Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Recension av OLIMP Creatine magna Power

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Creatine Magna Power

1100 mg CMP/kapsel

120 kapslar per förpackning

Rekommenderad dos: 2 kapslar 2 gånger dagligen, före frukost och efter träning.

Kurens längd: 30 dagar

T-Rex special variant: 6 kapslar dagligen, 2 före frukost, 2 efter träning och 2 före läggdags. Motivering: the more the merrier  men också för att jag tog en hel del koffein, grönt te m.m. under deffen vilket är vätskedrivande och KAN motverka kreatinets effekt. Jag ville inte riskera utebliven eller försämrad effekt, så jag tog det säkra före det osäkra: överdosering  Dessutom resonerade jag att det är bra att ta det före läggdags tillsammans med zink eftersom CMP innehåller magnesium  och mitt ZMA är slut. Med tanke på att jag brukar köra vad en person kallade ”marathon i styrketräning” så är det bra att ta två doser efter träningen för maximal återhämtning och refill av kroppens kreatindepåer.

Trots överdoseringen räckte kuren hela 20 dagar, vilket jag tycker är tillfredsställande.

Kurens längd: 20 dagar, 18 APR – 7 MAJ

Tillverkarens svar på varför CMP är att föredra framför kreatinmonohydrat eller en kombination av kreatinmonohydrat och magnesium tagna separat:

1. Pga. CMP:s kemiska struktur minimeras omvandlingen till kreatinin (slaggprodukten av kreatin) och därmed finns mer verksamt kreatin tillgängligt i kroppen

2. Denna form av kreatin är effektivare tack vare magnesiumet

3. Ingen uppladdningsfas krävs!

4. Inga problem med magen

5. Användbart i dieter med lite kolhydrater, eftersom transporten av CMP till musklerna inte är beroende av insulin

6. Ingen stimulans av produktion av fetma eftersom CMP inte orsakar någon stegring av insulinnivån

Speciellt punkt 5 och 6 var intressant för mig eftersom jag använde CMP under deff.

Jag använde CMP under den period av deffen då jag ersatte två mål om dagen med måltidersättare bestående av en hög andel protein och normalt sett skulle vara mycket svagare. I början av denna period sänktes repsantalet i bänk från 10 till 7 och när jag började med CMP så höjdes det till 9. Effekten var alltså märkbar. Efter den 7:e maj så sänktes antalet reps till ca 8. Det förekom styrkependlingar i andra övningar också, men jag tar bänkpressen som måttstock på styrka för enkelhetens skull.

Jag gick upp ca 1.5 kg när jag började med kreatinet, något som jag också tappade efteråt.

+ Styrkan ökade märkbart under kuren och minskade marginellt efter, trots att jag tappade den vätskevikt jag lagt på mig.
+ Trots överdosering räcker förpackningen ganska länge
+ Kapselform gör det lätt att dosera
+ Inga problem med magen i form av t.ex. gaser, vilket kan upplevas med vanligt monohydrat
+ Ingen överdriven vätskebindning eller släthet i fysiken (säl-looken). Hur det blir vid bulk vet jag dock inte.
+ Upplevde en bättre sömn när jag tog det med zink på kvällen

- ??

Jag kommer inte på några nackdelar direkt. Priset kan jag inte klaga på eftersom jag fick det gratis

Kort och gott en solid kreatinprodukt

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Om du jämför med andra produkter då (kre-alkalyn, vanligt kreatin monohydrat etc)?

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Jag har alltid svarat bra på kreatin oavsett form. Huruvida CMP är hälsosammare (det bildas inte lika mkt kreatinin i kroppen) än t.ex. kre-alkalyn kan jag inte så enkelt svara på. Kreatinmonohydrat (det som jag har erfarenhet av iaf) kräver en uppladdningsfas om man vill ha effekt relativt snart (annars kommer den på sikt men det tar längre tid för den att inträda). Dessutom har jag fått lindrigare problem med magen av kreatinomohydrat, vilket jag inte upplevde med CMP. Som sagt tycks CMP ha en positiv synergistisk effekt på sömnen  ihop med zink.

Priset kommer avgöra ifall jag använder den här produkten i framtiden igen. Jag kanske köper CMP istället för kreatinmonohydrat och ZMA om det är ekonomiskt fördelaktigare.

Kreatin-pyruvat tycker jag fortfarande är det optimala när man deffar, eftersom det tycks ha en fettförbrännande effekt utöver själva styrkeökningen.

Senast redigerat av T-Rex (2008-05-07 11:02)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB