Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Upptag av vatten under intensiv träning

Registrerad: 2008-01-28

Hej,

Hamnade i en diskussion efter kickboxningsträningen. Diskussionen uppkom efter att tränaren sa något i stil med: "Drick inte så mycket. Kroppen tillgodoser sig inte vätskan när ni har så hög puls."

Slänger ut frågan här. Om man kör intensiv träning, kickboxning, kondition och styrka blandat under 1,5 timme. Ger det något att dricka under tiden eller skapar det mest problem med håll och liknande?

Senast redigerat av Strosaren (2008-05-07 13:36)

Registrerad: 2006-08-28

Kroppen har svårare att ta upp vätska under intevsiv träning.

Vid intensiv cykel dricker jag lite (kanske 5 dl på ett 1,5 timmes pass), i vilan mellan intervallerna.
Vid löpning kör jag utan dricka.

Vid 1,5 timme går gränsen ungefär. Längre pass utan vätska och man tappar i kapacitet, men 1,5 timme klarar de flesta utan vätska och märkbar sänkning av prestationsförmåga.

Registrerad: 2008-04-29

Rent prestationsmässigt så är det precis som du sägger Ironwoman, en lätt uttorkning ger inte JÄTTESTORA prestationssänkningar. Dock mår nog kroppen bra av att få tillbaka den vätska man gjort av med under träningen.

Registrerad: 2008-01-28

Jaosef skrev:

Dock mår nog kroppen bra av att få tillbaka den vätska man gjort av med under träningen.

Menar du efter träningen då eller?

Tack Ironwoman för ditt utmärkta svar. :)

Registrerad: 2007-08-20

http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=608

Prestationsförmågan går kraftigt ned i takt med ökande dehydrering. En vätskeförlust på 2% resp. 3% av kroppsvikten leder till cirka 20 resp. 30% nedsättning av prestationsförmågan!

(Personligen tappar jag över två liter i timmen då jag löptränar eller styrketränar med intensitet i rumstemperatur. Skulle jag inte dricka konstant så skulle jag tappa extremt med kraft på bara en halvtimma. Kläderna blir helt vita av salt efter ett långt pass.)

Mvh
/Dr.Demento

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag känner igen mig väldigt mycket i det demento skriver. när jag gymmar så blir hela min rygg sjöblöt, och att dricka stora mängder vatten är helt naturligt för mig. en och en halv liter per pass är vanligt. ibland uppemot två, när jag känner mig törstig. när jag i förra sommaren cyklade långfärd så hade jag även saltränder som var vita efter mina svarta skjortor, där gränsen på ryggen gått ^^

hur mycket salt är det man gör av med per dl svett?

Svettas man inte för mycket reabsorberas det mesta saltet.
Vet ej hur mycket man tappar i snitt.

Mvh
/Dr.Demento

Registrerad: 2003-11-04

Hur är det med saltbalansen? Är det något att oroa sig över? Jag äter inte mycket salt mat alls, och tränar ofta..

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag tror inte att du behöver oroa dig över det, Oskiz. jag är också en av dom som aldrig saltar maten. aldrig salt i vatten som jag ska koka pasta, ris eller potatis i och aldrig salt i köttfärssåsen eller liknande. men man får ändå alltid i sig sin halva tesked eller vad det nu är man ska satsa på på något sätt. allt som du ser som är halvprocesserat är fullt av salt exempelvis, vilket är lite synd. tycker man om att äta gravad lax som vi i norr gör så innehåller det tonvis med salt. att få brist på na är något som är ett okänt begrepp i sverige mig veterligen ^^

Jag behöver salta min mat extra för att inte få problem med kramper. Men det är nog få som får i sig för lite salt. Magnesium och möjligen Zink är nog större risk då och inte heller det är något vanligt problem.

Mvh
/Dr.Demento

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB