Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Tryman skrev:
Du tjänar en hel del på att cyklingen är för kort, den är "bara" 38 km. Sen håller jag med om att man ska sikta högt, inte så kul om man vet att man klarar av målet när löpningen börjar =)
Själv så har jag inte bestämt mitt mål dit ännu, men det lutar väl åt 2,20 iaf.
Då kommer ju jag få stryk..., vilket jag räknat med.
Även om jag tror att jag kommer att misslyckas med att vara under 2,30, så kan jag lyckas med målet för löpningen.
Träningen senaste dagarna
29 april
Simning 50 min. Med killarna, fast den killen som är bäst på att simma var borta och den andra som drar sprang halvmaran i säter så han hade ingen bra benspark;) så jag tappade inte så mycket, kul för mig. Den andra lite snabbare än mig på 50 m och kortare, men jag är bättre på längre
Insim
50, 100, 200, 400, 200, 100, 50 m, allt skulle gå i samma tempo
Gick bra för mig, jag vet att killen som drar startar lite för snabbt, så jag såg till att tappa lite mer i början och lite mindre mot slutet, ägnade mig främst åt att jaga honom än att läsa tider, just för att han var lite seg så jag hade min chans att hänga på, kunde hänga på ganska bra första 25, om jag startar 1,5 sek efter, sedan är inte jag så snabb i voltvändningarna, låg runt 1,35/hundring hela vägen, så tempot var ungefär desamma.
500 m lugnt, blev 9,07
4*50 m hårt starttid 1,00
4*25 m hårt starttid 30 sek
Avsim
30 april
Cykel med trainer 2,5 timme, 141 medelpuls
Bra tryck i benen. Ville inte vara ute ensam på valborg.
+ cykeltransport 5 min
1 maj
Racer 2,46,16, 129 medelpuls, 69,82 km.
Körde på bra första 3 milen, sedan svängde jag in på vägen till stjärnsund och successivt gick det allt lugnare, körde förbi de flesta ställen som varit med i media. Känns lite konstigt att just cykla igenom. Började komma igång lite igen sista milen.
Cykel med trainer 1,5 timme 141 medelpuls.
Regnade ute, körde på ganska bra.
2 maj
Löpning 1,32,39, 138 medelpuls ca 16,5 km.
Benen kändes lite sega, men det gick bra.
Racer till föräldrarna, 2,40,50, 131 medelpuls, 72,72 km. Regn och svag, sned medvind (som genomsnitt)
Tack vare medvinden kom jag fram, annars hade det inte varit överdrivet kul, var rätt genomblöt och lite lagom kall då jag kom fram.
3 maj
Simning 90 min, Qwarnsveden, 3900 m.
Simmade på rätt bra. Jag fick dra (4 pers efter) och det blir man ju insprirerad av, samtidigt som jag hela passet igenom blev jagad av en kille med nästan samma simkapacitet, jämna på 25 m, men sedan kan jag dra ifrån lite. Vi tävlade 2 gånger på 25 m vid fartdelen av passet, första gången vann jag med 2 dm, andra gången han med 5 cm.
Racer hem igen, 2,46,18, 126 medelpuls, 72,72 km, vindstilla (som snitt).
Börjar bli lite segt med träningen nu så pulsen sjunker, men rätt ok hastighet ändå, så länge det går över 25, så är det ok.
4 maj
Racer 3,29,07, 126 medelpuls, 85,61 km.
Så var det under 25...
Lite nackdel av vinden, där det var motvind körde jag lite mer öppet och medvinden lite mer i skogen. Lite deprimerande att köra långsammare på racer nu än jag körde tjejvättern utan träning (dvs 1-2 pass + cykeltransport) på vanlig cykel -99.
Löpning 1,18,36, 139 medelpuls
Gick riktigt bra, benen kändes bra och jag kunde ägna mig åt löpning med lite tryck i steget.
Sista riktiga mängdträningen innan Hallsta, nu kommer endast mängd en eller två dagar efter varandra.
v 18 - ibland är det roligare att sammanfatta träningsveckan
Mån: Löpning, 1,35, 134 medelpuls, ca 16,5 km
Tis: Simning 50 min.
Ons: Cykel med trainer 2,5 timme, 141 medelpuls
Tors: Racer 2,46, 129 medelpuls, 69,8 km. Cykel med trainer 1,5 timme 141 medelpuls.
Fre: Löpning 1,33, 138 medelpuls ca 16,5 km. Racer, 2,41, 131 medelpuls, 72,7 km.
Lör: Simning 90 min. Racer, 2,46, 126 medelpuls, 72,7 km.
Sön: Racer 3,29, 126 medelpuls, 85,6 km. Löpning 1,19, 139 medelpuls.
Totalt: 22 timmar 29 min
Simning: 2 timmar 20 min ca 6500 m
Cykel: 15 timmar 42 min ca 41 mil
Racer: 11 timmar 42 min ca 300,9 km
Trainer: 4 timmar motsvarande ca 11 mil
Löpning: 4 timmar 27 min ca 47 km
Som planerat, men jag tycker jag körde på lite dåligt på racern, men lite för låg puls. Men bra förberedelse för mängdträningsblocket i juni. Lagom trött efter, så jag kommer att orka lite mer när det verkligen gäller.
Bra träningsmånad! - Big smile! -
Kanske lite kort löpning, men det är väl av säkerhetsskäl pga av vargar och annat otyg som ni ju verkar ha där.
steph skrev:
Bra träningsmånad! - Big smile! -
Kanske lite kort löpning, men det är väl av säkerhetsskäl pga av vargar och annat otyg som ni ju verkar ha där.
Träningsvecka, menar du väl.
Löpningen är jag lite försiktig med för att inte riskera skador. Varg har vi nog, men vi som springer i skogarna har varit mer rädda för björn, min kollega stötte på en björn på den slingan jag sprang 6 (?) varv runt igår, förra våren och han sprang inte där förrens hösten. Jag var lite rädd då jag sprang förbi det stället några veckor. Fast det är bara en gång i nordisk nutidshidtoria som en löpare (utan vapen) har blivit attackerad av björn.
Råd
Efter Kalmar ska jag ju köra 24 timmars på cykel, 3 veckor efter. Nu ytterligare 3 veckor senare 13 sep funderar mamma på 50 km distansen i uppsala 100 km och frågar om jag vill med. Träna kommer jag inte direkt göra, så resultatet kommer inte bli så bra (målsättning att spöa mamma kanske?), men bara att genomföra för att få ytterligare en mara i min marasamling och få mer erfarenhet. Det borde väl gå bra, skade/sjukdomsrisken borde väl inte bli så stor. Samtidigt tar det bort chansen att kunna prestera ett hyfsat bra resultat under hösten. Alltså att efter 24 timmars återhämta/bygga upp för bra träning en månad, sedan köra en månads specialträning och så ett lopp i början av november. Fast jag har inte hittat något riktigt kul lopp. Vintermaran finns nära, men den var inte så kul, en vanlig, liten mara bara. Ett kul bara, men det är en bit att resa (8*10 km starttid 3 timmar). 6-timmars orienteringen som jag sprang förra året funderar jag på, om jag kan undvika att vara tävlingsinrikad så kan jag och lillasyster ev springa tillsammans, fast det behöver jag inte träna inför. Lillasyster är inte i rätt psykiskt tillstånd att fråga nu.
Mitt stora leende indikerade att jag tyckte att mängden räckte bra för en månad. Björnar lär inte vara kul. Såg själv tre harar senast jag var ut och joggade. De är mer fridsamma av sig.
Kul med Formel-1 loppet. Undrat mellan varven hur det blev med det. Av. Det kan ju också vara ett bra skäl att övervikta cyklingen.
Grymt tränat IW, verkligen.
Råd:
Antingen kör du nojsar runt-stilen hela hösten, typ 3 aug - sista oktober, och kör roliga grejer fast de är långa och jävliga och du har kort återhämtning. Men då tycker jag du får ställa in dig på att inte prestera, utan att det mer är roliga grejer. Men undvik de riktigt grymma loppen, t ex 10-mila.
eller så hittar du roliga lopp längre fram och satsar på dem. När är Sala Silverman? Det borde vara nåt. Fast du kanske vill göra anat än triathlon vid den tiden på året. Om du vill prestera fina resultat så tycker jag du borde satsa på är att prestera riktigt bra på en marathon. Du har kapacitet att höja dig på löpningen och om du satsar lite extra på löpningen under hösten så kan det göra mycket till 2009.
Men frågar du mig tycker jag du ska köra alt 1, d v s tävla i allt du tycker är kul och inte bry dig om resultaten. Du tränar så grymt seriöst (äter sover skiter triathlon) så du behöver koppla bort hjärnan från resultatstressen lite. DEt är viktigare än man tror.
steph skrev:
Mitt stora leende indikerade att jag tyckte att mängden räckte bra för en månad. Björnar lär inte vara kul. Såg själv tre harar senast jag var ut och joggade. De är mer fridsamma av sig.
Kul med Formel-1 loppet. Undrat mellan varven hur det blev med det. Av. Det kan ju också vara ett bra skäl att övervikta cyklingen.
F-1 loppet är inte ett prioriterat lopp utan det får bli som det blir. Efter kalmar får jag göra mitt bästa för att komma i vettigt skick. Målet är att hålla på hela tiden och försöka spöa pappa (där jag kan vinna är återhämtning). Pappa och 2 andra gubbar cyklade ett lopp som tog 23,5 timme, så hade de inga direkt grymma pass (15 mil i de värsta backarna de hittade i omgivningarna). och jag ska cykla Nice IM bana med pappa, den lär vara värre. Jag kan dock medge att jag är lite nervös;)
Björnar har jag kommit fram till blir ett problem, de är ju rätt snabba så jag lär inte kunna springa ifrån, kan nog inte simma ifrån heller, inte klättra ifrån...
Endag skrev:
Grymt tränat IW, verkligen.
Råd:
Antingen kör du nojsar runt-stilen hela hösten, typ 3 aug - sista oktober, och kör roliga grejer fast de är långa och jävliga och du har kort återhämtning. Men då tycker jag du får ställa in dig på att inte prestera, utan att det mer är roliga grejer. Men undvik de riktigt grymma loppen, t ex 10-mila.
eller så hittar du roliga lopp längre fram och satsar på dem. När är Sala Silverman? Det borde vara nåt. Fast du kanske vill göra anat än triathlon vid den tiden på året. Om du vill prestera fina resultat så tycker jag du borde satsa på är att prestera riktigt bra på en marathon. Du har kapacitet att höja dig på löpningen och om du satsar lite extra på löpningen under hösten så kan det göra mycket till 2009.
Men frågar du mig tycker jag du ska köra alt 1, d v s tävla i allt du tycker är kul och inte bry dig om resultaten. Du tränar så grymt seriöst (äter sover skiter triathlon) så du behöver koppla bort hjärnan från resultatstressen lite. DEt är viktigare än man tror.
Sala går i slutet av aug, 4 veckor efter kalmar, så jag kan köra båda, men knappast med ett vettigt resultat och inte då jag ska köra 24-timmars tre veckor efter. till 24-timmars är jag redan anmäld. Då lutar det åt att jag tävlar i div skojiga tävlingar, men inte så seriöst. Lika som förra året, men mitt finast resultat, Midnattsloppet på 53 min=) Jag har sagt max 6 lopp med lång tävlingstid detta år, dör det blev för mycket med 9 st förra året. Så vasaloppet, 6-timmars, kalmar, 24-timmars, 50 km, och ett till, troligen 6-timmars orientering.
Sedan om jag inte gör en riktigt bra mara i kalmar, kanske skta på över 6 mil nästa vår på 6-timmars.
Det tycker jag låter som en bra plan. Tävla men oseriöst. Men lyssna på kroppen, känns det tungt så ställ in. Det är inte värt en nojstävling om du får hela hösten förstörd som förra året.
Endag skrev:
Det tycker jag låter som en bra plan. Tävla men oseriöst. Men lyssna på kroppen, känns det tungt så ställ in. Det är inte värt en nojstävling om du får hela hösten förstörd som förra året.
Påminn mig om det med jämna mellanrum...
Ironwoman skrev:
Endag skrev:
Påminn mig om det med jämna mellanrum...
Vi kanske kan göra varandra den tjänsten, är inte heller så bra på det...
Jag har fått siffrorna från coachen
belastning (W) HR Laktat
1 45 1,79
80 104 1,41
120 123 1,39
150 133 1,66
180 149 3,11
195 158 3,6
275 182 9,66
Inga större problem där väl? 
VO2 EE(J/s) FAT(KJ/H) CHO(KJ/H)
275 3,29832 1199,147834 0 4316,932204
235 3,2213 1156,335621 0 4162,808234
195 2,94343 1046,440114 118,1431903 3649,041219
180 2,785757347 975,8915389 617,9180658 2895,291474
150 1,935838845 670,0011042 714,0470922 1697,956883
80 1,056472528 348,6133672 984,5752589 270,432863
10 0,2034 66,5492069 209,4080152 30,16912966
Energiförbrukning vid olika beslastning, fett och kolhydrat
Ditt test var lite överraskande på två sätt:
1) Du hade väldigt bra wattutveckling på VO2max testet. 275 watt är väldigt högt, ffa för en långdistanstjej. VO2maxet var också relativt bra men lite lägre än vad man skulle kunna förutspå mha wattalet. 3.29 l/min på 275 watt ger en väldigt bra fysiologisk verkningsgrad, detta är en klar fördel i långdistans (längre än marathon) eftersom man förbukar mindre energi och således hushåller med bränslet längre.
2) Din FATmax var lite lägre än förväntat, kollar man i diagrammet ser man att du faktiskt har högst fettoxidering på 80 w (!) sen sjunker det litegrann ju högre intensiteten blir för att snabbt stängas av kring 185w. Detta måste du förbättra för att orka ligga runt de intensiteterna i en IM.
I övrigt så ligger din aeroba tröskel på ca 177w och 143 i puls, din OBLA eller d-max tröskel ligger på 195-200w och 158-161 i puls beroende på vilken metod man använder. Detta är ganska typiska långdistansvärden.
Huvudfokus bör ligga på att kicka upp ditt FATmax till nivå med din aeroba tröskel, 175-180w, vilket de flesta klarar. Den finns nog mer än ett sätt att göra detta, men träning i rätt intensitetszon (puls 140-145) med hyggligt låga glykogendepåer borde vara ett säkert sätt. Ett typiskt cykelpass skulle kunna vara 5h distans med 5x12min @ 153-157 puls (zon 4) under första 90 minuterna av passet för att tömma glykogendepåerna någorlunda i typ I och IIa. Därefter kanske 1h distans runt 125-135 i puls för att trötta ut de lättretligaste motoriska enheterna och sen själva FATmax intervallerna: 2x45min @ 140-145 i puls. Du kan säkert komma på en massa varianter på detta passet.
Om du känner för att modifiera kosten inför dessa passen så kan det vara värt ett försök. Switchen till mer lipolys går ganska snabbt (några få dagar) om man ställer om kosten, så om man planerar ett FATmaxpass på söndag kan man kanske dieta från fredag kväll men utan att gå till överdrift. Middag typ bladspenat, grönsaker, tofu, nötter, avokado, extra olja. Frukost brukar vara svårast att få kolhydratlåg men en variant är: 3dl sojayoggi med bär och 2 dl solrosfröntunna riskakor (12 grams) med mycket hommus eller avokado.Tofuomelett (finhackad mjuk tofu, stekt i olja med lök och kryddor) vegansk bacon som lyxsupplement om det går att få tag i. Ett par frukter.
Ta med en gel under passet som säkerhet om farbror Bonk skulle komma och hälsa på men undvik sportdryck så länge det går.
Jag måste göra mig själv lite psykisk förberedd för detta pass...., men det är nog värt att försöka. Detta skulle mamma inte tycka om;) att vara ute och försöka cykla så jag trillar i diket av trötthet alltså, för jobbigt lär det bli.
Tänker spolingen vara med på Formel-1 ??!!
Björnar lär vara knepiga. Spinger och klättrar bra. Var det nerför man skulle springa - eller gällde det bisonoxar. Gruppen onödig kunskap för oss här tack och lov. Eller nej, det var nog att söka sig till ett träd. De är inte så snabba på att svänga. Men man får räkna med att de lär vara envisa och uthålliga...
steph skrev:
Tänker spolingen vara med på Formel-1 ??!!
Det var han som frågade mig. En av hans cykelkompisar ville träffas en kväll och skrev något i stil med "häller ni i mig tillräckligt många öl kan jag övertalas till ett lopp, tex detta och så en länk" . Så var bollen i rullning och pappa frågade om jag också ville med. Alla dumheter jag hittar på kan man beskylla pappa för. (han skyller allt på mig, men han har fel)
Ironwoman skrev:
Tryman skrev:
Du tjänar en hel del på att cyklingen är för kort, den är "bara" 38 km. Sen håller jag med om att man ska sikta högt, inte så kul om man vet att man klarar av målet när löpningen börjar =)
Själv så har jag inte bestämt mitt mål dit ännu, men det lutar väl åt 2,20 iaf.Då kommer ju jag få stryk..., vilket jag räknat med.
Även om jag tror att jag kommer att misslyckas med att vara under 2,30, så kan jag lyckas med målet för löpningen.
Bra med hårda mål, då har man något att kämpa för ända in i kaklet så att säga. Jag kommer ju att köra i draftingklassen så det går väl inte att jämföra våra tider om jag hittar rygg på cyklingen.
så hårda mål som möjligt är bra, Men man måste tro på dom, Inerst inne alltså, Annars förlorar dom sin dragningskraft, Och får en motsatt effeckt, Efter som man har starkare tro på det man är rädd för, Att misslyckas, hammnar största fokus på misslyckandet och ger en hemmande prestations förmåga. En rädd cyklist som inte tror på sitt eget mål som ligger etta, Tittar oroligt över axeln och sugs bakåt,Mednast den otränade psyket som ligger två sugs framåt mot målet ettan ,Tills dess att tvån kommer etta och gör samma tabbe.
Uräckta stavning och beskrivnings oförmågan
Senast redigerat av konstigapellefant (2008-05-05 21:08)
konstigapellefant skrev:
så hårda mål som möjligt är bra, Men man måste tro på dom, Inerst inne alltså, Annars förlorar dom sin dragningskraft, Och får en motsatt effeckt, Efter som man har starkare tro på det man är rädd för, Att misslyckas, hammnar största fokus på misslyckandet och ger en hemmande prestations förmåga. En rädd cyklist som inte tror på sitt eget mål som ligger etta, Tittar oroligt över axeln och sugs bakåt,Mednast den otränade psyket som ligger två sugs framåt mot målet ettan ,Tills dess att tvån kommer etta och gör samma tabbe.
Uräckta stavning och beskrivnings oförmågan
Jag är med på vad du menar, tror jag.
Tidigare hade jag lite av det problemet. Men då hade jag bara ett lopp i taget i sikte, då blev det loppet för viktigt. Då jag misslyckades kunde jag vara irriterad över det ett halvår. Nu har jag en bättre syn och ser det mer som små bakslag påväg mot det stora målet. Att jag tävlar ganska ofta gör också att jag snabbt lämnar loppet bakom mig och ser fram emot nästa. Att jag dessutom berättar att jag tror att jag kommer att misslyckas lite gör att pressen försvinner.
Jag tror att jag har en realistisk syn på vad jag klarar/inte klarar. Och att jag tror på mig själv lagom mycket. Det finns idrottare som har en översyn på sig själva, som konstant misslyckas, vilket leder till att de tappar självförtroendet.
Just detta lopp är inte mitt huvudmål för säsongen, det är kalmar. Inför kalmar lägger jag 300-400 timmar mental träning/år, huvuddelen av den tiden under träningspass. För att vara redo att verkligen kunna pressa mig till max. Vilket jag också tror är bra. Att bara verkligen ta ut sig en gång/år och då verkligen ge allt.
5 maj
vilodag
6 maj
Löpning 1,39,12, 140 medelpuls, en bit längre än mitt 16,5 km pass, typ 18 (?) km.
Lite segt i kroppen efter mängdträningen, så ännu ett pass med låg puls. Men acceptabelt tempo, piggnar jag till och det inte blir för varm kan jag kanske få en hyfsad tid på lördagens 5 km lopp. Om jag nu har någon riktig fart i kroppen, har ju inte sprungit i 5 km tävlingstempo sedan en orienteringstävling i augusti, innan det maj för ett år sedan.
Det är ju bra temp, 5:30/km på HR 140. Ser stabilt ut. Du ser väl ändå 5 km-loppet mer som ett träningspass än som examen? Då är det ju dumt att toppa.
Läser du Camilla Lindholms blogg? Hon snackar mycket om att hon är nertränad nu som en del i sin IM Brasilien-satsning. Alltså hon har kört grym mängd nu några veckor innan, plus tävlingar. Kommer du köra nåt liknande?
Homn skriver: "Så syftet med förra veckans träning, nerträning av Camilla, måste anses uppfyllt. " Vad är poängen med nedträning?
Senast redigerat av Endag (2008-05-07 11:11)
Endag skrev:
Det är ju bra temp, 5:30/km på HR 140. Ser stabilt ut. Du ser väl ändå 5 km-loppet mer som ett träningspass än som examen? Då är det ju dumt att toppa.
Läser du Camilla Lindholms blogg? Hon snackar mycket om att hon är nertränad nu som en del i sin IM Brasilien-satsning. Alltså hon har kört grym mängd nu några veckor innan, plus tävlingar. Kommer du köra nåt liknande?
Homn skriver: "Så syftet med förra veckans träning, nerträning av Camilla, måste anses uppfyllt. " Vad är poängen med nedträning?
Jo 5 km passet är träning. Nu ska jag bort och hålla kurs tors, fre, så det blir lite vila innan, iaf fysiskt, för jag lär vara psykiskt slut. Men jag är osäker på om jag har dn riktiga farten i kroppen. Ser man tidigare då jag haft 5,30/km som distans och 45 på milen, vilket jag inte var så fruktansvärt långt ifrån på säter kvartsmara, även om jag inte riktigt nådde dit. Då på den tiden hade jag även 4,10/km fart i kroppen på 3-4 km. Nu är jag lite starkare att ligga på med hög puls längre tid, så efter det borde jag springa på ca 21 min, men tror knappast att jag komemr att göra det. Utan att jag har nog inte den riktiga farten i kroppen, men skulle nog kunna få fram den med lite träning. Mer realistiskt tror jag 22-22,30, men hoppas på närmare 22 än 22,30. Beror ju på hur exakt banan är också. Så att jag har blivit starkare gör också att jag kan ligga på mjölksyratrösken längre, säter kvartsmara låg jag med kännbar mjölksyra sista 7 km, men utan att den direkt ökade. Så där ska det inte kunna gå att plocka så mycket.
Jo jag läser hennes blogg. Jag kommer att köra något liknande, men mycket lindrigare. Både sett till antal träningstimmar, tid innan loppet (jag kommer ha min period längre före loppet) och mindre tempo. Ett par dagar in i juni och 21 dagar framåt ska jag köra 65 timmars träning, men bara distans om jag inte känner att jag pallar korta tävlingar (dalacup med 150-250 m simning, 10-12 km cykel och 2-3 km löpning). S¨å det blir ett ganska långt, men inte så intensivt mängdblock. Förra året körde jag vätternrundan, vila en dag sedan 40 timmar på 2 veckor, så 51,40 totalt på 2 veckor och en helg, bara lite tempo. 2006 körde jag 36 timmar på 2 veckor med endel tempoinslag. Coachens program åt mig, med lite kommentarer av mig i kursiv stil:
Cykel: 2st 6h pass, ett med 2x30min IM-fart, det andra med 4x10minIM-fart. Ett av dessa pass springer du 5km direkt efter.
1st tempopass med 5x15min zon 3-4 strax över IMfart, med 5 min rull mellan.
Löp direkt efter 10km zon 2 distans.
2st 3-4h pass i zon 2 i lugnt, jämnt tempo.
Löp: Totalt 90km och 1 pass på 30-32km i zon 2 med sista 10km i zon 3. 1st zon 6 mjölksyra pass, antingen 5x1000m, 3 min vila eller 5x4min 3 min vila jag valde 5*4 min för att jag inte gillar banlöpning och inte orkade mäta en slinga.
Sim: 1st testlopp 2000m under 45 min med dolme (inga paddlar) simmade på 41,5. Testa våtdräkten och kör minst 2st 30min pass i sjö. Träna att hålla riktningen genom att titta framåt mot ett landmärke under utandningsfasen av armtaget. Jobba in en rytm för hur ofta du ska lyfta huvudet för att kolla ut riktningen. Tex vart 5e eller 7de andetag.Totalt minst 7h simning.
I testtriathlon modell längre: fm) sim 4000m valfritt sen minst 4-5h vila följt av 8mil cykel i bra tempo (egen definition kan tillämpas av ”bra tempo”) följt av 15km löpning i IM-fart. Generalrepetition med detenergi/vätskeintag du beräknar ha under tävling.
Efter nedträning får man en bra superkompensation. Desto mer man kör ned sig desto bättre superkompensation och formtopp. Samtidigt som man måste ha koll på att man klarar det för skador, sjukdommar osv, så man måste ha kontroll på läget.
Ironwoman skrev:
Jo 5 km passet är träning. Nu ska jag bort och hålla kurs tors, fre, så det blir lite vila innan, iaf fysiskt, för jag lär vara psykiskt slut. Men jag är osäker på om jag har dn riktiga farten i kroppen. Ser man tidigare då jag haft 5,30/km som distans och 45 på milen, vilket jag inte var så fruktansvärt långt ifrån på säter kvartsmara, även om jag inte riktigt nådde dit. Då på den tiden hade jag även 4,10/km fart i kroppen på 3-4 km. Nu är jag lite starkare att ligga på med hög puls längre tid, så efter det borde jag springa på ca 21 min, men tror knappast att jag komemr att göra det. Utan att jag har nog inte den riktiga farten i kroppen, men skulle nog kunna få fram den med lite träning. Mer realistiskt tror jag 22-22,30, men hoppas på närmare 22 än 22,30. Beror ju på hur exakt banan är också. Så att jag har blivit starkare gör också att jag kan ligga på mjölksyratrösken längre, säter kvartsmara låg jag med kännbar mjölksyra sista 7 km, men utan att den direkt ökade. Så där ska det inte kunna gå att plocka så mycket.
Det blir spännande att se hur det går. Du har ju inte kört så mycket löpning tempo sista tiden direkt. Därför får du se det som en värdemätare (du kommer ju utvilad fysiskt) och som fartträning. Det är ju ingen panik om du inte kan hålla högt tempo.
Jo jag läser hennes blogg. Jag kommer att köra något liknande, men mycket lindrigare. Både sett till antal träningstimmar, tid innan loppet (jag kommer ha min period längre före loppet) och mindre tempo. Ett par dagar in i juni och 21 dagar framåt ska jag köra 65 timmars träning, men bara distans om jag inte känner att jag pallar korta tävlingar (dalacup med 150-250 m simning, 10-12 km cykel och 2-3 km löpning). S¨å det blir ett ganska långt, men inte så intensivt mängdblock. Förra året körde jag vätternrundan, vila en dag sedan 40 timmar på 2 veckor, så 51,40 totalt på 2 veckor och en helg, bara lite tempo. 2006 körde jag 36 timmar på 2 veckor med endel tempoinslag. Coachens program åt mig, med lite kommentarer av mig i kursiv stil:
Jag kommer ju inte kunna lägga upp min träning efter såna specialare, utan måste träna så mycket jag kan hela tiden istället. Dock ska jag prioritera en toppning på slutet. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp den bara, men det ska jag skissa på sen.
65 h på 21 dagar, det blir tufft det! Roliga pass coachen la upp åt dig, ska nog snatta nåt av dem!
Efter nedträning får man en bra superkompensation. Desto mer man kör ned sig desto bättre superkompensation och formtopp. Samtidigt som man måste ha koll på att man klarar det för skador, sjukdommar osv, så man måste ha kontroll på läget.
Jag förstår mig på superkompensation, men räcker de tillfälliga effekterna så länge att det lönar sig att träna ner sig 3-4 veckor innan loppet? Tycker man riskerar för mycket, speciellt som hon var sjuk nyss. Men hon vet väl vad hon gör. Och för att kvala in till Hawaii i proffsklassen måste man väl gambla lite.
Endag skrev:
Det blir spännande att se hur det går. Du har ju inte kört så mycket löpning tempo sista tiden direkt. Därför får du se det som en värdemätare (du kommer ju utvilad fysiskt) och som fartträning. Det är ju ingen panik om du inte kan hålla högt tempo.
Målsättningen med min löpning är ju att vara under 50 i hallsta och under 4,10 i kalmar. Så det gäller ju att jag hyfsat lätt kan hålla 5 min/km och lätt kan hålla 5,45/km.
Roliga pass coachen la upp åt dig, ska nog snatta nåt av dem!
Just då gjorde jag också bra ifrån mig i kalmar.
Jag förstår mig på superkompensation, men räcker de tillfälliga effekterna så länge att det lönar sig att träna ner sig 3-4 veckor innan loppet? Tycker man riskerar för mycket, speciellt som hon var sjuk nyss. Men hon vet väl vad hon gör. Och för att kvala in till Hawaii i proffsklassen måste man väl gambla lite.
Jo, man riskerar mycket. Så för att träna ned sig ordentligt så behöver man ha bra träningsbakgrund. Sedan är det en tunn balansgång mellan mängden man kan hantera och den man inte kan hantera. Fast utan formtopp blir man chanslös, speciellt för eliten där någon-ett par % bättre kapacitet är värt ber än för vanliga dödliga.
Jo men formtopp gör ju hela skillnaden för oss dödliga också. Visst, hur man lägger upp loppet är nog den viktigaste faktorn på en IM, men sen kommer nog formtoppen. Förutom träningen innan förstås. Men jag tror en bra formtopp är viktigare än de sista 20-30%en träning.