Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Kommentera mitt schema!

Registrerad: 2008-04-16

Eftersom det verkar krylla av "träningsexperter" här så skulle det vara trevligt att få lite feedback och tips angående mitt träningsschema som jag använt i snart 2 år. Jag är inte fullt nöjd med utvecklingen nu när den helt verkat ha stannat, men ändå har jag gått upp 25 kilo på 2 år vilket är ganska härligt. Jag kommer förändra mitt schema då jag inte tror att mitt nuvarande är optimalt. (Får ursäkta mina övningsbeskrivningar då jag inte kan alla utantill..)

Fakta:
Vikt: 85 kg
Längd: 1.82 cm
Ålder: 18 år

Måndagar:
Kör överkroppen (axlar, bröst, armar).
Övningar:
Sittande kabelrodd (5min uppvärmning)
Bänkpress (maxar 90 kg)
Hantelbänkpress
Flys i maskin
Man sitter ner i en maskin och drar ner en stång bakom huvudet (axlar)
Man står upp och tar tag i en stång (marknivå) som man drar upp och ner (bröstnivå)

Tisdagar:
Kör underkroppen (mage, ben, rygg).
Övningar:
Cykel (5min uppvärmning)
Situps
Ryggresningar
Ryggmaskin
Latsdrag
Crunches
Magmaskin
Benspark

Onsdagar:
Exakt samma som Måndagar.

Torsdagar:
Exakt samma som Tisdagar.

Fredagar:
Exakt samma som Måndagar och Onsdagar.

Jag vet, det är en hel del jag måste ändra på. Framförallt måste jag lägga in fler benövningar och köra lite fler övningar i huvudtaget. Kommentera vad jag gör fel och vad jag måste ändra på och ge tips på andra effektiva övningar!

Har tänkt på ett nytt schema där jag vilar på onsdagar. Då får jag viktig vila mitt i veckan medan jag kör alla övningar lika mycket. Vad tycker ni?

Från: Glasgow
Registrerad: 2005-11-07

Om jag var du så skulle jag ha en vilodag där nånstans, då 5 dagars träning och 2 dygns vila för musklerna kan kännas fett jobbigt. Men det avgör du förstås själv.

Chins/pullups, dips och böj är också kanonövningar du borde ha med!

Registrerad: 2008-05-06

Jag håller med Delightful... Om jag gymmar 5 dagar i veckan så skulle jag rikta in mig mer specifikt, och bara köra varje muskelgrupp en gång i veckan. Då får musklerna mer tid att återhämta sig, och du kan då köra slut på dem mer när du väl tränar dem. Här e ett tips:

Måndag: bröst (3 övn) och axlar (3 övn)
Tisdagar: rygg (4 övn) och mage (2 övn)
Onsdagar: framsida lår (4 övn) och rumpa (2 övn)
Torsdagar: biceps (3 övn) och triceps (3 övn)
Fredagar: baksida lår (3 övn) och vader (3 övn)

Där har du fått med i stort sett allt. Kör du såhär behöver du ingen vilodag mitt i veckan, eftersom musklerna återhämtar sig medan du tränar andra muskler. Helgerna räcker som hela kroppens återhämtning.

ÖVERKURS:
Försök dessutom komma på så många olika övningar som möjligt till vardera muskelgrupp. Kör helst inte samma övningar varje gång du kör en viss muskelgrupp. Ett bröstpass ena veckan kan vara bänkpress, hantelflies och nedåtriktade flies i cable, medans nästa vecka så kan det vara hantelpress på snedbänk, sittande flies i maskin och bakåtlutad bänkpress etc... Detta ger en mer varierad träning som leder till att alla småmuskler runtomkring tränas på korrekt vis.

Observera att detta bara är min synpunkt. Det är såhär jag skulle gjort om jag var du. Hoppas det hjälper!

Registrerad: 2008-04-16

Tack för tipsen såhär långt.

finey: Det ser ganska bra ut detdär, men kan man inte bara köra ihop "bendagarna" till en ända dag och istället kanske köra bröst/biceps en dag till?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Ditt eget schema, med vissa modifikationer, är bättre än det finey postade. Förslagsvis lägger du bicepsträningen på ryggdagen istället, sedan slänger du in en vilodag efter att du tränat 2 dar i rad. Då blir det typ 2-1-2-1-2-1 (kör två, vila en etc).

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB