Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Farligt i benpressen :)?

Registrerad: 2007-01-16

Körde benpress idag och när jag la på riktigt tungt kände jag hur det "sträckte" lite nere vi svanskotan. Jag har rumpan tryckt mot underlaget under hela övningen.

Kan det vara farligt? Har hört att man inte ska lyfta bäckenet från dynan när man går ner djupt för att det då finns skaderisk.

Ska jag vara "orolig" och se över min teknik eller bara köra på?^^

Tack på förhand!

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

försök att hitta en teknik som gör att du inte känner att det sträcker till när du tränar, det är alltid det bästa. så med andra ord, lasta av kakor och börja om =)

Registrerad: 2008-04-17

För mig personligen så är det då en fysisk omöjlighet att hålla ner baken om jag ska gå fullt ner. Då mina ben böjer sig så "följer" baken med, i en naturlig rörelse. Nu är det inte så att hela baken är i luften eller något, men en liten bits lyfts som upp.
Har då aldrig fått några problem, och känns som jag gör rätt, även när man lyfter riktigt tungt.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Anledningen till att baken följer med är sannolikt för stel hamtringsmuskulatur. Kan även vara därför som det för trådskaparen känns som om det stramar. Det lägger i vilket fall ganska stor och väldigt felaktig belastning på ländryggen att låta den böjas i benpress, ni kan båda två börja stretcha ut hams/gluts så smått, det borde avhjälpa problemet:)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Linx skrev:

För mig personligen så är det då en fysisk omöjlighet att hålla ner baken om jag ska gå fullt ner. Då mina ben böjer sig så "följer" baken med, i en naturlig rörelse. Nu är det inte så att hela baken är i luften eller något, men en liten bits lyfts som upp.
Har då aldrig fått några problem, och känns som jag gör rätt, även när man lyfter riktigt tungt.

Ryggen ska inte lämnan dynan. Gör den det så kör du för djupt/behöver stretcha. Det blir ett stort tryck på ryggen om du släpper upp svanken.

Okej tack för tippset om stretching :)! Ska köra lite hårdare med det så får vi ser hur det går :D!

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

det finns en superövning för stretching som tar som tusan på hamsen. raka marklyft, när man står på en stepbänk eller liknande, så att stången kan gå ända ner till fötterna medans benen är raka. alla har inte den vigheten, men oavsett om man har det eller ej så tror jag att det är en av dom bästa sträckövningarna =)

Registrerad: 2008-01-28

En bra övning för att stretcha dina hams. Fördelen är att du ligger ner och kan behålla ryggen rak samtidigt.
http://www.treeoffitness.com/Yoga/Yoga% … y_2002.htm

Registrerad: 2005-04-12

Testade att köra benpress med olika positioner av ben.. Så när jag hade de så långt ner som möjligt var det helt naturligt för röven att sitta tryckt mot ryggstödet. En annan problem blev att det blev rätt jobbigt på stället där foten böjs... öhh.. jobbigt att förklara...

Undrar om det är några problem att ha fötterna så långt ner som möjligt i benpressen.

grodan skrev:

Testade att köra benpress med olika positioner av ben.. Så när jag hade de så långt ner som möjligt var det helt naturligt för röven att sitta tryckt mot ryggstödet. En annan problem blev att det blev rätt jobbigt på stället där foten böjs... öhh.. jobbigt att förklara...

Undrar om det är några problem att ha fötterna så långt ner som möjligt i benpressen.

Hade mina fötter ganska långt ner föut men fick tippset att flytta upp dom ganska rejält. Annars blir det en rejäl "brytning" vid fotleden då man går ner djupt. Jag har mina tår lite utanför kanten på brädan :)

Registrerad: 2008-04-17

Honn skrev:

Linx skrev:

Ryggen ska inte lämnan dynan. Gör den det så kör du för djupt/behöver stretcha. Det blir ett stort tryck på ryggen om du släpper upp svanken.

Hamstringsmuskeln strechar jag noga, och är vig där. Kan med raka ben sätta båda hanflatorna i marken, i denna övning då: http://www.exrx.net/Stretches/Hamstrings/Standing.html

Går för djup, har hört att det inte är bra att avbryta rörelser. Har hört just specifikt för benpress och knäböj att man kan skada knäna om man inte utför hela rörelsen.
Utan att lyfta baken får jag en 15cm glepa mellan bröstkorgen och knäna.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB