Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Lillfingret låser sig

Från: Göteborg, Sveriges framstjärt
Registrerad: 2005-01-16
Webbsida

Sedan ungefär en månad tillbaka har mitt lillfinger börjat låsa sig.. OFTA, inte så krampaktigt, men ändå störande. Fingret låser sig i ihopfällt läge.. stannar kvar om jag rätar ut ringfingret.

vad kan detta bero på och hur kan det avhjälpas?

Från: Luleå
Registrerad: 2006-11-18

En stukning kanske? Ren gissning.

Webbsida

tror inte det, inget ovanligt har skett, inga klämningar eller brytningar eller något sådant.
kan det bero på min deff? att dieten är annorlunda och att jag tränar med fler repetitoner och lite annorlunda upplägg?

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

muskelsträckning av något slag i handen kanske. hade en polare som krampade aslätt i alla möjliga muskler, tror han käkade någon magnesium variant för att hjälpa mot det.

Registrerad: 2007-11-01

Jag hade så med mitt ringfinger innan, för cirka 10 månader sedan. För att få upp det var jag tvungen att själv räta ut det med andra handen. Jag kunde ha resterande fingrar utspretade men ringfingret var ändå kvar i hopfällt läge. Jag tyckte mest det var häftig, men dock så försvann det efter någon/några månader :) Jag trodde mest att det berodde på att man "knäcker" fingrarna. Jag hade inte heller gjort något speciellt ovanligt :)

Webbsida

sjöräven skrev:

muskelsträckning av något slag i handen kanske. hade en polare som krampade aslätt i alla möjliga muskler, tror han käkade någon magnesium variant för att hjälpa mot det.

kan va så.. magnesium har jag redan, innan i pulverform, magnesium, kalcium. nu magnesiumtabletter.

Webbsida

Chebmami skrev:

Jag hade så med mitt ringfinger innan, för cirka 10 månader sedan. För att få upp det var jag tvungen att själv räta ut det med andra handen. Jag kunde ha resterande fingrar utspretade men ringfingret var ändå kvar i hopfällt läge. Jag tyckte mest det var häftig, men dock så försvann det efter någon/några månader :) Jag trodde mest att det berodde på att man "knäcker" fingrarna. Jag hade inte heller gjort något speciellt ovanligt :)

Okej, fast jag har inte knäckt mina fingrar sen jag gick i högstadiet och tyckte det var häftigt :P

Min bror hade liknande ett tag, han hade dock ett monotont arbete på laxfabrik i Norge.. han avhjälpte det med gummiboll...

Registrerad: 2007-08-20

Kan vara:

Tendovaginitis stenosansTriggerfinger”.

Fingersenan blir förtjockad i jämförelse till senskidan och fingret kan då haka upp sig, men ger oftasts plötsligt efter igen.
Känner oftast en ömmande förtjockning som rör sig med senan. Åkomman är vanligare bland diabetiker.

Kan bero på överansträngning och läker då oftast spontant vid vila.

Om det ej blir bättre av vila sök läkare. Kan pröva med kortisolinjektioner eller så blir det en enklare operation.

Mvh
/Dr.Demento

Senast redigerat av Dr.Demento (2008-05-07 16:46)

Webbsida

Dr.Demento skrev:

Kan vara:

Tendovaginitis stenosansTriggerfinger”.

Fingersenan blir förtjockad i jämförelse till senskidan och fingret kan då haka upp sig, men ger oftasts plötsligt efter igen.
Känner oftast en ömmande förtjockning som rör sig med senan. Åkomman är vanligare bland diabetiker.

Kan bero på överansträngning och läker då oftast spontant vid vila.

Om det ej blir bättre av vila sök läkare. Kan pröva med kortisolinjektioner eller så blir det en enklare operation.

Mvh
/Dr.Demento

Detta låter ju som det mest troliga, jag har under snart 3 månader tränat i stort sett varje dag. och det är precis som du säger, det låser sig o sen släpper det plötsligt. Diabetes är inte troligt att jag har, men man ska ju aldrig vara för säker.. känns som det är överansträngning.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB