Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Senaste gångerna jag joggat har jag haft lite ont i ena vadmuskeln. Det har varit skitsvårt
att stretcha ut den, det är som den drar ihop sig direkt när man slutar springa.
Igår tog jag ett 2 timmars pass, (haha vågat). så nu kan jag knappt gå.
Någon som vet vad det här är? Ska jag stretcha den något eller bara vila en vecka?
Senast redigerat av chilone (2008-05-07 09:53)
Händer mig varje gång jag får för mig att börja träna vaderna igen (jag har alltså låååånga uppehåll mellan gångerna), det går över på ~6-7 dagar första gången, 2-3 dagar andra gången och sedan är det bara normal träningsvärk efter det. Jag misstänker dock att det knappast är "bra", så ta det lite lugnt tills du kan löpa utan att få den typen av extrem träningsvärk:P
Har du ändrat din kost nyligen?
Ett förändrat intag av mineraler kan också ställa till med kramper. Jag märkte av muskler som krampade hur lätt som helst i hela kroppen under en period då jag inte saltade maten alls eller åt mat som innehöll speciellt mycket salt, samtidigt som jag rörde på mig en hel del och svettades dagligen. Undersökte hur mycket salt jag fick i mig och låg på ca 1.7 gram per dag, vilket jag nog var ganska ensam om att göra. har för mig att det rekommenderas 5-7 gram om dagen och att Svensson i genomsnitt ligger "för högt".
Nu behöver det inte alls vara så men kan ju inte skada och fråga.
Låter som ett förstadie till kompartmentsyndrom, en mycket irriterande skada och ganska vanlig bland löpare.
Definition: Ökat vävnadstryck inom ett anatomiskt rum, s.k. "kompartment", oftast en muskelloge.
Orsak: Ökad volym inom något kompartment, p.g.a. färskt trauma med blödning, svullnad, muskelhypertrofi p.g.a. kraftig fysisk aktivitet eller tryck från utsidan av t.ex. cirkulärt gips. Detta leder till minskat blodflöde till området. Anatomiska förhållanden, trånga kompartments, predisponerar. Vid kroniskt kompartmentsyndrom dominerar troligen kombinationen av långvarig fysisk aktivitet och anatomiska förhållanden som orsak.
Status: Stelhet och spändhet i affekterat kompartment, muskelsvaghet av påverkade muskler, smärta vid stretching av dessa muskler, nervpåverkan inom kompartment. Passiv rörelsesmärta är det viktigaste symtomet.