress? Stång som måste inte vara lång upp på bröst? Jag har under bröstmuskel. Dålig?

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Jag lägger stången någonstans mellan bröstmusklernas underkant och bröstvårtorna. Det tror jag de flesta gör. Om du börjar närma dig naveln ska du nog fundera lite vad du håller på med dock. :-)

coffe_aberg skrev:

Jag lägger stången någonstans mellan bröstmusklernas underkant och bröstvårtorna. Det tror jag de flesta gör. Om du börjar närma dig naveln ska du nog fundera lite vad du håller på med dock. :-)

Haha, nej nej, inte navel :) Bara tung vikt det blir inte hög upp på bröst. Varför? Det finns också bänkpress för upp på bröst. Jag tror det är bra därför jag har armbåge inte rak från krop.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Enligt reglerna för bänkpress enligt IPF (det största förbundet för styrkelyft) får du inte sänka ner stången längre ner än där bröstbenet slutar. Beroende på var dina bröstmuskler fäster är det antingen precis på kanten eller en aning nedanför dem:)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

dock så ska vi väl skriva att så länge du tränar för att hålla dig i form och inte satsar på att bli styrkelyftare så spelar det ingen roll vart du lägger stången när du tränar. har man den långt ner så tar främre axlarna mer stryk, men det kan ju också användas på ett fördelaktigt sätt. så fortsätt att träna på ditt sätt, med dina bänkpressar långt ner, så länge du inte får ont av dom så är det ingen fara, mer än att det blir ett invant beteende. det får vi alla när vi tränar =)

Webbsida

Anledningen till att ipf förbjuder stången längre ner är om jag inte missminner mig att det kan ge rätt stora fördelar när man bänkar med vissa typer av bänktröjor. För vanliga människor lär det dock bara bli en nackdel att ha stången för långt ner, så om det handlar om att kunna jämföra sina resultat med andras lär det ju inte spela någon större roll:)

Lajne skrev:

Enligt reglerna för bänkpress enligt IPF (det största förbundet för styrkelyft) får du inte sänka ner stången längre ner än där bröstbenet slutar. Beroende på var dina bröstmuskler fäster är det antingen precis på kanten eller en aning nedanför dem:)

Tack! Styrkelyft som har tävlar? Mmm, jag har inte tävlar. Men stången är på bröstmuskel och också ibland lite nere därför det käns bra. Jag är inte på bänken helt rak, min krop, jag har min rygg bak, bröstmuskel upp. Därför det blir lite ibland nere med stången.

zartok skrev:

dock så ska vi väl skriva att så länge du tränar för att hålla dig i form och inte satsar på att bli styrkelyftare så spelar det ingen roll vart du lägger stången när du tränar. har man den långt ner så tar främre axlarna mer stryk, men det kan ju också användas på ett fördelaktigt sätt. så fortsätt att träna på ditt sätt, med dina bänkpressar långt ner, så länge du inte får ont av dom så är det ingen fara, mer än att det blir ett invant beteende. det får vi alla när vi tränar =)

Nej nej, inte styrkelyft. Jag tränar att det är rolig, också väldig skön! Jag tycker att stång hög upp på bröst får ont i axlar om det är tung. Lång ner på bröst får inte ont i axlar. Också uppåtlutande bänkpress är bra, därför jag har båda! Inte så mycket uppåtlutande, jag tror inte den behövs så mycket, men litet. Tack för svaren!

Lajne skrev:

Anledningen till att ipf förbjuder stången längre ner är om jag inte missminner mig att det kan ge rätt stora fördelar när man bänkar med vissa typer av bänktröjor. För vanliga människor lär det dock bara bli en nackdel att ha stången för långt ner, så om det handlar om att kunna jämföra sina resultat med andras lär det ju inte spela någon större roll:)

Nackdel är dålig, varför det är dålig ha stången långt ner? Jag tycker att det är bra. Där bröstmuskel börja, ibland också lite nere.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

om det är så att du får ont i axlarna av att ha den högre upp så ska du absolut ha den där du känner att det inte smärtar, lászló. tränar du för att du tycker om det och att du mår bra av det så kan du ligga lite hur du vill på bänken, och ha stången där du vill. det är ju trots allt så att vi ska träna för att må bra i första hand, det säger jag alltid. mitt träningsmåtto.

för övrigt så tycker jag också att du verkar som en skön kille. det är bara att fråga på om du undrar över något, vi tycker att det är kul när lite nya killar dyker upp här, så att vi inte bara är samma gäng som dividerar teorier med varandra =)
lycka till med tränandet. och som skrivet, undrar du något så fråga. här inne finns alla former av tränande, och väldigt väldigt mycket kunskap från många olika håll med många olika synvinklar på det hela också.

zartok skrev:

om det är så att du får ont i axlarna av att ha den högre upp så ska du absolut ha den där du känner att det inte smärtar, lászló. tränar du för att du tycker om det och att du mår bra av det så kan du ligga lite hur du vill på bänken, och ha stången där du vill. det är ju trots allt så att vi ska träna för att må bra i första hand, det säger jag alltid. mitt träningsmåtto.

för övrigt så tycker jag också att du verkar som en skön kille. det är bara att fråga på om du undrar över något, vi tycker att det är kul när lite nya killar dyker upp här, så att vi inte bara är samma gäng som dividerar teorier med varandra =)
lycka till med tränandet. och som skrivet, undrar du något så fråga. här inne finns alla former av tränande, och väldigt väldigt mycket kunskap från många olika håll med många olika synvinklar på det hela också.

Tack väldig mycket för svaren kompis! :)

Jag tror du faktisk är väldig klok, du tänker också träning är att må bra. Därför jag har stången där bröstmuskel börjar, inte på magen :) Skuldror (tror jag) dra tillbaka, foten, feets, på golv, bara träna! Ofta jag tänker att inte fråga, därför jag bara gör att vad käns bra. Ibland, jag blir osäker. Lätt att fråga i internet! Också snabb svar och mycket bra, jag tror också det är mycket kunskap i det här forum. Jag tänker inte så mycket att titta spegel eller så, mest jag mår bra och har rolig. Människor som tränar att ha inte samma mål. Jag tror det är bra! Därför alla kan ha sin träning som pasar till de.

Tack så mycket! Jag käner att jag får bra svar, jag ska inte tänka mer på stången. Bara träna, för nu vet jag :)

Webbsida

László skrev:

Nackdel är dålig, varför det är dålig ha stången långt ner? Jag tycker att det är bra. Där bröstmuskel börja, ibland också lite nere.

Jag skrev för långt ner, inte långt ner:)

Ju längre ner du kommer ju mer kommer du ta bort bröstmuskeln ur övningen och ju mer kommer du koppla in triceps och främre delen av axlarna. På de allra flesta är dessa muskelgrupper inte så pass välutvecklade att de kan utveckla lika mycket kraft som bröstmuskeln gör, vilket gör att du kommer lyfta mindre.

Lajne skrev:

László skrev:

Jag skrev för långt ner, inte långt ner:)

Ju längre ner du kommer ju mer kommer du ta bort bröstmuskeln ur övningen och ju mer kommer du koppla in triceps och främre delen av axlarna. På de allra flesta är dessa muskelgrupper inte så pass välutvecklade att de kan utveckla lika mycket kraft som bröstmuskeln gör, vilket gör att du kommer lyfta mindre.

Förlåt, jag läser igen, jag förstår!

Tack för svaren. Jag ska tänka de. Jag har inte stången så väldig lång ner, jag tror det är bra, men jag har inte heller armbåge helt rak och inte stång på hals så hög upp.

Tack så mycket att du förklarar till mig.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB